Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 716 ggr
Gurkmoln
0

Knastrande tös?

Jag är väldigt ny som råttägare (mina första råttor har nu spenderat sin andra natt här hemma). Så jag är inte helt van vid råttornas beteende.

Jag har läst om knastrandet hos råttor, att de gör det både när de är nöjda och irriterade. Precis som kaniner gör (jag hade en kanin för några år sedan som knastrade en hel del) så jag tyckte att jag borde förstå ungefär.

Men jag hade svårt att tolka det här:
Imorse plockade jag upp min ena tös ur hängmattan och tog ut henne ur buren. Hade jag varit henne hade jag själv blivit irriterad, eftersom att det var rätt tydligt att jag störde i hennes gosiga tillvaro.

Medan hon promenerade runt på mig knastrade hon konstant. Men hon verkade inte se irriterad ut, utan hon gick runt där och såg precis lika nyfiken och kry ut som hon gjort sedan hon kom hit.

Kan det vara så att hon gick runt och "grubblade" och klagade, som vilken morgontrött mänska som helst?
Eller kan hon ha ont någonstans men inte visa det?
(Mina två töser sov i olika hängmattor inatt, medan de hittils annars ätit, sovit, klättrat och till och med druckit från vattenflaskan precis samtidigt.) Kan de ha bråkat och blivit osams?

Gurkmoln
0

Givetvis kan det bara vara så att de har olika favoritställen. Och att de helt enkelt ville ligga på det ställe de gillar mest. Men jag kan inte undgå att undra, eftersom att jag inte fullt ut känner varken deras art eller dem själva som individer riktigt än.

Lancia
0

Kan bara utgå från hur mina killar är, ibland sover dom tillsammans och ibland inte. Just nu ligger dom tex 3+2+1+1.

Angående när en råtta mysknastrar är väl olika från råtta till råtta. Min Räka knastrar tex väldigt sällan i övrigt, men såfort han kommer upp på mina axlar sätter han igång som bara den och kan sitta där i timmar.