Normalt?
Jag kan stoppa in fingrarna mellan gallret och hålla på och klappa råttorna och sånt i buren men så fort någon annan sticker in ett finger eller en hand så hugger dem, är det normalt? Varför gör dem så?
Har du gett dom mat eller nåt mellan burgallret?

Nope, men dem biter inte mina fingrar, bara andras
Kanske de som har stuckit in fingrarna har gjort för snabba rörelser och skrämt råttorna?
(Bara spekulerar)

kanske för att de känner dig (och din doft) och du är en del av "deras flock/deras vardag" och främlingar inte är det..?
För mej e det en annan grej, när jag stoppar in mina fingrar genom gallret så biter dom mej, men ingen annan, men jag gjorde dock misstaget att mata dom genom gallret en tid.. :P
Så jag förtjänar egentligen att dom biter mej haha!

De är ju väldigt luktkänsliga. Har personerna i fråga tvättat händerna ordentligt innan? Matrester och sådant kan ju locka till bett. ;) Mina tösar blir alltid konfunderade när jag duschat (man tycker de skulle ha lärt sig vid det här laget…). Jag luktar ju FEL!! :D

#6 mina töser känner igen mig även när jag har duschat:P
Min mamma brukar hålla på med råttisarna ganska mycket typ klappa dem och sånt, men dom biter henne mest ändå även om hon inte har tagit på mat eller något sånt.
Det brukar se lite kul ut för dem sträcker sina tassar genom gallret och försöker nå henne
#3 Jag tror nog inte att det är det, för råttisarna gör det hela tiden även om personen/personerna står stilla

# 7 hur menar du att de "gör det"? Hugger på fingrarna? Den "okända" doften finns ju även om personen står stilla. Men min teori pajjas lite genom att de hugger på din mamma (även om det i ett inlägg mer låter som att de försöker dra in hennes fingrar i buren) låter ju inte så sannolik eftersom hon också brukar pyssla med dem.
Hugger de folk? (hugger genom hud) "Smakar" de på folk (testbiter men inte hårt) eller drar de mer i folk? <- rätt stor skillnad..

#7 Klart de känner igen mig! :) Men de tycker att jag varit en elak matte som gått och grundligt regjort mig själv från all den revirmärkning de så noggrant lagt dit! :)
Jag har märkt att det är stor skillnad på hur man sticker in fingrarna.
Jag sticker in fingrarna långt och håller kvar fast råttan känner med tänderna. Lite nervös personer håller fingrarna precis utanför gallret och rycker undan då råttan kommer för nära - Och då kan det bli en reflex att "ta tag" i fingret för att se vad det var för spännande. De bör ju inte hugga så man blöder, men mina biter ändå tag försiktigt med tändera, vilket de inte gör om man sticker in fingret och håller kvar.

#8 Råttorna hugger så att det nästan går hål, de "smakar" inte, men efter att de har huggit så försöker de få tag på den som de har huggit och liksom sträcker sig( svårt att förklara) efter den med tassen, om råttorna får tag på hon/han då så drar de in tex fingret och biter.
#10 även om personen sträcker in fingrarna långt så biter dem.
Låt inte folk stoppa in fingrarna då. Sätt en lapp på buren där det står att om dom stoppar in fingret så är det deras egna fel att dom blir bitna.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Tycker detta låter skumt, Om du vet att dom biter.. Varför låta folk stoppa in fingrarna till dom då ? :S

#12,13 Även om jag till vis del håller med och kan se det som ett alternativ så skulle då inte jag tycka om om mina råttor bet folk genom gallret. Jag vet inte, det låter ju lite som att säga åt en person som har en hund som biter folk att hålla hunden hemma då. Det är liksom inte en lösning på problemet utan bara ett sätt att komma runt det.
Men de biter alltså inte om samma personer klappar/håller råttorna när de är utanför buren? Vad händer om de inte sticker ett finger genom gallret utan öppnar en dörr och lägger in handen i buren? Är det fortfarande samma beteende? "Nästan hål" låter i alla fall inte så farligt kan jag tycka… jag menar om en råtta tar i ordentligt så är det ju inget "nästan" över det hela. Men ett frustrerande beteende i alla fall kan jag tänka mig. Undrar om det är att de tror det är något matigt eller om de försvarar sitt revir på något sätt? Hmm….
Vad jag menar Anvariel är ju att om dessa problem finns så måste ju skyddsåtgärder vidtas medan man konfronterar problematiken.
Att inte ha någon som helst varning till dom som faktiskt stoppar in fingrarna till okända råttor är ju oansvarigt. Det tar dock inte bort beteendet och det måste även det hanteras men det kan man inte göra medan folk blöder eller skriker för att det gör ont.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

#15 Helt rätt!! Det är ju bra att "öva bort" beteendet med någon som är van med råttorna annars och som är införstådd med vad det innebär.
Vi kan ta som exempel min äldsta katt.
Hon har så länge som jag har haft henne fått gosblackout. dvs. om man gosar med henne och hon blir för "inne" i det så blir det svart i huvudet på henne och hon hugger den som gosar.
Sen snäpper hon ur det och är lika gosig fortfarande, helt ovetande om vad hon har gjort och varför den snälla människan som hon tyckte så mycket om inte vill röra henne något mer.
Det finns inget att göra åt detta. Jag har pratat med vet. och det är inget fel på henne annat än att hon får blackouts och hugger folk.
Så jag går runt problemet. Jag förvarnar alla som kommer hit att om dom gosar med henne ska dom sluta direkt jag säger till annars kan hon hugga dom.
Och det är inte små kärleksbett som en del katter gör… sådana är offantligt gulliga i jämförelse med blodbaden hon orsakar.
Dom som inte lyssnar på mig är då åtminstone varnade. Dom vet att det var deras fel som inte lyssnade och dom tar sin blodiga hand som en lärdom.
Sen till råttproblemet.
Buren är deras revir. Att TS att stoppa in fingrarna hur som helst beror på at TS är en del av flocken.
Vilka åtgärder tar ni när någon oinbjuden kommer in i erat hem, tex. genom ett fönster?
Det är ohyfsat att stoppa in fingrarna genom gallret hos råttor som man inte känner och är en del av flocken med.

Jag hinner inte svara på allt just nu, men jag ska göra det så fort jag får tid till det.
#14 Råttorna biter inte när dem är utanför buren bara innanför, om nån öppnar buren och lägger in en hand så flyger dem fram och biter eller så bryr dem sig inte.
#16 Hur kan man "öva bort" detta beteendet?