Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 4658 ggr
AnnaRamnemark
0

Kabel bitning!

Jag blir helt galen på en råtta jag har. Hon har klipp 6 sladdar här hemma. Och jag vet inte vad jag ska göra. Tur för henne att det bara är små sladdar men snart åker väll en tjockare sladd med. Jag ORKAR inte med att hon biter så mkt. Jag har 3 råttor och det är bara hon som biter på sladdar. Vad kan man göra för att hon ska sluta eller ska man bara låta henne somna in?? Hon får massa att gnaga på och så länge jag är hemma så är dom ute i lght och springet så dom HAR att göra. Snälla hjälp mig……!

chade
0

Jag skulle knappast låta en råtta avlivas för att den tuggar på sladdarna..
Du kan ju försöka skydda dina sladdar på något sätt.. finns det inte såna plaströr man kan köpa och sätta sladdar i för att sånt inte ska hända?
Jag vet inte riktigt, har aldrig haft det problemet..

Små stjärnor lyser också i mörkret.

AnnaRamnemark
0

Problemet är att det är sladdar bakom tvbänken och där går sladdarna lite var stans lite svårt att bunta ihop dom och skydda dom har försökt binda ihop dom så det inte ska bli lika lätt.  Men jag börjar tappa hoppet nu och drar av hår från mitt huvud! Som jag fattat så ska inte råttor bita på saker. Jag är desperat efter tips.

Zakaraa
0

Du skulle kunna prova att ha på nått som smakar Jätteilla (men itne farligt ;P) Känner din råtta att det är jätteäckligt kanske hon låter sladdarna vara

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

CamillaS
0

Råttor är gnagare, vissa gnager mycket, andra gnager lite och vissa gnager ingenting alls. Att råttor inte ska bita på saker är inte sant.  Snarare är det så att dom inte ska bita sin människa eller sina burkamrater.
Prova med att sätta nånting för tvbänken, en skiva eller nåt som skärmar av den så hon inte kan ta sig dit bakom. Eller låt dom inte springa där överhuvudtaget.
Hon kan göra sig riktigt illa om hon skulle bita i en större sladd, tom dö!
Så försök att fixa så att hon inte kan ta sig dit och bita.

Aktivera dom mera, ge dom roliga saker att klättra på, bygg agility hinder och kör lite agility med dom. Eller bygg ett stort hus av kartonger eller liknande så dom får annat att tänka på. :)

beckare
0

#2 Jag tror det är vanligt med råttor som biter på saker. Eller?

AnnaRamnemark
0

Jag funderar på att smörja in dom i t-sprit det är inte farligt smakar bara pissigt illa.

Engagera
0

Jag har ingen dvd, ingen ps2, ingen xbox… det enda de låtit bli är tvsladdarna.
Men detta var när de var små och älskade att vara bakom tv:n (doh)… Jag har lärt dom att INTE vara där bakom nu och har rensat rejält så nu är det bara kanal och tv sladdarna. Det blir ett högljutt ljud om de ens tänker tanken att gå där bakom! :P

beckare
0

T-sprit är väl ett annat ord för odrickbar etanol? Tycker att det borde vara väldigt farligt för råttor.

Mia2007
0

Hur menar du med att råttor inte ska bita på saker? De är ju GNAGARE, så det är helt naturligt för dem! Flört

Jag skulle aldrig avliva ett djur för att de utövar sitt naturliga beteende!

Du kan bygga en hage runt buren. Jag har gjort en av kompostgaller som jag klätt med spånskivor. De fungerar alldeles utmärkt och mina råttor springer ut och in i buren som de vill.

Ett annat tips är att bara låta dem springa lösa i ett speciellt rum som man "råttsäkrar" genom att ta bort alla sladdar och annat som man inte vill att de ska gnaga på.

Lycka till! Glad

AnnaRamnemark
0

T-sprit är inget farligt och speciellt inte i den lilla mängd man behöver för att smörja in sladdarna med. En annan femma är om dom dricker detta som vatten efter som råttor inte har kräkförmåga. Jag arbetar med t-sprit varje dag och jag tvättar rent sår osv. med detta.  Det är typ ren sprit fast med kräk medel i därför det är rosa.

Fy. vad jag kommer få fixa oxh hålla på nu att skydda mina sladdar. vissa sladdar sitter ju jäms med väggen som inte går att skydda för att dom är målade över osv.  T-röd, silikonslangar och om mublering och mer leksaker till dom. Måste fixa så dom inte kan gå bakom spisen med.

Jag har massa sladdar, 2 sladdar till högtalaren 2 datorer, försärkare, wii, dvd, tv, extern hhd, skrivare och en massa andra sladdar där på.

ivanhoe81
0

ha dem i ett annat rum istället för i vardagsrummet, har själv blivit tvungen att byta sladdar innan jag fixade ett rum som var utan sladdar

de är ju som sagt gnagare och gnager på allt som de kommer åt, t-sprit är farligt mot deras storlek, häll upp ett glas med t-sprit och låt det motsvara den mängden med t-sprit som du smörjer in sladdarna med om du vore i deras storlek, du måste tänka helt arnolunda när det gäller farliga saker när det gäller olika storlekar

Engagera
0

Jag längtar tills jag ska flytta då ska råttorna ha ett helt eget litet rum hade ajg tänkt ^^ utan sladdar och helt fritt att springa *wiiieee*