Vanvårdade råttor...
Hur kan man vanvårda råttor o djur så extremt mkt? Ser dom inte att djur lider?
Och hur kan man lägga upp vanvårdade djur(rått)bilder som en annons? Hur tänker man då? Kanske bra så att dom kommer därifrån. Eller så kanske man inte ser som ägare hur vanvårdade dom ser ut på bilderna.
Är just nu rätt så förbannad o grinig efter att hittat en annons med vanvårdade djur & där hon lägger upp bilder på hur vanvårdade dom är.
behövde skriva av mig lite -_- får ta bort den om det inte är passande. Men jag var bara tvungen o skriva av mig lite. bara kokar. o så dumt o sitta här då. men fattar inte hur man kan behandla djur som man gör.
fattar som sagt inte hur folk tänker. -_- helt sjukt. och är dom så jäkla blinda att dom inte ser att djuren mår skit och är fulla med skit/avföring ohyra o smittsama sjukdomar?
Varför bryr sig inte kommunen eller det ställen man anmäler vanvårdade djur, om dom djuren som man anmäler om? Dom borde väll bry sig om alla djuren?? vare sig råtta eller hund.
Nä. Säger då det. Djurpoliser till sverige nu genast. Och jag tror det behövs några st i varje län.
Vart finns anonsen ?
blocket - karlstad.
är tror jag 5 pers som köpt av lite råttor så fort de haft råd för att få bort dom därifrån. nu är det som tur var inte många kvar och personen verkar inte komma att skaffa igen. Köpte istället en tredje hund i torsdags
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Kan ni länka annonsen ? Jag ska förbi karlstad kanske kan lyckas få med mig nån hem!
Osäker om man får länka till annons här? eller får man? därför jag inte vågade lägga upp nå länk eller nämna så mkt.
Skicka pm annars! Har tid, ork och plats så hjälper dom om det behövs!
Men tydligen så har dom väldigt smittsamma sjukdomar. men pmar länken.
Ush då :/ får tyvärr inget pm
Nu fick jag den.. Vad är det för sjukdommar de har? :O
Här är annonsen.

#4 Borde man ju få.. Det finns ju blocket-trådar där man länkar till blocket annonser.
Hemskt, tydligen finns det människor till allt :(
Finns säljaren här på rif?
På vilket sätt är råttorna vanvårdade/har ohyra? Svårt att se på bilden tycker jag, iaf på min skärm…
Hmm, jag blir alltid nervös när nakenråttor säljs sådär. Undra hur många av de där som kommer gå i avel… :/
Jag tycker också det var svårt att se.. Någon som kan förtydliga?

Jag har råttor ifrån den säljaren, jag grinade när jag såg dom. Utmärgade, rosslade, bruten svans, bortbrända morrhår och fulla av löss.
Den yngsta råttan som jag har här hemma som är därifrån är på bättringsvägen, fortfarande mager min inte alls lika farligt som när an kom, då var han nästan genomskinlig.
Den äldsta ( 1 1/2 år) vägde ca 340 g, han rosslar fortfarande svårt men medicineras och blir lite bättre hela tiden.
Så ja dom är vanvårdade..
Men det är en uppfödare alltså? Eftersom hon har så pass många råttor?

