Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 4465 ggr
Rwawr
0

AKUT! Andning!

Nu har något hänt i buren, får panikk!! 
Kommer in och ser hur ena råttan har svårt att andas och låter konstigt.. ser även att en annan ligger i sitt hus och rör sig inte.. tar ut som båda.. 3 min högst så har en avlidit. 
Två kvar då.. Då den ena som kippar efter luft genom munnen och försöker nysa.. och den andra är hur pigg som helst.
klarar inte av fler dödfall igen.. vad är det som händer. hjälp mig!

hus-musen
0

Hur gamla är dem? Låter de från lungorna? Kan vara tex lunginflammation som gått för långt eller liknande. Veterinär är den enda som kan göra nått.

Qui dormit, non peccat

Rwawr
0

Lite över ett halvår borde han vara .. 
nej jag vet inte riktigt, känns inte så.
jo självklart när man har som mest pengar oxå.. not.

Rwawr
0

kan tilllägga att han hade en "blogklump" över näsborrarna som jag pillade bort och även blod ur ögon och på tassar.

Rwawr
0

"blodklump"* 
Blod/tårar/vad man ska säga

hus-musen
0

Oj så pass unga, tänkte om det var gamla djur.. Finns inte så mycket att göra hemma om du inte har något som rensar luftvägar och underlättar andning. Om det är "slemmigt" liksom så kan det funka med högre luftfuktighet, alltså vattenånga från en varm dusch eller liknande. Blodet är troligtvis porfyri som ökat då han snorar och hostar mera.

Kolla så att de inte satt något i halsen eller fått en allergisk reaktion på något.

Qui dormit, non peccat

Rwawr
0

Usch hatar att känna mig så hjälplös..

Nicciz
0

Har du nyligen tagit hem en ny råtta?? Har det blivit bättre med andningen ?

Nicciz
0

Såg att du bor i Sthlm, jag pmar dig mitt nr har en sak hemma som kan hjälpa mot andnöd.

Fridoliin
0

Men fy :( hur gick det för råttorna sen?

/Frida

Medarbetare på Sång.ifokus.

Stå på dig, annars gör någon annan det.

Rwawr
0

#7 nej ingen ny råtta. Han och polaren är dom nyaste.

Känns som att det blivit lite bättre. Han äter och dricker så gott det går.

Rwawr
0

Nu har även hamstern dött.. 
något virus som går runt..

MangoMelon
0

#11 borde du inte göra nåt åt saken då och inte bara titta på när djuren dör, en efter en? Skicka dem för obduktion, för dem till vetten så de kan ta prover osv, ifall det är en smitta så sprider du ju runt den omedvetet då.. Menar inget illa med detta, bara en tanke.

Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

Rwawr
0

men jag har inga pengar just nu

nello4ever
0

men uschGråter kan inte vara roligt med en smitta runt djuren:(

Cis-j
0

#13 finns det ingen som du kan låna pengar utav då? :/

Rwawr
0

#15 nej tyvärr.

Cis-j
0

#16 inga föräldrar eller någonting? Man är ju skyldig att ta sitt djur till vet om den är sjuk.

Så i värsta fall kanske du borde ta ett snabb-lån? :/

Rwawr
0

#17 : snabblån? .. jag är 16 och har inte lust med lån.

Cis-j
0

om du är sexton så borde dina föräldrar ställa upp. Du är inte 18 och det är dem som är skyldiga att ta hand om djuren om du inte kan sköta dom.

Be dina föräldrar om hjälp :)

Rwawr
0

jaha.. men tänk om mina föräldrar har kefft med cash?

Jag är inte så dum att jag inte tänkt på saker..

Cis-j
0

jo jag kan förstå det, men det är ändå dom som har störst ansvar för dina husdjur.

Det är inte menat som en förolämpning, jag försöker bara hjälpa till.

[veralera]
0

Obduktion är nog dyrt, men att bara ta dem till veterinären kostar knappast skjortan av dig??

Dina föräldrar är försörjningsskyldiga till dig enligt lag, och enligt lag är du som ägare och ansvarig skyldig att ta ditt sjuka djur till veterinär, alltså rent teoretiskt är DE skyldiga att ta djuren till veterinären och betala, enligt LAG.

Så vad väntar du på?

