hur gör man?
finns säkert en del trådar om sånt här, men vill att nån ska snarare förklara åt mig, då jag har lite svårt och förstå saker.
Hur blir man snabbast vän med en råtta som precis kommit hit? Ska man ta bort gömställen så de blir lättare att hälsa på henne?
Hur mycke mat ska man ge?
Kan råttan vara förkyld eller något då hon låter som hon hostar och nyser en del, Min pappa säger bara att de blir så när dom kommit till nytt ställe, men jag vet inte.
Det låter som om hon kan vara förkyld, det brukar bli lite värre i samband med stress men det är relativt lätt att lindra. Ha mycket tyg i buren så att det är varmt och gossigt, I början kan det vara bra att ha lite mindre grejer coh gömställen så att de inte blir överdrivet svårt att få tag i dom. till slut kommer dom att veta att du inte är farlig. Förtom det så är det bara att tillbringa så mycket tid som möjligt tillsammans, ha råttan på axeln eller i tröjan och ha med sig.
Och så förkylningskuren gör en kopp rooibos-te (koffien och tein-fritt), krossa eller lägg i en vitlöksklyfta som du gjort ett snitt i, pressa ev ner lite apelsinjuice (valfritt), och tillsätt lite honung när det svalnat lite (honungens effekt blir bäst då). Låt det svalna ordentligt innan det serveras till råttorna i en vattenflaska. De ska alltid ha vanligt fräsht vatten på sidan om!
Se också till att buren inte står i drag och att luftfuktigheten är hög runt buren, man kan hänga ett par fuktiga handdukar på elementet (inte el-element!) eller ta in buren när man duschar.
Sen en jätteviktig grej, du skriver i texten som om det bara är en råtta, den bästa medicinen är en kompis, då blir råttan mindre stressad, den kommer dessutom att bli mer självsäker och kommer blir tam fortare (plus att det i Sverige är lag på att man ska ha två
)
Hoppas jag har hjälpt dig lite iaf, och lycka till med di små.
jag har två råttor, men jag skrev bara om den ena för hon är lite svår, och de är inte den andra :) men då vet jag lite. tack :)