Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 1801 ggr
Jinaum
0

Råttor + nyponsoppa?

Ja jag undrar öfr jag har neormt mycket nyponsoppa i mitt kylskåp sedan ett läger och vill ju inte behöva lsänga till slut och kommer inte orka äta upp allt.

Så är det ok om de små avfallskvarnarna dricker nyponsoppa?

Borde väl inte det men frågar ändå utifall att

zickan
0

De blir nog riktigt glada för nyfonsoppa :-). Inge fara alls, mer åt andra håller att det är nyttigt.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Jinaum
0

Vad bra! ^^ Har typ lite över 1 liter kvar i kylskåpet. Så då får jag värma upp lite åt dem så det inte är svin kallt å ge dem.

Nicciz
0

Det brukar vara höga sockerhalter i nyponsoppa så man tänker på det

Chayenne
0

Om du ska ge nyponsoppa i framtiden så kan du tänka på att köpa en utan tillsatt socker :) Brukar blanda sån i kligröten till mina marsvin.

Engagera
0

Är det inte alltid sötningsmedel då istället? :P

Jinaum
0

när jag läste på paketet stod det faktiskt inget om socker (om jag minns rätt) men jag kan ju ha fel. vi brukar aldrig köpa hem nyponsoppa men föreningen köpte när vi hade hungriga vikingar på besök :P

Chayenne
0

#5 Nej jag tror faktiskt inte det. Då den är mycket mindre söt än "vanlig" nyponsoppa. Jo, det var sötningsmedel, kollade upp det. Frågan är vad som är bäst, sötningsmedel eller socker?

Jinaum
0

#7 samtidigt. Så skall man ju inte bara tänka hysteriskt socker för det finns det ju i frukt och honung som vi alla pompaderar om att ha i teet till råttorna. Och ett äpple vs socker produkt. Jo vist äpplet vinner. Men inte långt. Då det finns frukt socker som inte alltid heller är så bra för kroppen i långa loppet.

Så i sådana fall får det ju bli nypon soppa och ingen frukt utan mer grönsaker och kött istället i sådana fall eller liknande.

Nu vill inte jag tyckas arrogant med att socker inte är bra. Jag är medveten men ville bara framföra att man nog inte alltid skall härsa upp sig för mycket om det där med socker då vi ger det igenom frukt och sådant till våra djur som i stort omfång är minst lika illa som godis bara lite nyttigare..

Jag är extremt dålig med å förklara hur jag mennar.

[lucke]
0

Ser man kalorimässigt så är det nästan ingen skillnad på tex. marmelad med tillsatt socker och marmelad sötat med enbart fruktens/bärens socker. Men visst köper jag helst produkten utan tillsatt socker. Hittade äppelmos som endast innehåller äpplen och inget mer, fantastiskt tycker jag som har svårt för alla sötsliskiga livsmedel…

Jinaum
0

#9 jo man gör ju det självklart. tänkte nog mest att man inte alltid bör härsa upp sig över sockret för på ett eller annat sätt får dom ju i sig det ändå och behöver lite socker dom med precis som vi.

Engagera
0

#5 Jag har iaf hört att sötningsmedel är sämre för det är ett framkallat ämne och  inte en så naturlig produkt som vanligt socker. De flesta Light-produkter innehåller det.

Sötningsmedel är cancerframkallande. Medans socker är onyttigt på andra sätt.

Engagera
0

Fast för mycket socker är ju inte bra iaf :S

Chayenne
0

Fast nu tror jag ju inte att sötningsmedel är så pass cancerframkallande som det kan låta. Mer eller mindre allt verkar ju vara cancerframkallande nu för tiden ;) Men socker/sötningsmedel är väl vilket som antar jag. Men nyponsoppa innehåller nog mer nyttigt än onyttigt. Mycket c-vitamin har man ju fått höra när man var liten och förkyld ;) I måttliga mängder är det nog mest bra :)

Engagera
0

Precis :P det jag menade med att socker säkert är lika onyttigt.

Ja så säger man ju alltid. ;)