Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 1931 ggr
[r8ttor]
0

Frukost

Är det någon som vet någon bra frukost till råttorna? :). Eller hur man blandar någon bra välling? Mina råttor äter inte gröt. Jag brukar ge dom gröt med dom äter inte det länger.

KickanW
0

Jag brukar ge Sempers fullkornsvälling, den innehåller alla sädesslag så den är bra. Dock en del mjölkpulver, så lite försiktig kan man vara om råttorna inte är vana vid mjölkprodukter.

Annars är ett tips att blanda ner något gott i gröten. Jag brukar göra gröt med havregryn, rågflingor och kruskakli till mig själv och råttorna… Och i råttornas blandar jag ibland ner ett rått ägg i.

Vuxna råttor behöver ju inte frukost egentligen, så lite frukt eller grönsaker  duger bra!

antidote
0

Jag brukar blanda i lite honung i råttornas gröt

Marre89
0

jag brukar blanda i lite olika saker i mina bebisarns välling (fullkornsvälling med havre råg och vete). Brukar bli banan, päron, ägg och lite annat smått och gott.. kan även ha i lite olivolja (mycket populärt!) inte allt tillsammans utan var för sig :P hehe men det är mycke populärt. Ibland får de lite frukt, bröd med smör på och lite grönsaker. Ibland blir de sallad, gurka, leverpastej och lite skinka ibland. Lite olika.. Även gröt kan hända. Vad är det för gröt du använder förresten? Våra brukar få Mannagrynsgröt och de är populärt. De gillar inte havregrynsgröt tex.. kan ju prova olika sorters gröt.

[r8ttor]
0

Okej, tck så jätte mycket för hjälpen :).

#3 Mina brukar få havregrynsgröt med frukt till. Men det äter dom inte.

Marre89
0

#4 prova nån annan sorts gröt då. mina äter inte heller havregrynsgröt :P

Dramatik
0

Vilka tokiga råttor ni har, mina älskar havregrynsgröt, eller så är det mina som är tokigaTungan ute

[r8ttor]
0

Haha det är nog dina som är tokiga Skrattande

Marre89
0

#7 håller med XD

KickanW
0

Jag tror det har att göra med vad man ger råttorna när de är små.

Mina får alltid möjligt "tråkigt". Grönsaker, havregrynsgröt osv. och de tackar aldrig ner till någonting!

Jag vet ganska många som bara ger råttorna god mat och aldrig ger råttorna vanliga råvaror eller tråkig havregrynsgröt t.ex. och då är det ju inte så konstigt att de sedan blir besvikna när de helt plötsligt får det.

Marre89
0

Mina råttor är nu 3½mån. Har haft de sen de var 5veckor gamla. Gett de havregrynsgröt när de va små oxå, men de va inte uppskattat då heller…

Cis-j
0

mina gillade havregrynsgröt när de var små, men sen eftersom jag inte äter gröt själv så orkade jag inte anstränga mig när de blev äldre, så då istället för att få gröt varannan dag och välling varannan, så gav jag bara välling eller flingor m mjölk eller youghurt eller blablablabla, ja ni fattar.

De började rata gröten när de blev äldre också. Sen hände det att de fick det någon gång ibland men de bläade det totalt och åt det enbart om det var något gott nermosat i. Sen dess kör jag på de andra alternativen! :) Tycker det går snabbare. Jag är sjuuuukt morgontrött och då ska saker gå fort!

Elshira
0

Har man micro går det ju att ställa in en liten mugg/liten keramikskål (som tål att vara i micron!) och göra en miniportion med gröt! Cool

Hakuna matata!

KickanW
0

Jag kokar alltid gröt på morgonen just eftersom jag är så morgontrött och vill att allt ska gå fort. Jag sätter gröten på låg värme medan jag klär på mig. Sen är den färdig och kan sväljas i stort sett otuggad. Jag orkar verkligen inte ställa mig och bre mackor eller göra i ordning en massa müsli och saker! Kan dessutom inte äta sånt på morgonen heller :P

Cis-j
0

haha okej, jo fast jag åt inte ens gröt när jag var spädbarn. Min syster är likadan. Får kväljningar av bara doften av gröt, så det är väl lite därför jag inte är så sugen på att fixa det :P. Vet inte varför men jag har aldrig gillat det, kommer förmodligen aldrig göra det heller. Konsistensen och doften kombinerat.. usch nej tack :P

[r8ttor]
0

Jag vet inte vad jag ska göra med mina råttor. För dom äter inte äpple, morötter, tomat, köppbullar, korv, mm. Har någon något bra tips av jag ska göra?

Jag får stå och laga mat åt dom jätte länge varje kväll.

KickanW
0

#15: Enklast är att göra mixade röror av alltihop, dvs blanda en massa nyttigheter med sånt de tycker om. Eller så kör du på det vanliga knepet att helt enkelt låta dem svälta om de inte äter. Till slut kommer de förstå att även äpple är mat. Vet dock inte hur nyttigt köttbullar och korv är… Bäst är ju råvaror.

[r8ttor]
0

Okej, då gör jag någon röra :). Tack för hjälpen.