Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 448 ggr
allobosia
0

Flera Råttor ?

Jag har två råttor nu dom bor i en bur som är 180x60x60. Jag skulle vilja köpa två råttor till, kan man sätta in dom i samma bur då? Vad ska man tänka på innan?

Ninja
0

När du ska introducera nya råttor i flocken så måste du tänka på att det inte alltid lyckas, så ha en extra bur i fall de måste bo separat. En introduktion kan ta  flera dagar, kanske t o m några veckor, innan råttorna är redo att flyttas ihop och då måste ju de nya ha någonstans att bo även om de kan bo ihop med de andra senare.

Det första är att låta råttorna träffas på en neutral plats. Någonstans där ingen av dom känner sig hemma så att ingen har något revir att skydda där. Låt de nosa igenom varandra, börjar de bråka lite och jaga varandra så låt dom göra det för att bestämma rangordningen. Det kan pipas och skrikas, men bebisråttor gör ofta så "bara för att", precis som människobarn ofta vill ha plåster där huden har blivit lite skrubbad. Inget farligt med andra ord, även om det låter hjärtskärande. :)
Däremot så ska du sära på dom genast om det blir blodspillan, om någon råtta blir skadad av en annan. Rivsår gör inget, det är fullt normalt, men regelrätta sår ska det inte bli. Då måste du avbryta introduktionen för råttornas bästa.

Låt dom träffas och bekanta sig med varandra några dagar i rad så att de får vänja sig ordentligt. Tänk på att om dina gamla råttor är tveksamma mot främmande råttor på den neutrala platsen, så kommer de vara 10 ggr värre om man släpper in de i buren utan att de är sams med de nya.

När allt går bra så kan du prova släppa in dom i buren, självklart under sträng uppsikt. Buren måste vara noggrannt rengjord, så mycket som möjligt ska lukta nytt. Möblera gärna om också, så att dina gamla råttor inte heller känner sig helt hemma i buren. Detta är mycket viktigt, för dina gamla råttor blir förhoppningsvis mindre benägna att försvara sitt revir då (inte för att jag vet hur dina råttor är, men man ska ju alltid förutsätta att allt kan hända). De gamla råttorna känner sig mindre hemma och måste undersöka den "nya" miljön, eftersom det är ommöblerat och inte luktar hem. Då blir det mindre fokuserat på de nya råttorna, så accepterar de dom lättare. Enligt teorin. ;) Vad som helst kan ju hända, det måste man vara beredd på.

allobosia
0

Okej, är det värt att pröva eller är det bättre att strunta i det? Jag har en till Råttbur iaf, så jag kan testa..

Ninja
0

Jaa det är klart det är värt det! Det är jätteskoj med en eller flera bebisar i buren, och det är så roligt att se när ens råttor ligger i hög tillsammans.
Jag tycker det är rätt sällan en introduktion går så dåligt att man måste sära på dom, men risken finns ju fortfarande.

Bellona
0

är de nya råttorna bebisar så brukar det gå bra.. äldre råttor kan vara lite kinkiga ibland, särskilt hanar. men det finns förstås vissa puckade råttor som inte ens klarar bebisar men det är inte särskilt ofta man hör talas om sånt.

cosmonita
0

Ja, visst är det värt att prova!

allobosia
0

okej, då prövar jag nog iaf :) Det är två stycken 5 veckorsbäbisar jag ska ta hem.. Dom andra två jag har är 8 veckor och den äldsta är 5 månader.

allobosia
0

är det svårare att sätta ihop ju äldre råttorna blir? Menar dom man har sen innan då alltså..

allobosia
0

nån vet väll ? :P

zimzon
0

Svårt brukar det inte vara. Jag satte för ett tag sen ihop två 5-veckorsbebisar med en 1-åring och det gick jättebra. För dte mesta går det bra om man låter dem träffas på en neutral plats tills de kommer överrens och sen sätter in dem i en välstädad bur.

Och eftersom att din bur är så stor så finns det ju gott om plats för de nya råttorna att gömma sig om de skulle bli lite rädda för de gamla. :)

Ninja
0

I regel blir det svårare ju äldre råttorna blir, i och med att de blir könsmedvetna och mer revirhävdande. Därmed inte sagt att det är omöjligt. Jag har introducerat över två år gamla hanar för några nya, unga hanar, utan större problem.

allobosia
0

okeeej :) vad bra då ska det nog gå bra!

tack för svaren :)