Moffe är ensam
I natt blev Moffe ensam
hans kompis Neo gick bort mkt hastigt under natten, antagligen stroke eller hjärtat eller liknande.
jag är mitt uppe i att försöka få hem en råtta jag tingat men nu känner jag att jag helt tappat sugen och kanske till och med lusten att ha råttor 
jag vet ju inte om det är en tillfällig reaktion på att min älskling dött, jag har ju haft råttor nästan hela tiden under 8-9 år så någon gång vill jag säkert ha råttor igen, men nu?
(Moffe på bild)

Å, vad tungt!
Tröstkramar till dig.
Jag tycker du ska sätta dig ner och känna efter ordentligt. Prata med uppfödaren och berätta hur du känner och känn efter några dagar till innan du bestämmer dig. Och kolla runt lite grann samtidigt om det finns någon som kan tänka sig att ta hand om honom men berätta samtidigt att du inte tagit ett beslut än.
Det är ju ändå ett beslut som kommer att påverka den nya råttan för två år till. Fast vänta inte för länge. För Moffes skull, alltså.
Men man kan tappa lusten lite när älsklingen dör. Jag ville också lägga ner allt när Matilda dog. Först nu har jag börjat känna att jag gläds av mina andra igen.
Älskar mina stora små vänner..
usch det känns så hemskt.. men tänk om ajg omplacerar Moffe och sen får jag lusten att ha råttor tillbaka om ett tag?
och tänk om jag tar hem den nya och lusten inte kommer tillbaks? då kommer de inte att få det gos och den uppmärksamhet de behöver :( (givetvis skulle jag aldrig låta bli att städa och sköta om dem dagligen men ändå..)
Moffe är en blyg ung zoo kille som jag skaffade mest som sällskap till Neo när hans vän gick bort.. vet inte om jag skulle köpt honom om jag vetat att neo skulle dö så snart 

Å, vad jobbigt!
Du har ju som sagt haft råttor skitlänge.. Minns att du var väldigt aktiv när jag var nyis.
Men är det så att du saknar trevliga råttor mest kanske? Du kanske har "tappat hoppet" lite om att hitta en lika underbar råtta som Neo igen och därför tappat gnistan lite?
Då är mitt råd att (om du orkar) ta dig i kragen och ge dig ut och leta aktivt efter en bra råtta. De finns, jag lovar. Chansa inte med en bebis du inte träffat, för då är ju risken skitstor att det blir dåligt igen och då lär du definitivt tappa sugen. Jag är faktiskt lite på samma nivå själv just nu. Eller, de råttorna jag har som är underbara och som jag vill jobba vidare på har såna problem med storleken. Nu ska ju jag föda upp så det är väl på ett lite annat sätt där, kanske. Men ändå..
Nä, men fundera över om du verkligen vill ha råttor. Vad som gjorde att du älskade råttor så mycket förut. Och om det är råttorna eller andra omständigheter som har ändrats. För det kan ju vara så att det är andra omständigheter runt omkring som fått dig att tappa gnistan och då kanske det är bättre att ta en paus i råtteriet ett tag.

Det jag vill säga är väl egentligen att man behöver åtminstone en råtta som man har det där "klicket" med. Har man inte det så är det lätt att tappa sugen.
Och det kan vara olika omständigheter, som påverkar om man kan få det där klicket. Antingen råttorna i sig. Eller andra saker omkring en som gör att man kanske inte orkar engagera sig till max för råttorna längre.
tack för ditt stöd Terato det är rätt skönt att "prata" lite med en annan råttälskare..
det är ju itne det att jag inte älskar råttor längre.. men jag har andra djur + en son på 1,5 år och just nu känns marsvinen mer "intressant" eller hur man ska säga.. :/ har ju rätt mkt härhemma och marsvin som blir lyckliga av att få vara en flock och få fin bur och en klapp då och då är lite "enklare" än råttor som jag tycker behöver nästan lika mkt uppmärksamhet som hunden..
men visst är det roligt med råttor.. usch..
det kräver nog att jag funderar lite det här.. det kanske inte är fel att göra som du säger Terato och se om ngn kan tänka sig Moffe OM det blir så att han behöver nytt hem..
vill skicka en liten ros till Veralera med som jag tingat råttunge av för att hon är så förstående och inte blir "sur" för att jag nu helt plötsligt inte vet hur jag vill ha det.. kram till dig! 

Naw, beklagar sorgen Magda! =/
Jag hoppas inte att du tänker sluta med råttor iaf, en paus är väl aldrig fel om man känner att det är för mycket på en gång, men du vet vart du kan vända dig om du vill klämma på råttor! =)
Tröstkramar!