Yes hon har försökt fött upp, råttorna kommer från Malin ifrån början…
Kommer ta med mig några hem nästa vecka! Har sparat artikeln om karantän. Ska göra mitt bästa för de här råttorna och inga kommer att användas i avel!
ja det är verkligen jättehemskt när djur behandlas så. Finns inga ord för det.
Men som TS skriver i början, hon reagerade ju genom att se på bilden.. Jag har ett otränat öga och skulle vilja veta mer om vilka grejer som tyder på vanvård.
Hoppas ingen misstolkar mig nu.. Och att ni förstår hur jag tänker. Vore bra att kunna se sådana saker, jag som till exempel aldrig haft några jättebekymmer med mina råttor har ju som sagt inte ett så tränat öga..
Och det finns säkert många kommande köpare som inte heller ser sådana saker..
Jag tycker att man ser en hel del på bilderna? Nakenråttorna brukar väll inte se ut som dom gör på den bilden tex? allafall dom som jag har sett o har haft. Eller kan dom se så skitiga ut? eller äre färg? Sen så verkar det vara lite skitigt runt om dom. o dom ser rätt så skygga ut så som dom verkar trycka ihop sig lite o bakåt? Eller misstar jag mig? Sen så tycker jag man ser på päls o ögonen på samtliga. Även den vita ser inte så frisk ut? Kanske jag som misstar mig. Men jag tycker inte att dom ser friska ut allafall.
Nog att dom är en hel del vanvårdade där. Har några bekanta som köpt/räddad råttor därifrån. inga härliga berättelser. Men godislådor som syns i bild transporteras dom tydligen i med. Lådor som dom inte får plats i o där det brukar kunna vara 2 st råttor i. Och pga även deras transport sätt så ser dom också inga bra ut efter det. Jätte små luft hål med.
Nu var det några år sen jag hadde råttor (även vanvårdad råttor) med så har otränade ögon me.
Men snart får man hem ett gäng nya friska pojkar som blir mina =)
Edit: tycker även att naken fisarna ser rätt så smala ut?

Antidote - Ta med dig egna transportburar, för hon transporterar råttorna i små godislåder (syns på ena bilden i annonsen)
Jag har transport burar jag tänker ta med. Tar med en filt om det blir kallt och så tar jag med mig vatten och mat.

Det låter jätte bra : ) Jag kan säkert komma förbi och kika på dom om du vill de?
Undrar också hur hundarna kan ha det? Om dom har det bättre eller lika dåligt?
Ja ^^ du har nog mer erfarenhet än jag. Funderar på hur stora burar jag behöver fixa eftersom de förmodligen kommer sitta i karantän.