Har du inte ens pengar att du kan ta djuren till veterinären tycker jag allvarligt talat du inte ska ha djur…

Du lär väl ta detta som ett personligt angrepp och bli sur, men tycker det är oseriöst av dig att bara sitta och kolla på när djuren dör en efter en.

Nicciz
0

Vad ska hon göra då? Ett virus kan man inte bota ?? Ska hon åka med de till en veterinär o riskera att sprida okänd smitta till andra djur ?? Gud va ni är smarta *klappar händerna*

zickan
0

Öhm.. skum läste bara lite. Såg att flera dött, alla sjuka och en hamster dött.

Svår situation :-S.. Vill bara påminna alla om Sda/corona som härjade i sv för inte allt så länge sedan. Vet inte om det gick på andra djur som hamster. Men det låter inte bra.

Ett är ju att åka till en veterinär som är riktigt kunnig på området. MEN informera vetten om att det kan röra sig om ett allvarligt dödligt virus och be att få komma på en tid innan eller efter de har öppet. Samt göra kliniskt rent efter er och inte ta på onödigt mycket i väntrummet.
Vet inte om en veterinär gör något sådant på råttor. MEN de har gjort detta på min kompis som fick monkey pox virus. (liknande mysco men slår ut oftast allt inom 3 dagar. Djuren blir oftast lik stela, iskalla, kan snuva men inte alltid) Dock tror jag inte du fått detta. Men jag vet att hon fick komma in efter besökstid pga smittorisken.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Nicciz
0

Fan va coolt en vetrinär som vakuumar en hel mottagning?? Eller tima hans 4v semester in där XD .. näe jag är ironisk..

OM du går till en veterinär får du väldans gärna PMa mig vilken så jag vet vart jag inte ska gå på 6månader

Sanera i all ära.. bra mot bakterier men luften byts inte ut på en kvart :P

zickan
0

#25 äh dumma unge. ska jag tänka med :-P. Tur man inte behöver när du finns Kyss

Oskyldigkastar in en dum bortförklaring och skyller på att jag e jätte förkyldOskyldig

Nicciz
0

#26 Ingen fara sirru jag är van med det. Ingen veterinär tänker på det ens så varför skulle du eller de andra.

Därför om man åker så åker man till SVA och ringer o förvarnar om att det gäller ett ev virus och så ordnar de ett rum som de faktiskt kan Totalsanera inklusive luftbyte :P

zickan
0

Haha jo. Men jag kände ju till det där. Men tänker inte längre än vad näsan räcker ibland. Och den räcker inte långt asg.

[veralera]
0

Att ringa och PRATA med en veterinär är ju knappast kostsamt;)

Detsutom måste man väl på flesta mottagningar ringa och boka samt säga vad det rör sig om innan man åker dit?

Nicciz
0

#29 Vad menar du? Du sa ta dem till veterinär annars ska du inte ha djur. Man måste inte meddela vad det rör sig om, anledningen till att de frågar om de ens gör det är för att bilda sig en uppfattning om läget. Och OM de skriver ut antibiotika, vilket de dels inte ska göra mot ett virus för det inte hjälper och dels bryter mot lagen om de gör utan att se djuret såå igen… -Så… Vad menar du??

Att det är bättre att TS åker till en veterinär för att lagen säger att hon måste ta sitt sjuka djur dit och riskerar att smitta ner flera andra eller att hon om det kommer till det ringer distiktan o ber de komma hem o avliva ??

Man har två val tycker jag personligen 1- avvakta o hoppas att de klarar viruset o underlätta för de medans o om det inte går rinag hem en vett för hemavlivning. 2-Åka till Ulltuna och ruinera sig på provtagning på om inte världens så europas sämta labbinstitut och avliva o kremera de där.

[veralera]
0

Okej uttryckte mig fel menar snarare kontakta veterinär. Orkar du inte ens göra det besväret när djuren dör och dör, tycker jag helt allvarligt talat man inte ska ha djur.

I de flesta stora städer finns det ju sjukhus som har jourlinje man kan ringa till dygnet runt.

Cis-j
0

jo men alltså, det är väl inte säkert att det är ett virus heller? Det vet man ju inte med säkerhet om man inte får det undersökt på något sätt…
Men jag tänkte inte heller på omständigheterna det blir av ett virus, men ja.. Det är ju bra att någon tänker iaf ;)

Rwawr
0

han har redan dött.. så kan ta bort tråden