Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 6619 ggr
bandit-93
0

sjukdom !?!?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan!
jag fick min första råtta för ca 3 veckor sen då hon var lika stor som en mus. Nu är hon nästan 2 månader, men ända sen jag köpte henne så har hon nysit (?) och när hon gör det kommer det blött hur hennes näsa, och ibland när hon sitter still så börjar hela hennes kropp rycka, inte skaka, utan rycka, som när man får muskelryckningar.
är det normalt, eller farligt?Gråter jag är så orolig över henne.

+ att när hon sitter still ibland så låter det som hon knaprar på något, nästan som om hon gnissla tänder, vad gör man åt det?

och en fråga till, har dom små mystiska ljud för sig ibland, typ piper till eller något?

min första råtta så vill ha så mkt info som möjligt :)

tack på förhand !

[MaNo]
0

att hon nyser kan bero på att hon har fel botten material, vad har du?
Och  dom " mystiska ljuden" är helt normala :) det är lixom doms språk

empan-hampus
0

Är hon helt ensam? Har hon ingen råttkompis?

[MaNo]
0

hm.. det är lag på att man ska ha 2 stycken…

hus-musen
0

Jaopp de är lag på att man ska ha minst två.

Hon blöder inte ur nosen utan råttornas snor och ögonsekret blir rött i kontakt med luft. Det låter som att hon är förkyld. Du kan prova med att blanda i lite kanjang med vatten i en flaska åt henne. Blir det värre får du ta henne till veterinären.

Om hon knaprar så de låter som knaster så är det för att hon myser.

Qui dormit, non peccat

empan-hampus
0

Du kan också köpa Rooibos te, det tycker mina råttor e gott, och det är nyttigt.

[MaNo]
0

när jag tänker mig en råtta som dricker te börjar jag tänka på en gammal råtta med krokig rygg, stödkäpp, glasögon och en liten schal lindad runt huvudet. vet inte varför men det är endå kul X'D

Thirre
0

Vitaminer och mineraler är även bra om hon är förkyld, framförallt C-vitamin. Hon behöver en burkompis. De ryckningar hon har kan vara "hicka", det är något som en del råttor kan göra, då rycker kroppen och ett litet litet ljud kan höras. Gnisslandet är antagligen knastrande, ett bevis på att hon trivs och mår bra. Råttor har flera olika ljud för sig och i olika tonlägen, en del är så höga så att vi inte hör dem med våra egna öron. En del råttor kan dock låta litet när de nyser, det piper till litet, men då brukar det finnas slem som de försöker få loss och det är de ljudet vi hör.

Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

bandit-93
0

det är inte lag på att man ska ha 2 råttor. det sa säljaren till mig. det kan bara vara bra ifall man glömmer bort råttan så den har någon kompis. + att jag inte har råd att ha 2 st råttor eller tid. Jag vill ägna all min tid åt den råttan jag har och hon rivs jättebra.
isåfall skulle jag gärna vilja se den lagen, inte för att jag skulle göra något åt det men.

btw, det kommer inga ljud när hon får ryckningarna.
och det kommer inte rött ur hennes nos, utan BLÖTT.

bandit-93
0

Trivs *

Thirre
0

Men de flesta här skulle gå i god för att du inte behöver lägga ner lika mycket tid på råttan om du har två. Det är faktiskt enklare och inte alls dyrare, jag lovar. Dessutom kommer du få en gladare råtta, är det inte något att sträva efter?

Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

jussivuori
0

Skaffa en till råtta direkt! Dem trivs inte själva i buren, tro mig!

MangoMelon
2

Det finns lag på det, så om nån är mer haj på att söka på google än vad jag är så skulle det vara snällt om någon kunde lägga in det här.

Hemskt synd att du trots det inte kommer att göra något åt saken, bara för att du inte har råd och för att djuraffären sagt att du inte behöver ha två. Det finns inget du kan göra för att ersätta en kompis av samma art. Vad ska den lilla råttan göra de timmar på dygnet du sover?

Om du någonsin har sett två eller fler råttor tillsammans ser du att de ligger tillsammans och sover, putsar på varann, busar och leker samt delar mat och vatten. Det kan råttan inte göra med dig.

Usch, jag önskar att min dag inte hade behövt bli förstörd över nåt sånt här :(

Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

Mia2007
1

Svensk lag om sällskapsdjur

• Det är förbjudet att kupera svansen på hundar sedan 1989.
  • Alla hundar som är födda efter den sista december 1992 måste registreras.
  • Hundar får inte bindas inomhus.
  • Sedan 2006 måste alla hästar ha ett "hästpass" som bland annat innehåller information om namn, ålder, nummer, härstamning och ras.
  • Katter ska enligt lag ses till minst ett par gånger per dygn.
  • Katter får inte hållas bundna, annat än tillfälligt när till exempel en innekatt får möjlighet att uppleva utomhusmiljö.
  • Det är inte tillåtet att ha eller sälja hybrider mellan tamhund och vilda djur, eller hybrider mellan tamkatt och vilda kattdjur för sällskap eller hobby.
  • Gnagare, som hamstrar och kaniner, ska hållas i par eller i grupp, om det inte finns särskilda skäl för undantag.
  • Ett akvarium ska innehålla inredning och botten som motsvarar fiskarnas naturliga miljö.
  • Gnagare får inte hållas i en temperatur under 0° C.

• Utrymmet där minigrisar vistas ska ha golv med halkfri yta.

Mia2007
0

Här kommer lagen. Läs den feta texten efter 8:e punkten. Vet inte vad särskilda skäl innebär men jag skulle gissa på att det handlar om kanska extrema skäl och inte att man inte har råd, lust eller dylikt!

Allamej
0

Med extrema skäl menas att extremt aggressiva djur inte ska ha ett offer. Guldhamstrar ska vara ensamma eftersom dom är inte flockdjur.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

teachingbirds
0

Hon kommer trivas mycket bättre om hon får en kompis!

myismyname
0

Säger precis som alla andra här. Skaffa en råtta till! Det kan ju inte skada att du får höra ännu en person som stöder att flockdjur ska få leva som flockdjur.

Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)

Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus

myismyname
0

Jag kan väl ta ett gammalt exempel; Hur skulle du må om du fick spendera resten av ditt liv med endast råttor? Inga andra människor att prata med, ingen som förstår ditt språk och ingen som kan ge dig en riktig kram om du skulle behöva det.

MangoMelon
0

Tror det är lönlöst, hon gjorde kalrt för sig att hon struntar i om det finns lag på det eller inte, hon kommer endå inte skaffa en kompis till råttan. Tycker bara det är så hemskt, att man vet att man gör nåt fel och så vägrar man göra något åt det bara för att man har sin åsikt. Usch, sånna människor borde inte få ha djur alls!

Alla människor gör misstag, det går inte att komma ifrån, och om en person råkar hålla en råtta av ovetenskap ensam är det inte lika illa som om man vet hur det ligger till och endå trotsar det.
Dock hör det ju till ens skyldigheter att läsa på om djuret man tänker skaffa innan man skaffar det så att man vet om djuret ska ha kompis eller inte.

I vilket fall som blir jag så fruktansvärt deprimerad av att läsa sånt här :(

TienMu
0

kan inget mer än å hålla me de andra här, du MÅSTE skaffa en kompis till din råtta…Bums!!!

myismyname
0

Till TS, jag tror att du kan räkna med att ha hela råttsverige emot dig om du, trots att du vet att råttor är flockdjur och ska leva som sådana, håller en råtta ensam för att du inte har tid eller råd. Har du inte råd med två råttor har du inte heller råd med en, eftersom det faktiskt inte är dyrare att ha två råttor än en. Det är inte precis så att priset blir dubbelt så högt för att du skaffar ännu en råtta. Antalet timmar du behöver lägga ner är ungefär detsamma för en råtta som för två. Möjligen att du måste spendera MER tid på din ensamråtta just för att denne är ensam. Du kan aldrig ersätta en artfrände, ALDRIG, hur mycket tid du än spenderar med råttan. Jag läste högre upp att du sa att hon mår bra. Jag tvivlar på det. Har du sett henne tillsammans med andra råttor? Först efter du sett hur hon mår tillsammans med en kompis anser jag att du kan lämna en kommentar om hur hon mår, särskilt eftersom det är din första råtta. Jag har nyligen fått hem mina två bröder, och det är så otroligt kul att se att de trivs tillsammans och ligger och sover tillsammans, för att inte ens nämna alla timmar med bus. En råtta utan en kompis i form av en artfrände mår inte bra. Precis som jag skrev innan, det är som om du skulle leva hela ditt liv med endast råttor, utan att ens få prata med en annan människa över telefon.