#24 Det kan man ju fråga sig :( men jag har gjort en anmälan, oc jag vet minst 1 till som kommer göra en anmälan, så örhoppningsvis så kommer on bli av med alla djuren, hoppas bara man hinner få bort alla råttor innan, för risken är ju stor att dom avlivas då :(
#25 Dom behöver inte jätte stort bara dom kommer därifrån, alla min extra burar är upptagna för jag har massa råttor i karantän hos min kompis.. men kan kanske få tag på några burar om du inte har själv.. Det bästa skulle vara om du kunde ha dom i karantän hos någon annan i ett par veckor, för det är en jobbis procedur att hålla karantän i samma hem som dina råttor.. Du måste duscha och byta kläder efter varje ggn du haft kontakt med råttorna..
Har bara en hamsterbur + två hamsterburar som jag gjort till en. Har ev en som kommer hjälpa mig med råttorna och hon skulle kolla källaren om hon hade någon.
Elakt nog så hoppas jag dom kommer därifrån vare sig dom avlivas eller ej. så som dom lever nu och så sjuka som dom verkar vara är inte ett liv för ett djur.
Men visst. Bra om dom kommer där ifrån o får en ny start. =) Men man undrar också lite hur mkt det har satt sig i dom med allt, i psyket osv. Och hur länge dom har fått lida & hur länge till man ska låta dom lida me sjukdomar o allt fast dom får en nytt hem och ett bättre hem o omvårdnad. men sjukdomar o sånt försvinner inte så lätt. Elakt nog kanske så är ibland en avlivning bra lösning ibland. Men bra att man kan ge dom en till chans ändå. =)
Och jag vill alla djurs bästa och menar inte djuren något illa. Och vet att avlivning inte är alltid en lösning och inte det man önskar på djur heller. Men tänker på råttornas bästa med. Huvudsaken dom slipper bo där.
Tänk på att ta en massa bilder på råttorna. hur dom kommer o hur dom ser ut och veterinär uttalande osv. Så det finns bild bevis ifall det skulle behövas mm. =)
Men jag hoppas dom kommer därifrån allehopa och räddas ifrån med plågeri och döden osv. =)
Tyvärr så vågar jag inte ta emot dom här då jag inte har haft råttor på några år så ska börja om på lite nytt o dumt o ta emot så extremt sjuka djur då.
Guld medalj till dom som kämpar med dessa råttor o andra djur ifrån vanvårdade hem. =)
Jag vet inte om inlägget blev begripligt o sånt. Och att folk inte tare på fel vis. Skyller p febern, yrseln o huvudvärken o allt. orkar inte läsa igenom heller haha -_-
Du är en hjälte antidote!
#28 Ska försöka ta kort och dokumentera allt.
#29 Tack det värmer, Ska kämpa för att de ska bli trygga och friska
Och sen så smala djur, undernärda djur, ska äta upp sig sakta. Lite i taget och sedan utöka. lika så me vatten om dom är uttorkade. Och sen så väga osv =) Men det vet du nog redan =)
Jätte bra att dokumentera. Då har man det som bevis samtidigt som man själv kan följa utvecklingen och se hur det utvecklar dig. Som jag själv tycker det är intressant och roligt att se framstegen =)
Ja jag försöker läsa på så gott som jag kan. Har ni tips och råd så lyssnar jag.
Och nu när dom har smittsama sjukdomar ohyra o sånt. Tydligen en hel del extremt med har jag hört. Tänk då på hur du går mellan dom djuren och utifrån dom. Ha dom i ett eget rum så långt ifrån dom andra djuren som möjligt. Och att byta om kläder (kanske ha nå kläder som ska endast vara i det dära rummet. Och duscha o tvätta sig efteråt.
Och sen så att samla på sig lite sjukhus låda o läkemedel o sånt som kan behövas.
Ring till en veterinär som kan ha kontakt me och berätta om situationen lite så kanske du även får rabatt för eventuella veterinärkostnader som kan ske.

vad är det för extrema sjukdomar som ska finnas på dessa råttor ???
You can't spell Bitchy without Itchy
Ska till apoteket och fixa en doserings spruta bland annat. Vad finns det mer för saker man kan stoppa i sin sjukhuslåda?

*lämna avtryck*
Kompisen som mio satt råttorna hon fick loss senast är hos mig.
En har ett öga som är hel torrt. Inge rivmärken. Droppar ögat 2ggr dagen men inge förbättring som jag trode från början. Ser ut att komma till att torka bort. Men den är ende som inte rosslar, däremot är hon väldigt suspekt runt om magen. Andra är en urmärglad liten tjej som tok rosslar. Trode ärligt hon skulle somna in första natten. Men hon är seg och gått upp från 224-ca 240 gram på 3 dagar . Mins inte exakt vad jag skrev på förre vägningen.
Ena hanen rosslar kraftigt, syns varje andetag han tar. Men han har en lite mer vikt till sin fördel. Väldigt liten för den åldern på hane men han är inte farligt tunn. Har ännu inte svarat på medicineringen dock. Sedan en som rosslade lite men verkar annars vara ende som inte direkt har några större problem man kan se med ögat. Alla har ohyra, tippar på skabb också. Se om det ser bättre ut om några dagar. Misstänker någon form av svamp. Men ska se om det försvinner med strongholden nu eller behöver kontrolleras upp. Sedan är det lite annat med som jag inte helt satt finger på.
Behandlar alla som bakterie smittade med tanke på vad som gått runt sista tiden som liknar detta.
Dvs.
1. plockar av kläder
2. sätter på mys kläder på toan
3. medicinerar, gosar och fixar med råttorna.
4 av med kläder och in i duschen för rejäl skrubb.
5 ny handduk, torka av utanför, på med kläder.
Denna procedur kör jag några gånger om dagen.. haha.. mina händer är sönder torkade av allt skrubbande.
Hej!
Ni är allesammans varmt välkomna hem till mig och träffa dessa "vanvårdade" råttor! Jodå, länsstyrelsen har varit här och både hundar och råttor är HELT UTAN anmärkningar! Allt såg mkt bra ut och jag får papper på det. Det som var var att 2 råttor, riktiga matvrakskillar var tjocka! De höll i råttorna och var i hela huset osv!
Men som sagt, ni är alla varmt välkomna att träffa och inspektera dessa råttor ni talar så om! Och hundarna med givetvis, som ni också spekulerar om!
Detta är förtal ni håller på med.
Och NEJ, jag kommer ALDRIG mer att skaffa en råtta igen det kan jag LOVA er!
Jag bjuder på fika, samla gänget och kom!
Mvh Jenny.
Då undrar jag hur djuren kan vara så sjuka när dom flyttas?

