Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 986 ggr
Dizzy-Jenn
0

Aggressionsproblem

Igår flyttade en ny hane (ca 7 mån) in till mina två andra pojkar (1 år). Allt har gått jättebra, tills idag.

Jag hade hanarna lösa i deras rum och den äldsta börja, helt utan anledning, jaga den nya runt hela rummet och skulle bita honom!
När jag fick tag i han så bet han mig i fingret så det gick hål och börja forsa ut blod…
Jag lämna dom ensamma en stund, ifrånskilda. Och när jag kom tillbaka så var han lugn igen. Men efter några lyft blev han aggressiv och skulle bita mig igen..

Jag har haft honom sedan födseln, fött upp honom själv, och det är tyvärr inte första gången han biter mig..

Innan har han helt utan anledning bara fått ryck och ska bita en så fort man bara nuddar vid honom.

Han har haft en bra uppväxt, men är ganska dominant och envis(!) av sig.

Jag har sagt till mig själv att man inte ska ha råttor som bits, och att jag ska ta bort honom ifall det hände igen - vilket du nu har gjort..

Vad borde jag göra?
Förutom dom aggressionsproblem han får ibland så är han världens underbaraste råtta!

zickan
0

Troligen en genetisk defekt. Kan kastrera honom.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Dizzy-Jenn
0

Borde jag ta bort han med tanke på att det inte är första gången han bitit mig?..

KickanW
0

Hur beter han sig när han biter? Burrar han upp sig? Fnyser? Stryker sig mot saker?

Det kan vara överdominans som beror på för hög testosteronnivå, och då hjälper kastrering ofta.

antidote
0

Jag tycker tyvär att man ska ta bort en råtta med aggresions problem. Jag Har själv varit tvungen och gjort det och vet att det inte är något lätt beslut. Men jag känner i hjärtat att jag gjorde rätt

KickanW
0

Jag hade en råtta som inte var så aggressiv mot andra råttor men som kunde ha blivit det. Han var påväg att bita mig flera gånger, puffade, fräste osv. Det var BARA hormoner för innan sex månader var han helt underbar och efter kastrering (som gjordes ganska snabbt) blev han samma råtta som innan - Dvs den bästa råttan jag haft någonsin. Genomsnäll, kontaktsökande, gosig, framåt, lugn, trygg osv.

zickan
0

Du  gillar råttan, råttan fungerar ändå rätt bra med dig och flocken. Varför inte ge honom en chans till kastrering?
De flesta bir bra efter.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Dizzy-Jenn
0

När jag ska ta tag i han vänder han sig om för att bita mig, och just igår och idag, så har han varit som en igelkott i närheten av den nya hannen. (Har kanske varit för snabb också med att sätta ihop dom i samma bur).

Men ja, det är ju som sagt inte första gången han biter mig..

Nån som vet någon bra veterinär närheten av Örebro?
Kanske hjälper det med kastrering..