Dessutom är det, som sagt tidigare, olagligt, jag upprepar; OLAGLIGT att hålla en råtta ensam.

Birke
0

Inga djur borde få va ensamma. Jag säger inget mer då alla andra gör det bra.

myismyname
0

#22 Guldhamstrar gör man nog bäst i att hålla isär då de inte är flockdjur och för det mesta inte tål att vara i närheten av en annan guldhamster. ^^ Men jag förstår vad du menar, att inga djur som behöver en artfrände ska behöva vara utan. :)

Lancia
1

Usch, sånt här gör mig så himla arg att inte heller jag kan hålla tyst. Utöver min hanflock har jag en ensam hane i en egen bur då han är väldigt aggressiv mot andra råttor, inte ens femveckors bebisar klarar han av. Om nätterna är han i sin bur som står alldeles intill flockens, och det fungerar bra utan att han stressar upp sig, men utanför burarna blir han som galen. Det märks dock tydligt hur han ändå längtar efter råttsällskap, hur förändrad han blivit till sin personlighet sedan hans bror, som han bodde ihop med gick bort, och vetskapen om att han bor ensam gör så otroligt ont i mig. Han får vara med mig och min sambo nästan hela tiden då vi är vakna, men ändå så längtar han sååå efter råttsällskap. :(

junilla
0

Vad är det som är dyrt? de äter mycket som du äter…

Birke
0

#23 Precis:P

#25 Jag förstår inte heller det:S

MangoMelon
0

Och nu har TS tagit illa vid sig och stuckit. Tänker inte svara, tänker inte kommentera utan tänker lämna oss här irriterade och oroliga för stackars råttan.

bandit-93
0

1, jag vill ha svart på vitt, inte någon jävla kopierad text.
2, jag hänvisar till vad dom på djuraffären sa.
Skara Djur affär, som har haft många råttor förut och har erfarenhet av det.
3. Jag har haft 10 hamstrar förut och dom bör INTE vara tillsammans eftersom dom bråkar då. jag har haft kaniner katter hundar fiskar hamstrar ödlor gerbiler och massor med mer djur, och jag vet nog om någon hur man tar hand om ett djur.
4. Jag ägnar all min tid åt råttan, eftersom jag tycker om henne så mycket. Borde inte jag få ha djur då? Hon mår ju hur bra som helst.
5. Jag kommer få hela rått sverige mot mig? är det ett hot på något sätt eller? Jag kom inte hit för att bråka om nåt jävla strunt, jag kom hit för att få reda på om min råtta vart sjuk eller inte, så lägg ner att bråka. Jag vill inte ha några negativa kommentarer.

Allamej
0

Här har du svart på vitt och inte någon jävla kopierad text

Djuraffärer är inte allvetande. Det är knappt att dom vet att det inte finns "raser" inom tamråtta. Och KLART som F-N att dom säger att det går bra att köpa EN råtta och ha den SJÄLV eftersom annars skulle dom kanske inte fått SÄLJA alls och det är ju inte bra för deras PROFIT

Jag skrev ju tidigare att guldhamstrar absolut inte ska hållas två och två. Medan dvärgar kan hållas tillsammans.

Du kan bo i buren om du så vill, du kommer ändå aldrig att vara tillräckligt för henne. Du är inte en råtta. Du förstår henne inte Du kan inte putsa henne. Du kan inte vara en annan råtta.

Det är dessutom inte mer jobb med två råttor än med en. Så att du vill bara ha en för att det skulle vara jobbigt eller dyrare är rent ljug.Dom blir dessutom inte tamare utan receptorerna i hjärnan förtvinar och dom blir hjärnskadade.

Och ja, jag sänker mig till ditt sätt att uttrycka sig i skrift eftersom jag tror att det är det enda som hjälper.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Thirre
0

#28 Skara djuraffär.. är det det som låg i samma hus som Jula förut?

Om det är den affären så har jag varit där och kikat x antal gånger och även framfört mina åsikter gällande djurhållningen av olika arter.

Men än en gång, ditt djur kommer må bättre av att ha en kamrat. Råttor är flockdjur och mår dåligt psykiskt av att inte få ha en artfrände i närheten. Bara för att djuraffären sade att man kan ha en råtta för sig själv så behöver det inte vara sant. De ser sin chans att sälja djur och om det låter som om köparen inte kan köpa två så är det självklart att de säger att man kan ha en för att få sålt något i alla fall.

Att tänka på är att djuraffärer inte finns för att glädja samhället, det är en affär som likt alla andra vill tjäna pengar och det på alla sätt. Tro mig. Jag har varit i många affärer och även jobbat i en så jag har en del innanför västen gällande detta.

Det är skillnad på hamster och råttor, hamstrar kommer enbart överens om de bor enormt stort så att de kan ha varsin del av buren eller om honan brunstar och vill bli dräktig. Så funkar det inte med råttor. Likt människor bygger råttan upp små "samhällen" och dess invånare har olika uppgifter och arbetssysslor. En bur blir ett samhälle och det mår bäst av flera invånare. En by där det bor en person blir snabbt ödslig och den ende som bor där känner sig enormt ensam även om han får besök då och då..

Du får gärna ha djur och jag (vi) klagar inte på din djurhållning mer än det grundläggande, att din råtta behöver ha sällskap. Det är inget klagomål egentligen utan ett konstanterande. Om du inte godkänner det inlägg som visar på var det står att man skall ha två djur eller fler, kolla upp det själv. Surfa in på sidan, prata med veterinärer, ring eller maila till IMAZOO (känd grossist av bl.a. råttor) och be dem skicka deras informationsfolder om råttor eller om du får prata med någon som arbetar där. Ring till olika zoo-butiker och fråga hur det är egentligen, vad som gäller osv. Om du ägnar all din tid åt din råtta och vill att hon skall må bra borde det inte vara så jobbigt att söka litet på internet, skriva mail och ringa telefonsamtal. Om du har rätt kan du "överbevisa och motbevisa" oss.

Och nej, det är inget hot men många kommer tycka mindre bra om dig eftersom du egentligen kan åtalas för djurplågeri.

Anvariel
0

#29 Förstå mig rätt när jag säger att den där länken inte riktigt är 100%. Det är en länk till en konferens. Det står ingenting om var i den svenska författningen som detta står. Förstå mig rätt som sagt. Jag TROR på vad som står där, absolut!! Har ju hört det en miljon gånger, men jag skulle vilja hitta samma sak i den svenska lagen. Det måste ju finnas där någonstans. Är det någon som vet var det finns? Borde ju hamna under jordbruksverket… Hittade massor med förordningar om hållning av hundar och katter (och hästar) men inget annat. Kunde ju knappast söka på tamråtta heller. :) Och gud vad lagtexter är långa…..