Förtal är när man anklagar någon utan fakta….. så nej detta är inte förtal.
Utan detta är ren fakta som kommer från folk som hämtat råttor hos dej och nu har ett rent helvete för att få dom i livsdugligt skick igen. Dom gör allt för att dina "ej vanvårdade" råttor ska få må bra.
vore en helt annan sak om inget ens sett dian råttor, då kan vi kanske börja prata om förtal eller så.
Hur mkt erfarenhet har du om råttor, undrar eftersom du anser att dom inte är vanvårdade?!?
För det jag läser och hör om så är detta inte friska råttor…
#40: Fast det är inte riktigt korrekt.
" Den som utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller eljest lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning, dömes för förtal till böter.
Var han skyldig att uttala sig eller var det eljest med hänsyn till omständigheterna försvarligt att lämna uppgift i saken, och visar han att uppgiften var sann eller att han hade skälig grund för den, skall ej dömas till ansvar."
Lagen tar alltså inte hänsyn till huruvida det är sant eller fakta om man inte, som sista stycket anger, har skyldighet att uttala sig eller det är försvarligt med hänsyn till omständigheterna. I annat fall är det dock förtal oavsett sanningshalt.

Har tyvärr redan 9 st som är i karantän. Annars hade man ju kunna lotsat hit ett par st.
Stackars råttor.

#41 med tanke på att dom har bevis för vanvård så kommer dom ej kunna dömmas för förtal….. alltså kan detta inte klassas som förtal.
#43: Om du basunerar ut att en dömd pedofil är pedofil kan du dömas för förtal. Hur menar du att detta skulle vara skillnad för att det finns bevis?
Sen att det är svårt att bli dömd för just förtal och att det som står i tråden antagligen inte skulle räcka är en annan sak. Att säga att man inte kan bli dömd för förtal om det man säger är sant är ändå fel.
Om man exempelvis av sina arbetskamrater utpekas som ohederlig, sexuellt avvikande eller liknande är det ofta frågan om förtal. Att diskutera andra människors sexuella preferenser, deras skötsamhet, tidigare kriminalitet eller liknande kan alltså vara brottsligt - även om det man talar om är (eller senare visar sig vara) sant! Det som är avgörande för om ett uttalande är brottsligt är om den talande personen velat kränka den han talat om. (Att de som lyssnar inte bryr eller brytt sig om uttalandet är oväsentligt!) Kränkningen ska gå ut på att den omtalades goda namn eller rykte sätts i fara.
Lagar och sånt finns det om allt. Ibland kan man undra om det är tillåtet att torka röven. ^^

#44 varför ens jämföra en pedofil med vanvård!?
Kanske bättre o ta om lagen i en annan tråd?
Jag har allafall som jag vet inte gjort något olagligt.
Gjorde tråden för att rädda/hjälpa djuren ifrån detta hem där det finns bevis/fakta att djuren har fart illa hos.
That's it.

