Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 454 ggr
Falurven
0

Introduktion, problem

Ja jag har skrivit om det på min råttsida, men nu klistrar jag in allt här också.

**Tänkte rådfråga med er andra och se om ni har några förslag!
**
_(Måste även säga att jag presenterat rådisarna för varandra ytterligare 3 gånger mellan 26:e och 2:a, bara det att jag inte uppdaterat varje gång. ALLA gånger har varit harmoniska, utan att någon av råttorna visat minsta aggrotecken.)
_

02/04: Idag upprepade jag föregående procedur och allt gick bra. Åtminstone i början.. Men sedan när jag tänkte prova att introducera alla rådisar i buren så blev det problem. Jag har skrubbat buren som sjutton, tagit isär alla delar och att skrubbat i alla de minsta vråer och hörn..

Ändå blev det såhär. Det var en av nykomlingarna som "utmanade"(?) Piff som gick i försvar. De brottades tills jag särade på dem men ingen är skadad. När jag tar ut nykomlingen som utmanat Piff så fungerar alla andra grabbar toppen.. Ska försöka fundera ut nått bra sätt att försöka introducera om Agoutikillen nu.. Det är väl det här man får vara beredd på när man ska få in en äldre kille i sin flock.

29/03: Presenterade de 3 grabbarna för Piff och Puff idag. Allt höll rum på det neutrala köksbordet och det var aldrig några problem! Piff och Puff gör det igen. Vilka änglar alltså. I slutet låg hela högen och sov på handduken jag lagt fram. Mina gubbar börjar bli skruttiga :( Men väldigt toleranta mot nykomlingar.

26/03: Idag har jag plockat upp tre nya grabbar (Goshawk, Merlin födda 20/08-2009 och "odöpt" f. 21/12-2009) De flyttar in i mina grabbars furet tower i väntan på att träffa för Piff och Puff.

Mvh Nathalie

Terato
1

Kör en lång introduktion. Det var rådet jag fick när det krånglade för mig sist och det funkade.

Gör det som funkar och gör det länge. Går du fram för fort och det knasar, så backa ett steg. Funkar de på soffan så låt dem träffas där flera timmar om dagen.

Du kan också testa att lägga allihopa i en liten musbur. Alltså riktigt liten. Proppa med filtar och se till att det finns mat och vatten. Funkar det? Låt dem då bo ihop i den över natten intill din säng så att du hör att det inte är några allvarliga bråk.

Det här minskar risken för jakt vilket ofta kan trigga upp råttorna till att börja tjafsa. De får en chans att nosa igenom varann ordentligt.

Men det beror förstår på individerna. Andra blir kanske sämre av detta då de blir stressade av att ha varandra så nära inpå varann.

Vad har funkat bäst hittills? Stora, fria ytor eller begränsade?

Vilken av dina vuxna hanar beter sig bäst? Piff eller Puff? Vilken av ungarna beter sig bäst? Ibland kan det vara bra att introducera de som klarar det bäst först.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se