#28 Jag kan förstå att du blir arg. Jo, faktiskt (till er andra). Det är fruktansvärt irriterande att komma in i ett forum, be om hjälp, och bli utkastad och nersmutsad med till synes irrelevanta påståenden. Det du måste förstå är att det tyvärr är väldigt många djuraffärer som är mycket okunniga om råttor (fick erfara det personligen). Detta har lett till att det blivit en ganska så laddad stämning bland vana råttägare när det gäller nyblivna "okunniga" råttägare. Den första fråga som ställs är "Du har väl två?", den andra är "Du har väl inte kutterspån på bottnen??". Mitt tips är att inte alls ta detta som kritik utan ett försök till att hjälpa både dig och din råtta. Jag tror säker att du skulle göra allt för din råtta, men som många har påpekar här så behöver råttor vara i en grupp med andra råttor. Det är inte alls som katter eller hundar. Dessutom, och här har du tur, så är det inte alls mer jobb med två råttor än med en! Inte är det märkbart dyrare heller. Så problemet är ju egentligen inget problem. I stället för en underbar gosig råtta att gulla med och ägna all tid åt så får du TVÅ gosiga råttor. :) Och nej, de kommer inte alls bara att ty sig till varandra och ignorera dig. Råttor älskar människor och människokontakt. MEN de behöver varandra också. Och när dina två gullungar ligger och sover tätt intill varandra så kommer du inte alls att känna dig avundsjuk utan tycka att det är alldeles supermysigt, jag lovar.

Allamej
0

Anvariel
0

#32 Tack! :) Vet du, jag hittade det alldeles nyss och skulle lägga in det på forumet. Tog ett tag att hitta det dock. Men trevligt att äntligen hitta det. Så svart på vitt som det går. Riktiga lagtexter. Jajamensan.

Allamej
0

Det talas ofta om L80 här på forumet, just för att folk gärna lyssnar på djuraffärer. Och Eldbarn skrev brev och frågade om det verkligen är lag och ja, det är det. Det är en föreskrift som i detta fall faktiskt är lag.

MangoMelon
0

1. Du har nu fått ett utdrag ur svenska lagen, där du ser svart på vitt att råttor enligt lag INTE får hållas ensamma. Vad mer behöver du?

2. Du säger att du hänvisar till vad djuraffären sagt och att de har haft råttor länge och vet mycket om dem. Djuraffären behöver inte veta nåt extra om djuren de säljer, de ska endå inte stanna i affären. Så länge de vet på ett ungefär vad djuret ska äta för att hållas vid liv så räcker det.
Att bara lyssna blint på vad personalen i djuraffären säger är att inte ta sitt ansvar som blivande djurägare! Man måste ju läsa på innan man skaffar ett djur. Det att djuraffären säger att man kan hålla dem ensamma är så som någon redan tidigare skrev, de måste tänka på sin vinst, sin PROFIT. Om de säger till en kund, nej tyvärr du måste köpa två av dem så kanske de inte får sålt och då är det inte bra för butiken.

3. Det spelar absolut ingen roll hur många olika djurarter du haft och hur länge. Jag tvivlar inte på att du vet precis hur man sköter om just de djurarterna du har haft, men det betyder inte att du vet hur en råtta ska skötas på rätt sätt. Tamråttan skiljer sig en hel del från övriga gnagare som husdjur just pga deras levnadskrav och kost. Därför kan du inte säga att du har haft hamstrar och kaniner och därför vet hur en råtta ska skötas. Det ser vi ju här att du inte vet eftersom du håller råttan ensam.

4. Du tror att råttan mår bra, men för guds skull, lyssna på vad folk försöker säga åt dig. Det spelar ingen roll fast du så skulle bo i buren, sova, äta och vistas i den, du kan ändå inte ersätta en annan råtta! Du kan inte prata råtta hur du än försöker, du kan inte putsa råttan, krypa ihop med den i hängmattan, eller busa med den såsom råttor gör! Hur skulle du själv känna dig om du var tvungen att leva hela ditt liv med endast en råtta som kompis? Ingen som kramar dig, torkar dina tårar, skrattar åt dina skämt eller kan berätta vad som hänt under dagen.
Sakta men säkert börjar den sociala delen i hjärnan tvina bort, och om det skulle råka sig att det kommer en annan människa nära dig, vet du inte längre hur du ska bete dig gentemot den. Så kommer det gå för din råtta. Den kanske inte visar att den mår dåligt, men en ensam råtta är aldrig en lycklig råtta! Jag har en hane här som sitter själv pga dominans, alltså han kan inte vara med andra råttor, och jag ser hur han sakta men säkert tynar bort framför mina ögon. Han har inte samma livsglädje kvar längre, och då vistas jag med honom dagligen. Men precis som jag måste du sova, kanske gå i skolan/jobba, gå och handla, umgås med nån vän mm , vad ska råttan göra under den tiden?

5. Det är inget hot att du har hela råttsverige emot dig, det är fakta! Du begår ett lagbrott och innan du vet ordet av har du en inspektör bakom dörren som vill ta sig en titt på hur din råtta mår.
Varför bara inte svälja stoltheten och ta åt dig av vad folk försöker banka i dig?!

Jag vet inte hur många gånger per dag den här stackars råttan korsar mina tankar.. Det känns förjävligt att inte kunna göra något åt saken! :(

niffen
0

Snälla alla människor här nu… Jag förstår att ni blir upprörda, men jag tror inte att TS kommer ta åt sig ett uns av vad ni säger om det är 15 pers som säger "usch, jag blir så ledsen när folk är såhär dumma" och "åh, det här är så sorgligt, det förstörde min dag" osv.
Just nu sitter TS med klorna utåt och försvarar sig själv, bara.

Det räcker med att TS får svar på sina frågor; vart den här lagen finns och att någon/några (inte trehundrafemtioelva stycken) säger att man måste ha två råttor tillsammans.
Det är jättebra att ni bryr er, men om man bara ska skriva "Åh, jag mår så dåligt över den stackars råttan" och inte tillföra någonting till diskussionen så kan man faktiskt knipa mun istället! Glad

MangoMelon
0

Är det inte synd om råttan då?

niffen
0

Det är klart det är, men jag lovar att det inte blir bättre om det är massor som hoppar på TS, om det är en-två som skriver ett inläggt, snällt och trevligt och informationsrikt med många smileysar så kanske TS förstår att vi inte vill något illa utan vill bara hjälpa råttan? Flört

teachingbirds
0

#38 jag tvivlar..

myismyname
0

#38 Först och främst går det att vara trevlig utan smileys och otrevlig med smileys (och då pratar jag om glada smileys. Även de kan användas för att vara otrevlig), det beror helt på hur man använder dem.

Utdrag från TS tidigare inlägg: "Isåfall skulle jag gärna vilja se den lagen, inte för att jag skulle göra något åt det men."
Det är inte konstigt att många reagerar.

Zolah
0

Ganska lustigt att nån som planerar på att bli vetrinär vet så pass lite om djur och djurlagar.

iafl, finns det inte nån moderator som kan kolla så det inte eskalerar till ett krig? tjejen har ju fått veta om att det är dåligt osv, men i den här takten så kommer hon nog aldrig ens vilja sätta foten här igen och be om hjälp. Vilket kan bli ledsamt för råttan

Allamej
0

Jag är Medarbetare, och än så länge så har det ju faktiskt, trots alla upphettade känslor, gått sansat till.

Ja, jag tappade humöret när hon började svära åt mig men i överlag så är det inte en värre diskution än vad som brukar vara :)

Zolah
0

Bra :) började bara bli lite orolig ^^

Terato
0

Håller med niffen.

Jag förstår era reaktioner, jag reagerar också mkt starkt. Men man får stanna upp och fundera på vad som är viktigast. Att få ur sin egen frustration eller verkligen försöka göra någon skillnad.

Man får försöka komma ihåg att den här tjejen förmodligen inte vet vem hon ska lyssna på och lita på. Eller hur, visst är det så bandit-93? Men jag lovar dig, folket här har kunskap. Även om vi är lite bitska ibland. Vi älskar råttorna och blir upprörda när råttorna lever fel.

Klart man litar på att det djuraffären säger stämmer när man är ny. Men faktum är att det finns inga krav på att man ska ha några som helst djurkunskaper för att jobba på en djurbutik. EN i personalen måste ha gått någon djurvarådande utbildning. Och tyvärr är ofta gymnasiets utbildningar inte speciellt djupa. De har inte tillräcklig kunskap helt enkelt. That's the truth.