Bevis är a och o om man överhuvudtaget ska säga någonting. Att andra sagt att det ÄR så gör det inte till bevis. Därför håller jag med #28 om att ALLTID ta bilder och göra snabbt veterinäbesök för att få intyg om att djuret varit vanvårdat. Har man inte gjort det så har man ingenting att komma med egentligen. OM man gjort det så har man ju riktiga bevis. DÅ kan man GÖRA något åt saken i stället för att smutskasta folk på forum. Åtminstone har man något att backa upp sina påståenden med. Vi vet alla att det sker smutskastning inom råttvärlden. Det enda sättet att hantera detta är att ha en bra bevisföring om man verkligen stöter på riktiga problem. För naturligtvis ska inte vanvård få ske, det är ju helt klart.

#47 absolut! ber om ursäkt för att det skenade iväg lite!
vi håller oss till djuren nu och ser till att dom får hjälp! :)
Är det någon som varit där nyligen ock kollat?
För jag måste ändra mig lite för jag reagerade nog för snabbt när jag höre ordet "vanvård". Enligt en kompis till mig så bor de i stora fina burar och alla är friska och har fint hull.
För mig räcker det, som sagt, att det är ett gäng nakenbebisar där… Som bör räddas från avel.

http://gemensamstyrka.se/ide/vi-bygger-ett-djurhem-sjaelva
Om ni vill kan ni ju rösta (jag tycker detta är ett toppen projekt) och det passar bra in i denna tråd där vi uppenbarligen behöver mer resurser för vanvårdade djur :-)

För mig räcker det att de transporteras två och två i sådana godislådor som man ser på bilden :S har man inte mer hjärta än så så..
Fick nyss ett "trevligt" mejl ifrån någon människa. Troligen ang om den hära tråden. Vet inte om jag ska dela me mig den. men men. vill inte vara otrevlig så låter bli. men men.
Och där fick man ett till roligt mejl ifrån någon annan. om det inte är samma människa som låtsas vara flera. Som jag får en känsla utav.
jag är inte här för att hoppa på nån. Blev förbannad hur råttorna behandlas som det verkar och som jag tycker syns på bild. Sen så vet jag inte varför folk hoppar på mig. Jag skrev om råttorna o om en annons som las upp. Skrev inte vilken, vem eller något.
Precis som med alla vanvårdade djur så blir man förbannad varje gång.
ajja. Folk har lite o göra. Men men. dom får lika "trevliga" brev tbx för någon som har tråkigt o inte har något o göra. För utanför iFokus e jag inte alls nå trevlig. Så skulle föreslå att sluta o mejla mig o tracka mig med idiotiska brev som får mig ändå att skratta. Men har för ont i huvudet för att kunna skratta mera. Jag har tillomed god lust att visa upp dom för dem låter roliga :D
Tre råttor följer med mig hem på måndag ingen kommer att användas i avel.
Känner att jag inte vill peka finger och dra slutsatser innan jag vet.
Hör dubbla budskap hela tiden och jag tänker helt enkelt inte välja sida innan jag har sett det med egna ögon.
Hos mig kommer i alla fall råttorna få ett livslångt hem med gos och kärlek.
Ni får väl tycka vad ni vill om mig men jag vill heldre se och veta att jag gör en rättvis bedömning av människan.
#56 jag tycker att du gör rätt! det är alltid bäst att se själv innan man dömmer någon 
Jag har INTE skickat nåt mail NÅGONSTANS! Där jag inte uppgett att det är JAG iaf. Jag har inget intresse av att hålla på och maila er.
Inte ett dugg intresserad av det.
godisaskarna som nämns tidigare i texten kommer från Malin.
Ev luftvägsproblem med. Då jag fått behandla flera av mina råttor emot lunginflammation strax efter inköp från uppfödaren till dem.
Jag kommer inte att läsa denna tråden mer, har inte läst vad som kommit till mer än att det nu påstås att nån mailar runt. Vem det är vet jag inte och jag bryr mig inte. Det är inte jag iaf. Jag har ett liv att sköta och har inte tid att skriva mail till er.
Som sagt var, alla är hjärtligt välkomna att träffa råttorna och jag bjuder på fika! Pallra er hit istället för att spekulera!!!!
Telnr finns i annonsen och jag är hemma hela dagen när jag inte är ute och går med hundarna så ring och bestäm tid att komma!!
Godisaskarna har Malin godkänt för LÅNGVÄGA transport där råttor buntas samman 2-3 st. Jag har ingen tillgång till att varken skaffa eller göra nåt med dessa godisaskar och de kommer INTE ursprungligen från mig! Jag fick dem när jag hämtade råttorna i Göteborg! HUR många transportburar skulle jag ha med mig på tåget om råttorna skulle fraktas med burar till Stockholm?
VARFÖR kom ni inte HIT och INSPEKTERADE och hämtade era råttor själva!
Nu kommer inte jag varken läsa eller skriva mer, jag är hemma hela dagen så RING och KOM och SE SJÄLVA!
MVH
Jenny
Och där fick jag ett till "trevligt" mejl ifrån någon okänd. Varför mejla just till mig?
Har inte nämnt något namn eller uppfödare. Men ändå så får man en massa påhopp. och i mejl. Folk kan inte skriva här om det nu måstes skrivas.

