Akut, ögonskada
Vill inte ha några som helst påhopp vad gäller min råtthållning i denna tråd, endast tips och råd vad jag bör göra tills jag har möjlighet att ta mig till en veterinär.
Alfons har fått ett sår vid ögat ser det ut som, jag har gjort rent med ljummet vatten runt om men det är fortfarande otäckt i ögat, vill inte direkt pilla direkt i ögat för att få bort kletet…. Vad bör jag göra? Bör jag sätta honom i egen bur tills vidare? Ska ta honom till veterinär men eftersom ingen har öppet här i stan nu i påsk måste jag hitta nått ställe som har öppet och sen hitta någon som kan köra oss. Har någon tips på bra veterinär så nära enköping som bara möjligt som har öppet nu blir jag grymt tacksam! Men åter till frågan, vad bör jag göra nu?
oooh, det där ser riktigt läskigt ut.
Jag tror det är bäst om han tills vidare får sitta i egen bur, så att det inte blir värre. Och ha filtar i den istället för strö - då blir det mindre damm som kan orsaka infektioner.
Annars finns det ju jourveterinärer man kan ringa och rådfråga, det kostar ingenting. :)
Lycka till och lova å säga hur det går sen :)
Tack för så snabbt svar, han sitter i egen bur nu, nära ett element. Handduk i botten och fleecebitar han kan gosa in sig i ligger i huset. :) Vi ska ringa djurkliniken som säger sig ha akutmottagning och se om dom tar emot och ja, självklart berättar jag hur det går :)

aj såg riktigt läskigt ut:o lycka till! tog de emot honom?
stackars liten o:
hoppas det går bra för er! : (
Små stjärnor lyser också i mörkret.

Ju snabbare man får vård för ett skadat öga desto större chans att det går att få bra igen. Just med ögon är väldigt farligt att dra ut på tiden. Hoppas det löser sig.
Tack för infon Lancia, vi ska leta efter närmsta veterinär som har öppet nu, kliniken här i stan hade självklart stängt…
Åh snutten <3 :c Fan vad ont det ser ut att göra.. Hoppas det går bra!
Mvh Nathalie
I luren sa dom i uppsala att vi kunde vänta tills imorrn då vi eventuellt kunde träffa en veterinär här i stan och tydligen kunde det eventuellt bli billigare. Det skulle kosta tre tusen spänn att bara gå in genom dörren, plus behandling…. Vart ska jag få dom pengarna ifrån? 2000 är min buffert på och det räcker inte långt! Ska vi vänta tills imorrn? Är det värt risken som jag tror finns? Är rädd, förvirrad och ännu mera rädd och vet varken ut eller in, vad sjutton ska jag göra?!
Jag tycker du ska försöka hitta någon annan som kan ta emot idag.
Väntar du skulle ögat kunna börja läka fel och då går det kanske inte att åtgärda det sedan
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Det fanns inget annat ställe öppet….

Skölj ögat ordentligt bada tassarna på råttan satt själv gjorde han väl redan? Och så ta den till veterinären imorgon.. men jag undrar om de tänkt på att det är röddag imorgon?? Be veterinären om en ögonsalva med antibiotika.. det finns, de kan inget göra åt skadan men minimera risken för infektion.
Skadan ser om än osmaklig ut ganska ytlig ut som tur är
Jag hade liknande här för några veckor sedan. Lite gnabb och en klo råkade riva en hane rakt över ögat. Såg inte lika illa ut dock.
Om du har lite ögonvatten/ögontvätt liggandes hemma så kör det. Troligen torkat blod som är över ögat. Kan nog räkna med att han kommer bli från halv till helt blind.
Viktigast att fålla rent. Så egen bur med bara handduk/fleace som du gjort är bra.
Försök droppa vatten så kan du nog hålla det lite rent. Men inte för ofta så det blir irriterat.
Gör nog rätt ont på honom så ju fortare du finner hjälp ju bättre. Men allt skit kommer alltid under helgdagar när inget har öppet.
Har du kollad med strömsholm?. Djurdoktorn.se ligger i västerås. De kan ha öppet. I sthlm hittar du en hel del som kan ha öppet. Roslagstull, bagarmossen.
(bagarmossen billigare, åkt in akut med djur under natt osv. Rönken+ medicin på natt 1100:-)
Så det väger ju upp lite. Tåg från enköping t/r ca 200:-
Känner inte till enköping så bra tyvärr.
Tror det ser värre ut än vad det är. Bara akta för infektion just nu.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Så det är ingen fara om vi åker imorrn ändå? Tack Nicciz. Hoppas han inte blir dålig under natten bara…
Ingen i enköping som kanske har litet apotek hemma som kan komma till undsättning?
Ingen vad vi vet har nått hemapotek, nej…
Människorna med bil har ändrat sig och vägrar åka, så vi ska försöka ringa en veterinär imorrn som tydligen hade en liten mottagning här i stan som egentligen inte har öppet. Får se hur det går. Ska se till att hålla rent ögat zickan. Droppa vatten I ögat, sa du det? Hålla upp ögat och droppa alltså? Var det det du menade? Låter grymt smärtsamt…
Finns ögon droppar att köpa på t.ex zoo osv. Droppas 1-2 droppar i ögat på djuret för att rensa ut skit och göra rent. Precis som vi själva gör ibland, speciellt de med linser. Droppa i ditt eget öga. Gör inte direkt ont, mer obehagligt. Gör ju ondare om du tar en fuktig trasa och försöker torka ögat.
Torka runt om går ju att göra försiktigt med en trasa. Men såret är ju på ögat.
Hoppas det går bra…(jag och råttorna hoppas)
zoo lär ju inte vara öppet imorrn… hm…
Ne troligen inte. Därför ta något liknande och droppa nån droppe vatten i ögat så kanske det kan skölja ur lite om det ligger nått smutts där. Kommer det in smutts i såret är risken för inflamation stor och då kan det gå illa.