Här finns människor som har engagerat sig för råttsverige i tiotals år. Någon av dem har skrivit en bok om tamråttor som du kan låna på biblioteket och andra håller i själva svenska råttsällsällskapet, föreningen för tamråttor! Där står det även att råttor ska vara minst två: http://www.rattsallskapet.se/

Och det är faktiskt sant att man måste ha två råttor. Man bryter mot djurkskyddslagen genom att inte följa den förordningen.

I naturen lever råttor i flockar. De är som människor, flockdjur och måste för att må bra bo med minst en artfrände. Du FÅR inte neka henne det! Lova mig det!

Hamstrar är solitärer och lever ensamma i naturen. Därför trivs de också bäst ensamma i fångenskap. Enkelt va! .

Men råttor lever på ett annat sätt än hamstrar. Precis som ormar inte lever som hästar osv. Alla djur är olika och har olika behov för att må bra. Tänk dig hur ledsen en människa är som inte har en enda vän i hela världen. Kanske bara sin katt. Det räcker inte! Man måste ha en kompis av samma sort om man är flockdjur! :)

Lagarna finns för att skydda djuren. För att de ska må så bra som möjligt i fångenskap. Jag är säker på att du vill ge din råtta det hon behöver. En bebis går förmodligen jättebra att sätta ihop med din tjej.

Sen ang. snuvan så kan det vara mycoplasma. Det är en vanlig åkomma bland råttor. Nästan alla råttor har det, inte alla blir sjuka. Om det fortsätter efter ett par dagar bör du uppsöka veterinär och få antibiotika utskrivet. De kan få lugninflammation om det går för långt. Råttor som har slem i luftvägarna låter som en kuttrande duva. Men börja med att kolla att hon har rätt mat. Det är rätt svårt att utfodra råttor och de har väldigt ofta brist på något i sin kost, vilket leder till ohälsa.

Ser att du är rätt ung och har förmodligen inte ekonomi själv att köpa en till råtta eller ta den till veterinären. Hör med dina föräldrar och berätta att det är lag på att råttor ska vara två och att du inte visste om det eftersom zoopersonalen sade fel till dig. Du är inte den enda! Det här händer varje dag bara för att de inte kan något på zoo.. Du visste inte! Så ge henne en vän. Hon kommer att bli så lycklig!

Förresten är det roligt med flera råttor. Ännu mer att älska! :) Och de blir inte mindre tama för att de är två. Tvärt om. Råttan har ännu mer att ge sin människa om den är lycklig.

Så lita på oss! Jag hoppas jag har lyckats övertyga dig till att göra rätt. Mer än så kan jag inte göra.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Terato
0

Här har du en artikel om mat som jag har skrivit:

http://teratosrats.webs.com/food.htm

teratos.r8or.se

Anvariel
0

#45 jättebra skrivet på din sida!! Men jag skrattade högt när jag läste att det "superlätt" att få råttorna att gå på toa. :) Då har du inte träffat mina tösar. Jag gjorde precis sådär. De hade valt ett litet hörn där de alltid gjorde ifrån sig. Jag lade en grund skål där och fyllde den med sand. Lade sedan alla deras pluttar i skålen. När jag tittade till dem nästa gång så hade de plockat bort alla pluttar och lagt dem i ett annat hörn!!! Jag upprepade proceduren och samma sak hände. :D:D Deras miner när jag flyttade på pluttarna var helt komisk! :D "Men MATTE, vad GÖR du? *FNYS!!!!*". Så nu har jag gett upp för tillfället i alla fall. De bajsar ju i alla fall i ett hörn så det är ju lika enkelt att "scoopa" upp det därifrån som om de gjorde det i ett fat.

Terato
0

Hahaha, ja, jag har då aldrig haft några problem med toan! Men alla andra tycks ha det. Antar att jag är envis. Man får ju inte ge upp för fort! Men det kan säkert bero lite på råttorna också.

teratos.r8or.se

SweGizmo
0

ryckningarna kan möjligtvis inte vara löpning?

Min blogg: SweGizmo.se

Jossangizmo
0

#0 det är normalt att det låter som att de knaprar på något. Jag har sjelv mina två första råttor. De är 8mån nu. :)

bandit-93
0

niffen och terto.

tack för en bra kommentar.

jag vet inte vem jag ska lita på och jag förstår om folk här blir arga, jag börjar på dingle gymnasium om 23 dagar, då lovar jag att jag ska skaffa en till råtta så min bebis får sällskap, jag hoppas bara det inte blir för mycket att göra bara.

förlåt alla som tog illa upp, men det var faktiskt några som fick mig att bli väldigt ledsen när dom sa att jag t.ex inte borde få ha djur och att jag inte vet någonting om djur och sånt.

jag kan inte veta allt om råttor eftersom jag aldrig haft någon förr, och nu har jag en och vill veta så mycket som möjligt. inte bråka.
klart man fäller ut taggarna och försvarar sig när folk hoppar på en ? det är inte konstigt.

Birke
0

#50 Det är lugnt sålänge du tar åt det av vad som sägs, vilket du nu gör när du säger att du ska skaffa en kamrat :D Det var inte lätt att veta då du fått höra att det gick att hålla råttor ensamma från djuraffären, men man borde va lite mer uppdaterad när man skaffar ett djur. Lycka till! Det kmr inte bli mkt mer jobb - Lovar.

Anvariel
0

#50 Ja det förstår jag - att det lätt att man fäller ut taggarna… För man vill ju så väl med sin lilla råtta och att få höra att man är den hemskaste kriminellaste människan på jorden är sällan trevligt. Om någonsin. Jag tycker du ska ha en himla stor applåd som ändå till slut tog till dig det som sades här (det om att ha två råttor alltså)!! Verkligen! Det är inte ALLS lätt att veta vem man ska lita på. Men som du kanske märkt så är de flesta (råttägare,  veterinärerer, lagstiftare…) ense om just den där frågan i alla fall. Vänta bara, det kommer fler frågor där folk inte är alls lika överens. :D Nä, men på riktigt, mycket bra att du fattat detta beslut och jag tror du och dina två gullungar kommer att komma mycket bra överens!!

bandit-93
0

niffen och terto.

tack för en bra kommentar.

jag vet inte vem jag ska lita på och jag förstår om folk här blir arga, jag börjar på dingle gymnasium om 23 dagar, då ska jag försöka skaffa en till råtta så min bebis får sällskap, jag hoppas bara det inte blir för mycket att göra bara.

förlåt alla som tog illa upp, men det var faktiskt några som fick mig att bli väldigt ledsen när dom sa att jag t.ex inte borde få ha djur och att jag inte vet någonting om djur och sånt.

jag kan inte veta allt om råttor eftersom jag aldrig haft någon förr, och nu har jag en och vill veta så mycket som möjligt. inte bråka.
klart man fäller ut taggarna och försvarar sig när folk hoppar på en ? det är inte konstigt.

det är ingen lag p åatt man måste ha 2 hundar, dom är ju flockdjur? och jag har sökt på svenska lagboken osv, det står igenting om att man måste ha 2 råttor så länge djuret/djuren mår bra.

bandit-93
0

ops fel knapp.

jag vill nu bara veta varför min råtta rycker i kroppen som ojämna hjärtslag, och varför hon nyser

ps, har gett henne honungsvatten , massor mer ägg och skinka (som hon älskar), tips på något mer?

har botten materialet Toalätt btw, som inte innehåller inpregneringsmedel eller andra giftiga ämnen eller ohyra.

pga att hon har haft vanligt kutterspån när hon va jätte liten så ser hon nästan ljusgrön ut i pälsen i ljuset, vilket inte är så trevligt o.o

Serena
0

#53 Jag vill inte att du ska känna dig påhoppad, jag har själv fått för lite information när ja köpte mina råttor och jag är ledsen att jag inte tog reda på mer innan mitt köp, min okunskap (och uppfödarens) ledde till att en av mina bebisar dog efter 1½ vecka. Jag väntade en vecka med att ta in nya kompisar, på denna vecka märkte jag att den stackars ensamma pojke jag hade hade väldigt tråkigt och bara läängtade efter att komma ut, då hade jag honom med mig från att jag gick upp till att jag gick och la mig. Nu har jag tre pojkar, och det är inte alls mer jobb än en, eller två. Men roligare, man ser hur roligt dom har med varandra, hur dom tar hand om varandra och myser med varandra. Och dom är ändå tama och ute mycket.

