Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1133 ggr
Whitesnow
0

inte bra

Trodde det skulle funka bra ändå när katterna kom hit men ikke :( Katterna gick lugnt och kikade på råttburen.. sen fick Jason syn på katterna och panikslagen som han blev rusade han iväg och gömde sig vilket även dom andra råttorna också gjorde.. har nu ställt råttburen i mitt sovrum med stängd dörr så katterna inte kommer in.. har även fixat råttornas favorit mat, majs, sallad och gurka som dom alltid brukar rusa till för att få men dom har inte ens rört den nu på 2 timmar :(

Vad ska jag göra? För detta kommer ju inte funka :(

Råtthjälpen?

antidote
0

Låt det gå några dagar så de hinner vänja sig lite. Det är tyvär det ända tips jag har

KickanW
0

Kan du inte berätta lite mer? Är katterna nya eller råttorna? Om inte - Hur länge har du haft råttorna?

Whitesnow
0

#2Det är katterna som är nya. Råttorna har jag haft sen september ungefär..

MangoMelon
0

Det flyttade en räddningskatt till oss för någon månad sen. Jag trodde aldrig det skulle gå ihop med råttorna, för katten hade aldrig sett några andra djur förut.

När katten flyttade in vart råttorna skräckslagna. De satt ihoptryckta på översta hyllplanet, så långt ifrån marken de kunde komma. Mat eller vatten intresserade dem inte övht.
Katten var otroligt intresserad av dem , vilket hon fortfarande är, och kunde sitt i timtal o stirra på dem.
Jag lät det gå några dagar och nu får katten sig ett tjuvnyp i nosen om hon går för nära gallret. Jag har två honom som tydligt visar vad de tycker om katten..

Mitt tips till dig är att låta det gå en tid. Katten kan inte komma åt råttorna,och visst råttorna är rädda i början, men du behöver inte oroa dig för att de inte skulle äta eller så, katten kan omöjligt sitta o vakta på dem dygnet runt. De passar nog på att äta medans katten är borta.
Det är klart att katterna tycker det är häftigt med råttorna, de är rovdjur och har en jaktinstinkt som säger att de ska jaga råttor. Inte kolla på dem bakom galler :)

Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

Whitesnow
0

#4 taaack för tipset.

Men kommer jag kunna ha råttburen som vanligt i vardagsrummet sen tror du?

Råttorna är just nu i mitt sovrum och ligger fortfarande ihoptryckta som en hög och är alldeles skräckslagana och det har gått några timmar nu :S

Tror du detta alltså kommer gå över?

MangoMelon
0

#5 Jag tror absolut att du ska kunna ha buren i vardagsrummet precis som vanligt. Det är ju klart att de är skräckslagna, det skulle jag också vara om jag vore en aptitretare ;) Men försök strunta i det. Jag brydde mig inte om att de var rädda, såg bara till så de vågade dricka iaf och det tog kanske en vecka så brydde de sig inte om katten längre. Katten försöker fortfarande "fånga" råttorna ibland genom att slå med tassen på gallret, men hon kommer ju inte åt dem och det vet råttorna så de biter henne i tassen o nosen :p

Jag tror det ska gå hur bra som helst ! :)

Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se