Glöm inte att koka vattnet först bara, egentligen ska man ju ha lite salt i också, men det kanske inte är så bra i ögon?
Jag har ingenting liknande ögondroppar hemma to be honest… Är då vanligt vatten bättre än ingenting eller ska jag vänta tills jag kan få tag på nån form av ögondroppar? Koksaltlösning som Dramatik säger, är det nått som skulle kunna användas?
saltet tror jag riskerar att torka ut ögat så ta bara vanligt vatten
det var lite så jag tänkte där med, då blire vanligt vatten

Det ÄR koksalt du ska skölja med, inte vanligt vatten. Koksalt är i princip exakt det samma som tårvätska.
Blir däremot förvånad över att dom säger att du lika gärna kan vänta en dag med att komma in. Men det har väl att göra med att det "bara" handlar om en råtta tyvärr. Hade det varit familjens älskade golden retriever hade du fått komma direkt.

Gör en satskoksaltlösning, nej det torkar inte ut och nej det svider inte …. tårar är… motsatsen till söta iaf XD
Haha.. behöver inte svara :-D. Lyssna på #24 #25
Tårar i sig är ju salta om man ska förklara på barn språk :-D
Så sant.. lol. Hur mycket av vad ska man ha när man gör koksaltlösning then?
Just det "det är bara en råtta" känns det som jag har fått höra hela dagen. Var knappt så jag fick låna pengar av fadern för att "det är ju bara en jädra råtta"… Gaaah vad less jag är på folk värderingar

1tsk salt + 1l vatten, som ska koka upp
Hållbarheten är max ett dygn ca, så spara inte på det för då förlorar det sin effekt.
Tack, går och fixar det på en gång.
Hur ofta jag ska droppa och hur mycket?
Tänk på att inte hälla i för varmt vatten i ögat nu.. :p
Haha nejnej, saltlösningen fick svalna av innan den droppades
Nu har mor och jag ringt runt lite och vi ska få komma till en veterinär i gillby idag, han skulle ringa tillbaka runt luch så skulle vi få en precis tid så skulle han titta på ögat. Skulle få sån där antibiotika salva sa han nått om. Som ett litet plus skulle det även bara gå på ca 300-400 kr! Jag avgudar denna räddare i nöden till veterinär!!! 
MP160, håll fast vid den veterinären… han kan komma att vara bra att ha framöver också. Jag vet inte hur långt bort han är men om han är så pass mån om djuren så att han jobbar en röd dag så är han guld värd.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Underbart!!.. Det är så skönt att höra att det finns veterinärer som kan tänka sig hoppa in när det behövs :-D
Hoppas ögat blir bra :D
Det gick jättebra, förutom att Alfons blev så nervös när han var fasthållen att han fick diarré och sprutade ner hela bänken, höh…
Farbror veterinär sa att han kommer bli blind på ögat och nånting om att ögat typ slitits sönder, nånting om linsen… Kommer inte ihåg exakt, var så nervös själv. Vi fick antibiotikasalva att droppa 3 gånger om dagen i en vecka och sen skulle vi bara låta det vara. Ögat kommer tydligen bli grått eller krympa ihop som ett russin sa han nått om och om alfons skulle bli störd av ögat sen när det läkt så kunde man operera bort det sa han men han trodde inte att det skulle behövas. Nu ligger lillkillen och sover i sin sjukbur, lite hängig är han men det sa vetten inte var någon fara. Han äter och dricker som han ska iaf så han kommer nog allt repa sig bra, han är ju inte så himla gammal heller.
Den veterinären kan man lugnt säga att man kommer hålla hårt i, hur underbar som helst!! 
:-). Lite trisst att du förlorar ett öga. Men det är rätt skönt att det inte är mer :-D. Borde skicka in en röd ros i tidningen om vetten som ställde upp.
#37 jag trodde det var råttan som förlorade ett öga jag
hehe, skämt åt sido. Tur att det gick bra och att veterinären var så pass billig och snäll:)
Hoppas det går bra för råttan nu.
Min blogg: SweGizmo.se
#38 Hahah! xD
Bra idé där med rosen! :) Och Tack hörni för all hjälp och stöd, det är inte alltid så lätt att veta vad man ska göra i sånna här lägen… Tack, igen och igen! :)
asgarv.. jisses.. säger ju det, zickianska, helt nytt språk :-P
Bra att han klara sig
Shysst vet som vissa säger ''håll hårt i honom''
#41 en riktig vett :-D
#41-42 Absolut! 

Uppdatering! Hur mår han?
Han är absolut på bättringsvägen! Har honom i knät när jag sitter framför datorn och nu vägrar han vara kvar i knät utan ska knata runt på skrivbordet istället, i förrgår låg han mest still istället så han är absolut mer sig själv nu. Riktigt skönt!