Ang. Lagen så har du på sida 16 (kap 8, §1) på denna sida svart på vitt i lagtext att gnagare ska hållas i par.

Jag önskar dig lycka till.

Anvariel
0

Nyser lite smått gör råttor (ja eller åtminstone mina… inga städningar, huskurer eller antibiotikakurer ändrar något på det i alla fall). Mina nyser speciellt när de är ute och springer och hittar något intressant de måste lukta på. Det är väl ett sätt att rengöra näsan antagligen. Kan dock inte riktigt säga var gränsen går när en råtta nyser för mycket. Rinner det ur ögonen eller näsan på henne? Om du håller upp hennes sida mot örat, hur låter andningen?

Toalätt är bra bottenmaterial har jag förstått. Jättemånga använder det här och det rekommenderas också av veterinärer.

Tycker du det luktar mycket urin (för det kan det göra fast man städar… :S Speciellt i den här värmen.)? Jag tänkte om det är något sådant som irriterar luftvägarna.

De där ryckningarna, hur ofta sker det? Är det någon slags regelbundenhet i det som med hickningar? Slutar det efter en stund för att sen börja några timmar senare eller sitter det i konstant? Kommer det något ljud när hon rycker? Kan du beskriva ljudet i så fall? Ser det ut såhär:

http://www.youtube.com/watch?v=xPOtWR20ig4

I sådana fall ska du uppsöka veterinär snabbt. Min lilla stackars Noja var bara 6 veckor när det där bandades in. Men efter en antibiotikakur blev hon alldeles bra igen.

toveb
0

Vi köpte råttor för två dagar sedan.Min son ville ha en,och fick då reda på att de säljs inte ensamma,så han köpte en till mig också.När han fick se dem gosa med varandra,och hur lugna de såg ut när de putsade varandra och somnade sött inrullade ihop sa han att-"oj,ja nu förstår jag varför de säljs minst två."

teachingbirds
0

#57 underbart!

bandit-93
0

svar till Anvariel

Hon låter inte så när hon rycker, men däremot kommer det ett litet fnys när hon nyser (vilket hon inte gör så ofta längre). Men ryckningarna kommer när jag har uppe henne, när hon sitter på min axel. Hon för inga ljud då, utan det känns mer som ojämna hjärtslag eller nästan som muskelryckningar (sånna man får om man varit stressad för mycket, då kan det börja rycka i en muskel i princip vart som helst) När hon börjar rycka så klappar jag henne och försöker få henne att sluta ,efter ett tag så kan det sluta men sen efter ca 5 minuter kan det börja igen, sen kan det sluta helt och kanske börja igen när som helst.
min mamma kände det också en gång och frågade vad det va med henne, till och med hon blev orolig.

ps. Har tingat en kompis till henne nu, får henne om 18 dagar .

Anvariel
0

#59 Hm… Jag har tyvärr ingen aning om vad det kan vara. Hoppas någon annan här inne kan svara på det.

Ellenfyrkant
0

#50 Tycker det är jättebra att du tar åt dig av informationen som ges och det är klart att du inte kunde veta bättre om de där du köpt råttan säger att de inte behöver vara två.
Men en råtta tar faktiskt mer tid än två för då kräver den mer sällskap av dig även om man måste ge råttor sällskap oavsett antal så kräver den ensamma mest just för att den inte har någon annan kompis.

Mvh Ellenfyrkant

Absinthe
0

Det är inte hicka hon har? För en råtta som hickar rycker väldigt mycket i kroppen. Har hon precis sovit när du tar ut henne och ryckandet börjar?

Jag tror det är hicka om hon inte låter någonting när rycken kommer så ska det nog inte vara någon fara. Du kan inte göra en liten video på henne så man får se de här rycken, då kanske det hade varit lättare att hjälpa. =)

bandit-93
0

Jo hon sover oftast när jag tar ur henne ur buren.
Jag skulle gärna göra en video på henne, men det är svårt då hon gillar att gosa in sig i mitt hår och vägrar släppa det. Men kan försöka, och får hoppas att det syns på video.

bandit-93
0

Nu har hon fått en kompis. Och båda är honor men det skummaste är att den råttan jag köpte nu är ca 1 månad och hon håller på att försöka para sig med min andra tjej råtta ? Är det normalt och kommer det gå över :S ? (skaffade råttbebisen den 25 aug)

ps. hon rycker inte lika ofta längre =)

Anvariel
0

#64 Jao, det är nog ganska vanligt. Ett sätt att leka/ta ut extra energi/bestämma hackordning på. Mina tjejer gör det hela tiden. T.o.m. lilltösen som är en fjärdedel i storlek mot de andra försöker ta sig upp för att rida ibland. :) Hon lyckas inte så bra dock, he he.

Bumsibum
0

Man ska minnst ha två så är det bara.

Vad är det som blir dyrt?

mat till en råtta till är inte så mycket, och köper du dom på djurafär som du gjort med den du har nu, är dom ju inte alls dyra!

kan inte tänka mig att en av minna råtter skulle gå miste om att upplev hur det är att ha en råttkompis att liga och sova med, putsa, bli putsad av leka med osv.

Det är så fint att se, ska du ta vatten på fingert å gnugga i din råttas päls eller… hur ska du uppnå alla saker som en råtta kan göra tillsammans med en annan råtta?!

Bumsibum
0

okej ser nu att du har 2 st, vad bra det glödjer mig! säkert alla andra med.. kan anta att du själv märker stor skilnad! =)

Bumsibum
0

det med "parningen" kan va för att dom ska vissa vem som bestämer av dom två, så gjorde minna med ibörjan men det slutade dom rätt fort med! :P

Thirre
0

Att den lilla rider på den äldre skulle jag hävda är ett bevis på att hon visar att hon ligger i lägre rang än den andre och inte att hon försöker klättra över som någon har skrivit tidigare.. Unga råttor kan rida på äldre för att visa att de är bara små unspolingar som inte vet vett och etikett än, att om hon har råkat göra något för att göra den andre arg eller upprörd så rider hon.. som jag skrev, för att visa att det hon gjorde inte var menat på allvar, att hon inte än fattar..

Råttor kan rida av både underlägsenhet och för att försöka klättra i rang eller bevisa rangordning. Om det är äldre råttor som rider på varandra kan man tro att det är för att de skall sätta den andre på plats och att den som rider ligger högre i rang men när det gäller en så pass ung råtta är det snarare motsatsen. Små råttor rider på andra jämnåriga för att öva på beteende men även på äldre för att visa att de är små fjollor och att de är dem undergivna.

Ett fullkomligt normalt beteende från den yngre..

Jinaum
0

Varit i denna sits själv ts. Men då var frågan mer om man måste ha två råttor och efter en massiv attack som man kanske egentligen inte förtjänat så fattade man ju att så var det. Men ja. De mår bra tillsammans vilket du har märkt/kommer märka :)

Och även om det verkar som folk attackerar dig så är det inte att vara rädd för. Folk här brinner för dessa djur och kan ibland ha svårt att hålla tillbaka sin passion. Men jag betvivlar att ingen här egentligen mennar illa vilket man kommer på i efter hand (som alltid) när man fått vara arg och svärt över "alla förbannade fanatiska rått all vetare". :P Då inser man vilket gott råd man kan få här ifrån och hur mycket det bryr sig. Så man hoppas du inte blivit iväg skrämd allt för mycket!

Angående nysningar fick jag rådet att köpa roiboos te, gör dock säkert i att inte det är svart te i. Gör te till dem, ha görna vitlök i som får vara i teet lite och ha inte i honungen för tidigt. Helst skall teet vara såpass ljumet att honungen precis kan smälta i det annars försvinner teets egenskaper man vill åt.

