Problem
Jag har ett litet problem. Jag har fyra råttor att välja mellan och kan inte bestämma mig vilka två jag ska köpa. Det är antingen två stycken honor som är cirka fem månader eller två hanar som är nyfödda. Det är första gången jag ska skaffa råttor
Har ni några tips vilka jag ska välja?
En uppfödare jag känner tyckte att hanar var bäst som första-råttor. Glömde dock att fråga varför :-P

hanar är bra som första råttor då de är lugnare än honor
(inte alltid, men oftast)
You can't spell Bitchy without Itchy
Tycker hanar är bäst. Dom jag har stött på är lugna och helt underbara personligheter osv. Allafall som jag har haft.
Jag tycker även att honor är oftast mera bitska, vaktiga och svårt o se vart man har dom typ - oberäkneliga. Allafall är det min erfarenhet utav honor. (men nog har jag stött på någon snäll hona med med underbar personlighet. men tyvärr inte allt för många.)
Tycker hanar speciellt äldre gubbar är helt underbara o bara en mys. Dryga är skvättande överallt. men det får man väll ta =)
Okej.
Jag har också hört att hanar är lugnare men jag kan inte bestämma mig ändå

Jag tycker att du ska vänta tills du träffar råttorna innan du bestämmer dig. Det är ju svårt att veta att man klickar med dom innan man träffat dom.
Hanar är ju större (oftast, det finns ju alltid undantag) dom är lugnare och lite mer gämna i temperamentet. Medans honorna är mer spralligare och aktiva, En del kan bli lite kinkiga när dom löper men det är ju inte alltid så heller. Jag tycker mina honor luktar mer än hanarna för mina honor är lite grisiga av sig :P
Men träffa råttorna och känn efter vilka två som du trivs bäst med, endel trivs bättre med honor och en del trivs bättre med hanar. Det är ju svårt att veta innan : )
Men dessutom kan det vara roligare att följa bebisarna, hanarna, från födsel. Jag menar inte att honorna inte skulle kunna vara lika bra/roliga/gosiga men jag skulle hellre ha valt att ta bebisarna. Så man själv får spela in i deras formgivning av personligheter osv :)
Jag har träffat hanarna, dom är cirka tre veckor men honorna kommer jag inte ha möjlighet att träffa innan jag bestämmer mig. Tjejen som sålde dom sa att honorna var jättetama och mysiga iallafall.
Därför vet jag inte…..

Alla har åsikter om vilket kön som är det bästa, det du borde göra är att träffa både hanar och honor innan du bestämmer dig. Jag föredrar hanar, jag vill inte ha honor alls så för mig hade valet varit lätt
Sen så har alla råttor olika personligheter oxå, alla hanar passar inte mig.
Varför kan du inte träffa honorna innan du bestämmer dig? Även om det är långt avstånd tex så känns det som att du som nybörjare bör träffa dem ordentligt innan du väljer vad du vill ha.
Qui dormit, non peccat
Jag har endast haft honor så, precis som #8 säger har alla olika åsikter, är honor bäst enligt mig.
Däremot har jag hört, precis som många ovanstående sagt, att hanar är lugnare.
Bäst är ju om du kan träffa de råttorna som du är intresserad av och helt enkelt lära känna dom och se vilka du gillar bäst
Kommer ev. skaffa några hanar i framtiden men jag är inte så jätteförtjust i deras utseende (pungen) och jag har ingen aning om varför ^^'
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Ett tips inför framtida inlägg är att använda en rubrik som säger vad tråden handlar om :)
Hur menar du med rubrik?
#11: Det du skrev i fältet "rubrik" ;) Den här trådens rubrik är "Problem".

Jag har bara haft honor och tycker de är helt super-duper underbara såklart. Men jag kan nog tänka mig att hanar kan vara mysigare just i och med att de har en tendens att vara lite lugnare. Mina tösar har en tendens att ha alldeles för mycket energi och har inte samma tålamod att sitta och gosa. MEN de är otroligt tillgivna och inte alls snäsiga eller aggressiva på något sätt! De bara har massor med spring i benen. :) Men det är säkert olika där också. Min dumbotös sitter gärna innanför tröjan mellan brösten och sover och knastrar och myser. Det är knappast ett spralligt beteende. :)
Lycka till med valet!! Vad du än väljer så får du säkerligen ett gäng riktigt underbara gosiga råttor! =)
#12 Men då hade jag ju en rubrik: Problem
#14: Ja, men en rubrik som säger vad tråden handlar om. "Problem" har ju egentligen ingenting med saken att göra. "Vuxna råttor eller ungar" hade varit en bättre rubrik, eller "Välja första råttor".

#15 Bra poäng. :) Jag har tänkt på det flera gånger rent allmänt här på forumet (ja och alla andra forum för den delen!). Mycket dåliga namn på trådar. Alltså inte rent felaktiga namn, bara inte särskilt specifika. :P Min nästa tråd ska heta "Råttors behov av animaliskt protein - källkritisk analys av 1900-talsforskning av råttors näringsbehov.". Äh, ok, kanske inte, *fniss*. Men lite roligt skulle det vara.
# 16 Den tråden hade jag velat läsa :O

#17 Jo, innehållet i tråden kanske. Men titeln var kanske LITE lång. =)