Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 573 ggr
nagini
0

löss?

kollade igenom mina råttor idag..
tassar, öron, nos, klor, päls, tänder osv..

brukar göra det varje vecka.. men har glömt det nu ett tag..

alla såg fina och friska ut.. förutom Ben.. han hade små röda djur som gick i hans päls, + vita prickar.. antagligen ägg.. är det löss?

ska ta han till vetten så fort pappa kommer hem.. vad ska jag be om för medicin? vet inte hur råttkunniga veterinärerna här i väsby är.. så det är ju bra om jag vet innan vad de ska få..

hittade bara dessa djur på Ben.. men ska jag medicinera de andra oxå?

tacksam för snabba svar!

usch så äckligt! det kliar över hela kroppen nu >.<

Förmänskliga inte djurens beteende. Fördjurliga dina egna

Lancia
0

Stronghold! Det tar typ all ohyra så det är bäst. :)

Bor dom andra tillsammans eller har kontakt med varandra på annat sätt så bör de också behandlas.

nagini
0

okej tack! räcker det med att bara behandla råttorna? eller måste jag typ sanera hela buren och allt?

och visst är det så att lössen stannar hos en art? jag kan inte bli smittad va?

ska skaffa gerbiler på onsdag.. kan dom bli smittade?

Lancia
0

Jag tror att dom är artspecifika och inte går över på andra djur, men jag är inte helt säker.

Du behöver inte sanera buren, stronghold tar omgivningen också.

MioAndTheRatz
0

När jag sist ringde vet ang stronghold så tyckte dom att jag skulle komma in för artbestämmning av lössen. Men så vitt jag vet så finns det bara en art löss på råttor eller har jag fel? Men stronghold tar väll alla sorters ihyra?

Lancia
0

Har också varit med om att dom velat kolla i mikroskop angående vilken typ av löss det var osv, men som sagt stronghold tar väl rubbet så jag fattade inte heller riktigt

nagini
0

ringde veterinären, de bad mig inte ens komma dit, de ska skriva ett recept på stronghold och ringa när jag kan hämta upp receptet, ska behandla alla råttorna

zickan
0

Nej gerbilerna blir troligen inte smittade. MEN om du skaffar gerbiler och ger hö. Så finns det riskt att få med ohyra i det höet som ger sig på råttorna. Så håll dom långt ifrån varandra och tvätta händer noga mellan.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

nagini
0

#7 hö kommer jag inte ge mina gerbiler, jag är höallergisk, så de får klara sig med toapapper osv istället

Jag har hämtat medicinen nu.. en droppe i nacken sa de..
åsen sa de att råttorna inte får slicka varandra för det är inge bra att få i sig stronghold.. men hur ska det funka :S dom putsar varandra hela tiden.. och jag kan knappast ha dom i en bur var

nagini
0

putt

MioAndTheRatz
0

Jag tror de inte är något problem med att dom får i sig de, jag har inte haft dom särade någon gång när jag behandlar mina djur me stronghold : ) Så det är nog inga problem, det är ju inga litrar man häller i nacken direkt..

gickan87
0

Se till att de inte kommer åt att slicka varandra tills droppen har torkat in ordentligt så är det ingen fara :)

MVH Erika :)