(och nej jag har absolut inget emot någon här och litar på att ni förstår vad jag vill ha sagt med välmening. Att ibland kan man känna sig påhoppad för man är ensam mot en massa människor som säger samma sak och dylikt. Vist kan man bli trött på att höra samma visa om igen men det vet ju troligen inte personen bakom tråden :) När man ser massa människor på en tråd som går emot en känner man ju sig ju lite trängd. Och jag menar bara gott med det jag säger för det bevisar bara hur passionerade ni är för råttors bästa!)

imilija
0

nu är det ju inte aktuellt i den här tråden mera så jag kanske borde göra en ny till denna fråga men, eftersom det är olagligt att ha bara en råtta borde man väl kunna polisanmäla det?

Terato
0

Håller med Thirre om det där med rang, haha. Inget farligt utan totalt normalt!

Och ang. ryckningar så har jag märkt att de ofta får det när de är trötta eller har det lite extramysigt. Som hicka, liksom. Tror det kan hänga ihop med att de blir avslappnade på något konstigt sätt.

Sen om hon låter samtidigt liksom, knastrar, så är det ett tecken på att hon trivs. Råttor har ett speciellt trivselljud för sig som man kallar knaster. Det kommer av att de tuggar med tänderna mot varandra. "Tshtshtshtshtsh" låter det typ. :P

En råtta som rosslar är däremot något helt annat. Typ "purrpurrknorrknorr". Det låter ungefär som en duva och man hör att det är slem i luftvägarna. Då är det dags att uppsöka veterinär.

teratos.r8or.se

Anvariel
0

#72 Rossel ja.. det eviga ljudet. Jag har hört att rossel låter som så mycket nu att jag är alldeles förvirrad. Rossel låter som: duva, kaffebryggare, marsvin, gris. Härligt. Tyvärr låter ju inte de här fyra likadant så det hjälpte ju inte… Och marsvin låter på väldigt många olika sätt. Finns det någon video någonstans som visar hur rossel låter?

Jasså små råttor rider när de är underlägsna? Det visste jag inte. Tack för den infon! Jag förstår i och för sig att min lilltös inte är nån dominant liten sak när hon rider, men jag har ändå trott att det är någon slags maktutövning på något sätt. Men det kanske det inte är då. Men inga av mina töser verkar gilla att bli ridna PÅ dock. :)

Terato
0

Haha, ja det är ju väldigt svårt att förklara ljud i text.

Här har du en video: Rose's noise

Det låter mest på slutet av filmen.

teratos.r8or.se

Terato
0

Här, bandit-93, är en råtta som knastrar, vilket inte alls är något sjukligt utan knastrar gör råttor för att slipa ner sina tänder. De tenderar att knastra särskilt när de trivs. Om du tittar så ser du även att de ploppar med ögonen, vilket hänger ihop med knastret:

Rat chatter

teratos.r8or.se

Anvariel
0

#74 Tack!! Lät inte alls som varken marsvin eller grisar!! Dock låter det lite som min Coco… tyvärr. Har misstänk att hon rosslar ett tag, men det blir inte värre och veterinärbesök + baytril gav ingen förändraing. Så jag vet inte. Det är mycket svagare än det där dock.

Förstår om du är förvirrad banit-93!! :) Det är mycket ljud i de små liven. :)

Thirre
0

#73 Det är snarare så att jag har sett unga juniorer som rider på äldre för att visa sin barnslighet än att jag har sett äldre som försöker klättra och/eller utmana rang. När man har ungar och de vid 3-3,5 veckors ålder börjar öva på det sociala så ridet de konstant på varandra, inte lång tid men många bus och brottningar börjar på så vis. Om man släpper in en unge till den befintliga flocken och om den tror att den har gjort ett övertramp mot någon äldre, om de har gjort något som skulle kunna förolämpa och göra någon äldre råtta arg/grinig/irriterad kan de rida för att visa -"jag är bara en fjolla, en bebis som inte lärt mig språket än!" Och på så vis visar de även att de är underlägsna.

Dock är det observationer som man kan läggas till erfarenhet när man har haft kullar, konstant ström av unga djur till flockarna och ja, en litet längre tid som råttägare för att se och uppleva det. Ridning av dominans är något som folk kan nämna betydligt oftare än det med unga djur vilket även gör att få vetskapen begränsas.

KastKatt
0

Om man glömmer bort den? Hur kan man glömma bort sitt djur? Absolut ingen kritig, men va f-n?

Greetings.

Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!

MangoMelon
0

#78 vem menar du?

KastKatt
0

"det kan bara vara bra ifall man glömmer bort råttan så den har någon kompis" ifrån inlägg #8.

Man glömemr väl itne bort sitt djur? Eller missuppfattade jag?

Greetings.

Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!

MangoMelon
0

#80 kanske hon menade att man glömmer/inte hinner vara med råttan så mycket som en ensamråtta behöv. Hoppas jag iaf :)

Terato
0

Ja, finns ingen anledning att haka upp dig på det! ;)

teratos.r8or.se

bandit-93
0

Hej …igen !

Nu har jag haft Bandits kompis i ca 2 veckor och just idag när jag gick ner så bajsade hon jätte löst, är det någon tecken på sjukdom ?? För igår var det helt normalt,och just idag var det alldeles löst.

Dessutom tror jag Skurk (bandits kompis) är gravid sen innan, men hon är rätt liten än så jag har ingen aning. I vilka sammanhang bajsar en råtta löst? Gravid? Sjukdom? Fel mat? (ger henne müsli, rått pellets,torkade bananer, och vanlig smådjurs blandning) som Torrfoder. Annars ger jag dom skinka (det älskar dom) ost och massor med grönsaker osv.

Thirre
0

Om en råtta är lös i magen brukar det oftast bero på antingen stress eller att de har ätit något som de inte är vana vid och i ditt fall verkar det vara det sistnämnda. Gav du dem något igår eller idag som var nytt för den nya råttan? Som med alla djur kan man behöva vänja in dem på nytt foder, en del är mer känsliga och en del klarar av ny mat enklare. Kolla hennes avföring under dagen, om den inte blir bättre behövs noggrannare uppföljning.

Om hon är dräktig kan du inte tänka på att hon behöver vänjas in vid olika sorters mat. Överös henne med allt som är bra och nyttigt för en råtta, strunta i om det är en del fett i det då hon behöver det om hon är ung och dessutom dräktig. Sök på sajten om bra foder, det finns många trådar om det.

bandit-93
0

Det kan du ha rätt i! Jag gav henne skinka för första gången i förrgår, det kanske var det som satte fart på hennes lilla mage. Jag ska ta mindre mängder nästa gång och inte så ofta.

tack för tipset !

bandit-93
0

Nu har jag haft den nya råttan ett tag och min första råtta Bandit har börjat magra som bara den.. Jag sätter i vissa perioder in dom i var sin bur så dom får äta. Och Skurk (den nya råttan) drar i Bandit, alltså biter och dom bråkar jätte mycket ibland och det syns verkligen på Bandit att hon är jätte trött på Skurk. Dom ligger inte alls längre och gosar ihop , dom ligger i var sin ända av buren och jag börjar oroa mig för Bandit eftersom hon gått ner så mycket i vikt (man kan dra ut skinnet på sidorna på henne). Vad gör man ?.

Birke
0

#86 Då måste den andra råttan ta all mat? Isf, mata dom separat, som du gjorde.

Terato
0

Jag tror att din nya råtta vill busa/utmana Bandit. Att de drar sådär i skinnet gör liksom bebisar för att mucka lite bråk. MEn Bandit kanske tine tycker det är så roligt. Vet inte heller hur länge BAndit har varit ensam utan kompisar eller hur gammal hon är. Sånt kan spela in. Tycker dock inte att det låter som något farligt. Så länge de inte slåss till blodvite kan du nog vara lugn. Det kan ta ett tag innan de är avslappnade med varann.

