Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 671 ggr
ivanhoe81
0

problem

jag har en råtta som är född 24/12-09, ibörjan var det inga problem att lyfta upp honom men nu går det inte alls utan att han "skriker" och ska slänga sig ur min famn vilken höjd det än är på

har kollat skador på rygg och mage ifall hans burkamrater har gjort något (inte en skråma)

så länge som man är över framtassarna och känner reagerar han inte, men så fort man närmar sig sidjan och neråt så blir han som förbytt, piper, skriker blir helt stel i hela kroppen för att sedan kränga sig ur mitt grepp

jag vet inte vad som hänt, är det något psykiskt eller vad kan det vara, ser ju som sagt inga sår eller sårskorpor den lilla stund som jag kan kolla på honom

han är ju snäll annars och biter aldrig men jag vill ju kunna plocka upp honom och kolla att allt är bra med honom

kan han ha ont eller vad är det med honom, hanblir helt livrädd när jag smeker honom lite lätt på magen löst med ett finger

ska även kolla upp med en vetrinär vad de säger men jag är ändå lite orolig vad som kan ha hänt honom

Lancia
0

Har en råtta här hemma som börjat bete sig ungefär likadant som det du beskriver. Från att ha varit fullt hanterbar till att bli stel som en pinne, skrika och försöka ta sig ur ens grepp för allt den är värd. Den gör bara såhär mot mig, inte mot min sambo eller andra. Jag har dragit slutsatsen att han helt enkelt bara inte gillar mig.

Har även haft en jourråtta inne, som betedde sig på samma sätt, dock med alla som tog i honom. Det hände inte alltid men ibland. Han, liksom den första råttan jag beskrivit, är gudasnälla i övrigt. Inte minsta tecken på att bitas eller så. Denna råttan är nog dock bara rädd för händer rent generellt, och har blivit bättre och bättre med tiden.

ivanhoe81
0

oki då är det inte enbart hos mig som det händer konstiga saker

han var fullt hanterbar i början, sedan började han pipa och bli rädd, nu går det knappt ta i  honom utan att han blir rädd och springer och gömmer sig

sätter jag handen framför honom så går han ut på armen och klättrar upp på axeln och sätter sig där men så fort man ska klappa honom så piper han till och bara slänger sig ut och ner på golvet för att springa in i buren och gömma sig

han är ju snäll annars han biter inte eller någonting (bara stoppar in hela huvudet i käften på mig om jag somnar i fotöljen som jag har där inne)

Dramatik
0

Jag känner igen födelsedatumet på råttan. Är den köpt i Bjärnum? Isf kan jag meddela att jag har en därifrån som beter sig precis likadant, fast min är från en tidigare kull där.

Hon är helt omöjlig och ingenting hjälper. Vi har provat alla tänkbara metoder, jag gjorde till och med en tråd om det för ett tag sedan.

Nu har hon tom börjat nafsa när man ska ta henne och hon ställer sig och ringlar med svansen (som en orm) när man kommer med handen.

Vi har börjat fundera på avlivning då ingenting hjälper. Tyvärr…

Skulle vilja ge dig något hjälpbart tips, men då ingenting hjälpt på min har jag tyvärr svårt att tänka mig att det skulle göra det på din.

Och kommer den från det stället jag tror så är de ytterst dåligt avlade och jag förbannar mig själv varje dag för att jag var så dum och köpte därifrån, men man lär sig av sina misstag:)

ivanhoe81
0

han är köpt i Karlstad (ej djuraffär)

föräldrarna till denna råttan var hur goa och trevliga som helst, de kröp upp i famnen på mig och riktigt njöt

ivanhoe81
0

men det är ändå skönt att veta att det finns fler som har samma problem för då vet jag att jag inte har gjort något fel

men han varesig nafsar, biter eller någonting, eller han har bitit mig 1 gång men det var mitt egna fel, hade precis åtit en hamburgare och köttsåsen hade runnit ut på fingrarna och han kände doften och ville ha det goda