Chocklad?!
Hundar kan ju inte äta t.ex. chocklad.. Kan råttor äta chocklad??
Vad jag vet är det inte farligt på samma sätt som för hundar. Smaka kan dom men det är inte direkt någon hälsokur, så jag undviker att ge mina råttor choklad :)
Mvh Nathalie

Ok. För jag och min lillasyster har lagt smält chocklad med kokos på ett äpple - ett chocklad-äpple :) ÄN har jag inte råttor men jag tänkte att när jag skaffar råttor om dem då kunde smaka chocklad-äpple? ;)
Jag har ju hamstrar.. Lite OT, men vet någon om hamstrar tål chocklad, om dem kunde få smaka mitt chocklad-äpple? ;P
Jag tror nog att både råttorna och hamstrarna uppskappat ett choklarfritt äpple. Nyttigare på det viset också ;)
Om de tål det eller inte kan jag inte svara på
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

#3 Ahh, utan chocklad är nog det bästa, eller inte nog, det ÄR det bästa.. :)
Tack för svaren!

Ingen chockad för småttingarna ;)

Vad jag har hört så är inte choklad inte skadligt för råttor. Men man ska väl ge det i måttliga mängder. Själv har jag aldrig gett mina pojkar choklad ^^
I samma veva lärde jag mig att ost däremot inte ska ges till råttor :P
/Frida
Medarbetare på Sång.ifokus.
Stå på dig, annars gör någon annan det.

OST??!
Nähä, det trodde jag var bra för dem… Då har jag iaf lärt mig något nytt idag
Men varför skulle inte ost vara bra?

haha yup :) Det kommer jag faktiskt inte ihåg
Det var väl att den innehöll något som inte var bra för deras små kroppar skulle jag tro.
/Frida
Medarbetare på Sång.ifokus.
Stå på dig, annars gör någon annan det.

ost är ju mjölkprodukt och innehåller väl laktos?
Förmänskliga inte djurens beteende. Fördjurliga dina egna

#9 Ja, det borde det ju göra. Men råttor tål väl laktos i lagom mängder.. Mejeriprodukter ska dem ju ha i lagom mängder.
Får dem ont i magen av laktos eller vad är det som händer? :o

Det är inte alls mycket laktos i ost, men sen hur känsliga råttorna är, det vet jag inte. Men som laktosintolerant äter jag ost:) Choklad däremot har jag hört inte är så bra för råttorna, jag har inte gått så djupt in på det, men skulle de få i sig lite grann nån gång så ska det inte vara nån fara, men de ska helst inte få i sig några större mängder :)

jag har hört att råttor tål choklad. men eftersom det är väldigt onyttigt godis så bör de inte få i förstora mängder
jag brukar ge mina kakor med lite choklad på ibland, det älskar dom
Förmänskliga inte djurens beteende. Fördjurliga dina egna

Ost är inte särskilt nyttigt, och alla råttor tål inte laktos. De behöver inte ha mjölkprodukter alls faktiskt.
Qui dormit, non peccat

#13 Okej. Men det är väl till viss del en vanesak om dem tål laktos eller inte? (I små mänger bör väl inte verken ost eller andra mjölkprodukter vara något problem..?)
Märker man inte på råttan om dem mår dåligt av viss mat (gäller all typ av mat), om dem äter det eller inte??

#14 Nope, grejen med råttor och laktos är att de kan tåla det halva livet och bli intoleranta sen precis som människor. Det finns råttor som aldrig fått mjölkprodukter och när de väl får det så är det inga problem. Bättre att ge dem laktosfritt från början, finns ju massor att välja på! =)
Råttor kan drabbas av diarre, uttorkning mm när det är mat som deras magar inte tål. Ibland vägrar de äta maten eller så har man en råtta om min gamla gubbe, han älskade curry, men han fick diarre och mådde uselt. Men det hindrade honom inte från att äta curry igen om han fick chansen. (vilket han inte fick då jag inte tyckte att det var nödvändigt, dock fick resten av flocken äta)
Qui dormit, non peccat
#15 kan laktos ge dem väldigt illaluktande avföring? Inte löst eller så utan bara väldigt illaluktande
Choklad innehåller ett ämne som heter teobromin som hundar inte tål. Katter tål inte heller choklad. Jag gissar på att de flesta däggdjur inte tål choklad. Eftersom råttan är så liten så rekommenderar jag INTE choklad. Man ska väl inte chansa, det vore ju synd om de faktiskt inte tål det. Men jag är inte helt hundra på detta. =)

#15 jaha, intressant! :) Men då tänker jag på: i min familj är ingen allergisk, vi lagar mat med laktos.. Bör vi (när jag/vi skaffar råttor) använda laktosfria mejeriprodukter? (råttorna äter ju bla rester från vår mat.)
#17 Nää, det är ju bättre att veta säkert innan man ger något! ;)

#16 Jaopp det stämmer, det kan ge illalukande avföring. Men det kan lika gärna vara någon annan mat med, men du kan ju utesluta mjölk och se om det förbättras=)
#17 Hundar tål det inte alls och kan dö av en liten bit, katter kan äta en mindre mängd utan att bli sjuka. Råttor är inte lika känsliga som hundar och kan faktiskt äta lite choklad även om det inte finns någon anledning att ge dem det med tanke på socker och fetter.
#18 Njäa det finns inget som säger att du måste byta, och du ser ju om någon av råttorna reagerar. Men jag vet att många kör laktosfritt, så slipper man oroa sig. Jag är sj laktoskänslig så det är därför jag använder det, finns ju ändå i kylskåpet liksom. Men en liten skvätt mjölk eller liknande i en sås är ju inte farligt så länge alla råttorna tål det.
Qui dormit, non peccat

#19 Okej, tack 
#19 Bra då ska jag ligga lågt med laktosen och hoppas på att det blir bättre :P
#19 En 10kg hund kan tåla upp till 100g ljus choklad. De dör inte direkt. Jag har haft många hundar som råkat få i sig lite choklad och de har som högst blivit illamående. Sen är det klart att det är olika från hund till hund men i överlag så tål de lite.

#22 Är det värre eller "bättre" med ljus chocklad? Vad är "nyttigast", eller vad man ska säga.. ;P

#22 ja de tål ljus choklad bättre med tanke på att kakaohalten är lägre och därmed teobrominet oxå lägre.
Qui dormit, non peccat
#23 Man kan säga att desto finare choklad desto farligare =)