Sen ang. Bandits viktminskning. Hur är hennes allmäntillstånd i övrigt? har hon porfyrin(röd vätska) i ögon/nos? Låter det något konstigt från henne? Hon kan också vara stressad över den nya råttan och därför få påverkad aptit. Försök att ge dem en varsin matskål så att hon inte behöver gå nära den nya om hon inte vågar/vill. Håll utkik på dem så att du ser om de slåss eller bara håller sig undan varann.

Kolla min matlänk en gång till. Om Bandit har svårt att äta kan du prova att göra geggamojjor med lite Välling i. Olivolja, lax och andra nyttiga feta saker kan man använda sig av för att få upp en råtta i vikt. Späd även på med kolhydraterna.

teratos.r8or.se

bandit-93
0

Svar till Terato:

I ena ögat har hon haft rött runt (porfyrin antagligen) väldigt länge.
Nu bor jag på internat och äter all mat där på skolan. Och dels så har jag väldigt ont om pengar och kan just inte köpa lax och såna grejer. Men när Skurk ligger och sover så matar jag Bandit med diverse små grejor som torkad blodpugging (det älskar hon) riskaka, müsli, och ibland faktiskt hundfoder (jag har hund med). Jag har heller inget eget kylskåp jag kan lägga grejerna i, så mat som inte blev mögligt så snabbt skulle jag vilja ha råd på ? Just det ! När min hund inte äter upp hela märgbenet så får råttorna resten, det älskar dom :)

Dom bråkar ju ibland, men inte hela tiden. Och ingen av dom har blödit under själva "slagsmålet". Skurk bara jagar henne och tar tag i skinnet och drar.

Fick bandit när hon va ca 1 månad. Där efter var hon utan kompis i 3 månader och nu är hon 5 månader så dom har varit ihop 2 månader ungefär, Skurk va en månad när jag köpte henne med, så det är 3-4 månaders skillnad på dom, alltså inte så mycket, dom är jämn stora nu ^^

Terato
0

Hmm, det är svårt att få bukt med råttornas hälsa om de inte får riktigt mat. Vill du få ordning på hälsan så MÅSTE du få ordning på maten. Det finns tyvärr inga genvägar. Läs på ordentligt så kommer du förstå att du inte kan tumma med det här.

Jag vet inte vilket allmäntillstånd hon är i eller hur lätt hon har för att bli småförkyld men har hon haft problemet länge kanske det är läge för en vända sig till veterinären för antibiotika. Hur mår de andra råttorna? Är de friska?

teratos.r8or.se

bandit-93
0

jag har ju inget kylskåp, spis eller någonting, vi äter ju inne i skolan.
annars får hon musli blandning med cornflakes och knäckebröd och annat smått och gott av frukter och sånt ibland. Förut när jag bodde hemma fick dom jämt matrester och så.

Alltså förkyld är hon inte det vet jag säkert för att jag har vart hos djursjukvårdarna på skolan (går naturbruk) och dom sa att anledningen till att hon va röd runt ena ögat var för att dom oftast urinerar varandra i ansiktet (?). Den andra råttan är helt frisk och glad. Det är bara ögat som bekymrar mig nu.

teachingbirds
0

Då kan du väl ta med matrester från skolmatsalen då?

hus-musen
0

#91 Näe råttor urinerar inte varandra i ansiktet, det var nog en av de dummaste sakerna jag har hört. Om hon har mycket porfyri så är det troligtvis för att hon står i drag och hon är lite krasslig. Stress kan oxå utlösa porfyri så att ha en burkamrat som bråkar kan vara jobbigt.

Om det bara är ena ögat så ta henne till veterinär och se efter så att hon inte skadat ögat eller liknande.

Qui dormit, non peccat

artdesiu
0

Några få kommentarer bara. Förstår att det är förvirrande med vad som gäller för råttägare, därför är det viktigt att läsa på innan man köper ett djur så att man har koll på deras behov, så som att en burkompis är viktigt. Anledningen till detta är ju för att de behöver någon som talar deras språk, tänk själv hur ensamt det skulle vara utan någon som helst mänsklig kontakt, ingen som förstår vad du säger, om du är ledsen, trött osv.

Angående maten så är det viktigt att ha en buffert, en ekonomisk back-up för om något skulle hända dina råttor, (veterinärbesök exempelvis, för det är inte billigt!). Du måste ge dem varierad kost så att de inte blir sjuka, går du i skolan kan du kanske kolla med skolbespisningen om det är okej att du tar mat därifrån? För att ha egna djur måste ekonomin även tillåta detta, du måste ha råd att ge dem vad de behöver!

Lycka till!

bandit-93
0

man får inte ta mat från skolmatsalen.
Jag har en hund också och har nyligen varit hos veterinären med honom och det gick på över 3 000 så har inga pengar till att ta mer djur till veterinären. Hon mår ju bra för övrigt och jag särade på råttorna nu på höst lovet och hennes öga förbättrades inte. Något drag är det inte för hon står i ett hörn ganska långt bort från fönstret. och stress ? ne det tror jag inte.

och till artdesiu, hon har en kompis, så klaga inte. Hon har mått mycket sämre sen hon fick en kompis, och det syns på henne.

Mymlan
0

#95 Ha en påse med dig då du är till matsalen typ en 3L påse, smussla ner mat från din tallrik i påsen, knyt igen stoppa i väskan eller vad du har.. Skulle jag ha gjort..

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Angeln--89
0

Jag tycker denna vidion är jätte söt, Handlar om varför man ska ha 2 eller fler http://www.youtube.com/watch?v=cDy3bMRuobE

KickanW
0

Det är ditt ansvar att se till så att du fixar mat åt råttorna.

Skaffa ett minikylskåp, smuggla mat från skolmaten, fixa hem konserver… Använd fantasin!

Om ingenting går borde du omplacera råttorna. DU köpte råttorna, då är det DITT ansvar att de får precis den mat de behöver.

Mymlan
0

Såg att du var bara 16 år och då är det dina föräldrar som har Huvudansvaret. Men som ovan sa kan du inte lösa det på någotvis så ska du placera om dem/den. Och mitt råd skaffa inga nya djur förren du har råd med det de ska ha.

Jinaum
0

Kan du inte  prata med matsalen och fråga om du får ta rester som de ändå kanske skulle kasta? Ska dom ändå kasta det kunde du ju likagärna få ta lite till dina råttor.

Mymlan
0

#100 Oftast så kastar de inte brukar vara svinstallar *grisuppfödare* som hämtar upp för ge svinen, så är det även i våran konsum butik här ang överblivet bröd etc.. Tro inte de kan undvara 2 limpor för jag ska ge rådisarna, de har ett avtal thats it. Jag får snällt köpa bröd.

Vilket jag så gärna gör..

Jinaum
0

jo tänkte mest att i en matsal vet de ju aldrig riktigt hur mycket de får över. med andra ord borde det kanske inte göra så mycket om hon fick lite mat till sina råttor om de ändå ska göra sig av med det. Kanske ge en 20 eller något om hon fick en påse?

Mymlan
0

#102 Nu ska man även ha i åtanken att vissa ställen så gömmer de mediciner i mat för lura i gamlingar/barn medicin, inte i en skolmatsal men finns ställen som ej får lämna ut mat etc.