Eller så kommer du och lånar Action av mig som sällskap till Moffe.. Jag lovar att Action skulle du LÄTT bli dunderförälskad i! Han är som gele i händerna på en och han är så underbart snäll så det lyser om honom. Helt fantastisk kille är det! =)
Han gör inte många knop, lugn och sansad på alla sätt, dessutom skitsöt! ^^,
#11 men åå inte komma med sådana erbjudanden
det var verkligen jättegulligt av dig!
jag ska fundera på saken, men blir det så att jag behåller Moffe så blir det ju råttan jag redan tingat av Veralera som får flytta hit om inte han hittat ngn annan matte innan jag beslutat mig..
men även om jag blir råttlös så kan jag ju ta ett tåg hem till dig och klämma lite på Action eller andra tåttisar

Du får komma när du vill och mysa med råttor om det skulle vara så.. =)
#13 det låter jättebra det 
Det är en råttis från mig som skulle flytta hem till Magda.
Kan säga som jag skrev i ett sms innan idag (kom det fram förresten? Fick aldrig svar så bara undrar…) att jag beklagar verkligen sorgen och förstår hur situationen ser ut för dig.
Bara hör av dig ifall det är aktuellt med en råtta. Har tre små roans här hemma som sitter och väntar, OM du känner att du vill fortsätta med råttor, så flyttar en av dem med glädje hem till dig!
Bestämmer du dig för att ta hem en till råtta, kan jag säga att om du ångrar dig eller känner att det inte känns rätt - så utan problem så kan killen flytta hem till mig igen!
De är lugnt lagda, både dem och deras föräldrar, så en liten tillfällig flytt blir nog inget problem för honom utan snarare ett litet äventyr.
Åter igen - beklagar verkligen din sorg, förstår dig verkligen (min älskade kanin gick bort för någon månad sen, känner fortfarande saknad. Och som jag sa så dog min pojkväns första råtta bara för någon dag sedan.)
Ha INTE dåligt samvete eller så för det med råttkillen från mig. Kan man inte så kan man inte, förstår dig precis.
#15 ååå då var det så att mitt svar på ditt sms inte kom fram, vad drygt.. men iallafall jag svarade på det och sa tack för förståelsen 
Moffe verkar redan deppig och kommer inte ut ur sitt rör mer än för att äta
jag måste göra ngt åt detta nu direkt
jag har bestämt mig för att omplacera, fast jag är så rädd att ångra mig om ett par månader 
massa *tänk om*
har en som kan tänka sig att ta honom tror jag, men hade nästan önskat att det fanns ngn i Tomelilla eller Ystad som kunde vara fodervärd eller liknande så att han kan komma tillbaks hit om…
men det är inte riktigt rättvist mot Moffe att skicka runt honom, så kan han få ett livslångt hem så är det ju det bästa..
nu har jag ändrat mig en gång för alla, kan inte sluta med råttor efter alla dessa år iallafall så Moffe får bli kvar och ska såklart få kompisar 
Nu har lillhusse börjat intressera sig för råttor med så det är bra att få goshjälp.
Lillhusse har också börjat på dagis ett par dgr i veckan vilket betyder att matte har betydligt mer tid för sina djur
Eric säger att Moffe är hans "tåtta" och man kan ju i vilket fall inte omplacera ngn annans tåtta eller hur?

#19 Nä nån annans tåtta ska man inte gå och omplacera! =) Vad gulligt!!! Hoppas allting löser sig nu.

Jaa, klart du ska fortsätta med tåttisarna! :D
#19 Åh så söt bild! Vad roligt att det är fler med småbarn än jag som "vågar ha råttor i närheten";)
Du jag skulle bara säga att PM funtkionen av någon anledning krånglar så jag kan inte svara på ditt meddelande.
Om du har kvar mitt nummer kan du ju smsa eller ringa mig någon dag så försöker vi lösa det mde råttorna!
Hur många råttor var det du var intresserad av förresten, fortfarande bara en eller fler nu? (Menar så de är i samma ålder så inte en blir ensam senare pga åldersskillnaden…)
Som jag sa är den svart hooded killen aningen blyg av sig, märkte idag att två av roankillarna pep lite när jag lyfte dem… Har inte hunnit ha alla ute lika mycket som du nog förstår med så många råttor jag haft… Men de är fortfarande väldigt väldigt nyfikna, framåt, snälla (har aldrig bitits och alla har fått hälsa på min son). Definitivt inga hopplösa fall om man säger så!
Om vi kommer med allihopa så kan du ta dig en kik och bestämma sedan. Tycker du inte om någon av dem, så tvingar jag dig verkligen inte att ta någon av dem!! Bara så du vet!!
Om vi tittar förbi er någon gång i veckan, eller tvärt om, så kan ju våra lillkillar leka lite också:D Min son är 9 månader och väldigt glad av sig:)
#22 messar dig lite senare idag 
#19 nej men så gulligt! och så kul att du ska fortsätta med tåttor ;)
om någon har missat det så är Moffe inte ensam mer och mitt rått intresse är tillbaka starkare än någonsin, och pga lite olyckligt kikande på blocket kommer huset att bli överfullt med tåttor 
Jag kommer ihåg att jag tappade lusten när mina råttor gick bort. Inte förrän nu, flera år senare, funderar jag på råttor igen. Däremellan har jag haft lite andra djur som dvärghamster t.ex.