Vår påväg!
Nu när våren och värmen börjar komma kan jag knappt vänta på att ta ut mina små tjejor och visa dom att det finns mer att se utanför de fyra väggarna =)
Men jag tänkte bara höra hur många grader ungefär ska det vara när man tar ut dom?
Jag vill ju inte att dom ska bli förkylda
It's hard not to be a menace to society
When half the population is happy on their knees..
Medarbetare på Avenged Sevenfold
När man kan gå ute i bara t-shirt är det lagom varmt. :-) Men det får inte blåsa för mycket. De är ju som du säkert redan vet mycket känsliga för drag.
Någonstans runt 20-25 grader då, ja det vet jag. Tack så mycket =)

Kan det bli FÖR varmt för en råtta? Klarar dom värme som är uppmot 30 Grader eller kan de få värmeslag??

Det kan absolut bli för varmt för råttorna, hade själv det poblemet förra sommaren. Fick tex lägga in perflaskor med kallt vatten dom fick svalka sig mot. Se till att vattenflaskorna ofta byttes till kallt. Matade med olika kalla frukter och annat svalkande. Hade 30-32 grader i min lägenhet.
Sen tror jag min lägenhet är lite extrem…bastuhemmet!
Väldigt varma dagar kan man kyla ner råttorna med ärtfiske eller göra små vete-påsar som man har i frysen en stund och lägger i buren. (dem kan man också använda kalla vinterdagar, och värma i mikron.) :-)
Heta sommardagar så blöter jag ner badlakan och lägger över burarna. Det fungerar då som kylskåpen gör. Jag har en extremt varm lägenhet då jag har solen på hela dagen, jag har fönster åt alla väderstreck som får sol… enda jag inte har är där den går ner…
Ärtfiske med frusna ärtor. Petflaska rekommenderas inte om du har gnagiga råttor… oftast honor… dock så uppväger lyckan som lyser i ögonen på dom mödan med att rensa bort dyngsurt bottenmaterial… för inte mycket klarar av att få en liter vatten på sig… men råttorna blir glada av att göra fontäner så du väljer själv
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Tack så mycket! =)
Jag har en känsla av att det kommer bli en bastu i mitt hus i sommar, det är nybyggt så jag vet inte exact hur varmt men den första soliga vår dagen var det fruktansvärt varmt inne i huset =/
Jag tänker pröva det där med lakana. =)
Badlakan = stora handdukar?
OT - det där med handduken/badlakanet kan man också göra på stranden om man vill ha en kall läsk. Bara vira en blöt handduk om flaskan, vänta ett par minuter och vips! Den kalla handduken kommer äta upp läskens värmeenergi, därför blir den kall. :-) (lärde mig det i skolan förra terminen)
Haha fin fint tips, det ska jag pröva när jag åker till Usa i sommar =)
Wow, USA är najs!!! :-D

Hur märker man att en råtta har värmeslag? Och ungefär vilka temperaturer finns det risk för värmeslag?
#9 Hahahah! Minns precis hur atomerna gick upp och ner, blev varma och kalla osv, hihi *stolt* ;D
hatar myggbett..XD de kliar .märks att våren är på väg nu :P även om man kan få myggbett ibland på vintern.. men men får väl njuta av de ;)
You know you're not the way you seem
You're not a puppet on a string
Maybe it's not too late
You could still feel the hand of fate
Just close your eyes and play the game <3

Bästa tipset för varma råttor är frysta köttbullar! Först så ligger de på dem och sen käkar de
melon uppskattas här hemma oxå.
Qui dormit, non peccat
Säger som #12, hur märker man om en råtta har värmeslag?

När ett djur (eller en människa) får värmeslag så blir djuret matt och trött, ibland förvirrat och kan reagera konstigt. Du ser även på huden och ögonen när djuret är uttorkat. Det som gäller då är avsvalkning och mycket vätska, många djur dör i sommarvärmen pga uttorkning. Som men tex gamla människor så ökar risken för hjärtattacker mm
Qui dormit, non peccat
#11 Usa är underbart, åker dit 2 gånger om året minst =)
#17 Ojj, det var mycket! :P

http://www.dapper.com.au/articles.htm riktigt bra sida:) förutom att de säljer sk. "råtthjul":/ annars riktigt härlig sida med en massa skojj info och andra historier:) det står om symtom till överhettade råttor och hur man kyler ner de;)