Bandit kan ju prata med rektorn om att få lite från skolbespisningen rester till sin/a råttor.

artdesiu
0

Bandit-93 - Det var inte ett klagomål, utan en klargöran om att råttor behöver burkompisar, och varför. På vilka vis har hennes mående försämrats sedan hon fick en kompis?

bandit-93
0

jag smusslar ju ner mat i servetter och tar med från matsalen, får hjälp av mina kompisar med. tyvärr så blev min "första" råtta Bandit, jätte mager och var nära döden (pga av att dom slogs om maten så hon fick nästan ingen mat alls för den andra) och dom slogs som två… jag vet inte vad, så jag fick göra mig av med Skurk. Och nu mår hon bra igen och hennes öga har blivit mycket bättre. Det var inte porfyrin utan hon kliade i ögat (antagligen av stress) så det började blöda. Jag letar nu en ny kompis till henne, känner en kille som föder upp råttor så jag ska få en råtta av han och se om det funkar mellan min råtta och den råttan ett tag, och funkar det inte så lämnar jag tillbaka den. Men nu mår Bandit bra :)

RaGooN
0

105# ska du verkligen ha råttor om du måste sno mat från skolan?
Det är konstigt att jag klarar mig, lika gammal som dig och har tre katter, tre råttor, tre ökenråttor, 1 hund, 1 häst och snart en orm, och endast EN förälder jobbar! Tre råttor kostar lika mycket som en.

Btw om en råtta ska bo ensam så SKA det finnas bra skäl! Min hanråtta bråkade med sin burkompis så kompisen fick avlivas, alltså funkar han inte med andra hanar + att han var för gammal för en ny kompis. Läs på lite om råttor vetja :)

http://sunflake.weebly.com 
Hälsningar Erica och råttorna :)

Birke
0

Tycker absolut inte att du borde ha kvar råttan. En råtta behöver ordentlig mat och kompisar. Ge råttan till någon som kan ge den det den behöver - för råttans skull.

Bumsibum
0

kan nget annat än att hålla med…#7

Bumsibum
0

107 menade jag ju.

RaGooN
0

# 107 Precis vad jag menade, lite mysko att man måste sno mat liksom..

http://sunflake.weebly.com 
Hälsningar Erica och råttorna :)

Lole
0

Bor inte dina föräldrar nära så dem kan hjälpa dig med pengar?

Det är ju jätte tråkigt att det blev såhär :(

bandit-93
0

1. Alla som har råttor på skolan vilket är typ 50 % tar med sig mat i servetter.

2. Varför får ni för er att hon inte får mat !? herregud, det klart hon får mat, annars hade hon varit död?

3. Raagon eller vad du heter. Alltså ja det är ju sjukt konstigt att du klarar dig. min mamma är sjukskriven och ENSAM vi bor i ett stort hus med 2 hundar och en råtta. JAG får betala min hund själv, vill säga foder veterinär besök, försäkringar och rubbet, samt med råttan. Jag var hos veterinären med råttan och fick en jävla ögonsalva som inte hjälpte, det besöket gick på över 1000 spänn. Du har iallfall en vuxen som hjälper dig att betala ditt Zoo.

4, jag har en bra anledning till att hon ska vara ensam. Jag tycker inte det är rättvist att hon ska ligga på burgolvet och vara "nerslagen" av någon annan när det är hon som är äldst och flyttade in först. Det är inte speciellt kul för mig heller som vaknar mitt i natten och hör råttskrik av att dom bråkade.

5. jag tänker inte ge bort min råtta för jag vet att ingen av dom jag känner kan behandla råttor rätt. Dom lyfter sina råttor i svansen vilket man inte ska göra eftersom ryggraden sitter där, dom lyfter råttorna i pälsen och sånt och det tycker jag är så jävla sjukt. Några av dem får till och med bo i en liten resbur. Därför anser jag att det är bäst hon stannar hos mig, jag matar henne rätt och behandlar henne rätt. Jag blev medlem på den här sidan för att få info av snälla folk, inte några jävla pikar. Jag ska aldrig mer bli medlem på en sån här sida. Detta var fan sista gången.

bandit-93
0

1. Alla som har råttor på skolan vilket är typ 50 % tar med sig mat i servetter.

2. Varför får ni för er att hon inte får mat !? herregud, det klart hon får mat, annars hade hon varit död?

3. Raagon eller vad du heter. Alltså ja det är ju sjukt konstigt att du klarar dig. min mamma är sjukskriven och ENSAM vi bor i ett stort hus med 2 hundar och en råtta. JAG får betala min hund själv, vill säga foder veterinär besök, försäkringar och rubbet, samt med råttan. Jag var hos veterinären med råttan och fick en jävla ögonsalva som inte hjälpte, det besöket gick på över 1000 spänn. Du har iallfall en vuxen som hjälper dig att betala ditt Zoo.

4, jag har en bra anledning till att hon ska vara ensam. Jag tycker inte det är rättvist att hon ska ligga på burgolvet och vara "nerslagen" av någon annan när det är hon som är äldst och flyttade in först. Det är inte speciellt kul för mig heller som vaknar mitt i natten och hör råttskrik av att dom bråkade.

5. jag tänker inte ge bort min råtta för jag vet att ingen av dom jag känner kan behandla råttor rätt. Dom lyfter sina råttor i svansen vilket man inte ska göra eftersom ryggraden sitter där, dom lyfter råttorna i pälsen och sånt och det tycker jag är så jävla sjukt. Några av dem får till och med bo i en liten resbur. Därför anser jag att det är bäst hon stannar hos mig, jag matar henne rätt och behandlar henne rätt. Jag blev medlem på den här sidan för att få info av snälla folk, inte några jävla pikar. Jag ska aldrig mer bli medlem på en sån här sida. Detta var fan sista gången.

bandit-93
0

bandit-93
0

oj , lite spamming, va bra, hoppas folk fattar nu

Engagera
0

Men vart tog den andra råttan vägen då?? :/

Emelie-tex
0

Hej, nu har inte jag läst alla inlägg.

Till TS, här kan du hitta Gnagare lever ofta i familjegrupper eller kolonier. Huvudregeln är därför att du ska hålla djuren i par eller grupp. Detta gäller dock inte guldhamstrar som vanligen är aggressiva mot artfränder.

Och även här 1 § Gnagare, utom guldhamstrar, ska hållas i par, av samma eller motsatt kön,

Eftersom du efterfrågade länkar så tänkte jag fixa det. Om du redan fått eller löst det så kan du ju bara strunta i det :-)

Tänk även på att hur reaktionen blir i den nya flocken, beror givetvis på hur länge hon levt själv och hur man sätter ihop dem.

Elshira
0

Jag har läst igenom alla inlägg och tycker du ska göra som du sa att pröva med någon annan råtta från uppfödaren och se om de passar ihop bättre :) Men har du prövat med 2 eller 3 råttor till och det ändå inte blir bättre så måste man ju ändå sätta råttans välbefinnande (dvs hälsan med) först, men pröva i.af. Det kommer nog knappast att märkas någon större skillnad i kostnad med tanke på hur lite de äter heller!

Sedan så kanske de har halm på gymnasiet där som du kanske kan få/köpa en liten säck av. Halm med lite tidningspapper (ta någon gratistidning bara), det tycker jag har varit det absolut bästa både vad det gäller lukt, ekonomi och deras hälsa. Se till att damma ur det lite bara och se till att det inte luktar möggel.

Vad det gäller maten så brukar jag blanda ner lite vad som i en icakasse och blanda runt och sedan har jag mat i flera månader xD Men utgå ifrån en blandmusli och blanda sedan i lite allt möjligt, cornflakes, knäckebröd, lite nötter, torkad frukt och katt/hundmat mm. Köper man lite av varje och blandar ihop går det på kanske 200-300 kr, men då har du mat till råttan i år och dagar!

Sedan kan man kompletera det med det extra om man vill, jag köper en mix från granngården som kostar 30 kr/kg. Att köpa "fina" blandningar för 150 kr/kg är helt värdelöst i.af.

Sedan kan du försöka köpa sådant som kan stå framme som lite olika frukter. Något jag skulle rekomendera dig är en minikyl (typ sådan man har till läskburkar) som du kan ha småsaker i som lite grönsaker, lite burkmat med fisk i eller liknande.

Nu behöver jag inte göra det efter som jag bor hemma och gör också mat här, men även jag hade nog smugglat ner lite färsk mat i en servett eller liknande, jag menar hur mycket äter en råtta ;) Men nu när sommaren kommer kan du ju ge lite fina maskrosblad som sallad t.ex!

Lycka till med din råtta i.af! =)

Hakuna matata!

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.