# 59
Har du kanske en egen hjärna att tänka med?
Bara för att någon säger eller som du så fint uttrycker det "godkänner" något, så behöver det inte vara okey.
Jag skulle inte ens stoppa 2 vuxna gerbiler i så små lådor. Och du proppar ner två vuxna råttor? (Hur du nu får plats med det??)
Eget ansvar och tänkande är något som många borde skaffa sig. Bara för att någon säger att det är okey att ha 4 gerbiler av olika kön i ett 60 liters akvarium, för de parar sig inte eftersom de då skulle bli för många. Så behöver ju inte jag testa den supersmarta lösningen utan kan faktiskt tänka lite själv på hur JAG tror om det eller?
Och kan man inte transportera djuren själv i burar som djuren faktiskt mår bäst i under transport, med lagliga mått, så får man ta med sig en kompis eller liknande som kan hjälpa till eller åka flera vändor. Djuren ska inte lida för att man inte har en lösning på problemet.
Och dessutom måste det ju finnas någon sanning i att din djurhållning inte är den bästa, så många som faktiskt har djur från dig, som visar tecken på vanvård. Och vissa har inte kontakt med varandra. Alla kan ju inte hitta på bara för att hoppa på just dig?
Kanske är dags att tänka över sin djurhållning när så många människor faktiskt reagerar över detta. Endast det hela med hur du väljer att transportera djuren får mig att tro att du saknar kunskapen som krävs för att ha råttor och jag tycker du gör ett bra beslut som säljer dessa.
Du borde dessutom informera köpare om de problem de råttor du tidigare sålt haft, så de vet att de problemen kan dyka upp. Samt informera om att det (det bör i alla fall vara det enligt mig) är strikt avelsförbud på dessa djur.
Tack för mig.

Jag skriver detta i egenskap av Sajtvärd och lägger inte in någon personlig åsikt om detta i första stycket.
Då diskussionen inte leder nån vart annat än: den sa så och den gjorde så kommer tråden låsas tills ni kan diskuterar som vuxna människor och hålla er till fakta (även om del inlägg upprör). För jag vet inte riktigt vilket syfte denna tråd har?
Min personliga åsikt är att:
Personen ifråga har bjudit hem er, varför inte ta tillfället i akt och hälsa på? ni som kan.
//mia

Jag orkar inte tjaffsa om det. Men denna tjej har en veterinär tid i morgon. Hon är gravt försämrad i dag. Ska även be om ett nytt stronghold recept ifall jag behöver ombehandla dom. Tog slut på det jag hade liggandes, men är inte mer än nån droppe kvar.