Blodig Råtta
Jag har två tjej råttor på ca 10 månader dom kommer överens mycket bra men för ett par dagar sen upptäckte jag att en av mina små tjejor hade blod runt nosen/munen och på tassarna. Blodet var torkat och jag kollade på båda två efter sår eller nått tecken på vart de kan ha kommit ifrån men jag hittade inget så jag tvättade av henne och hon leker/äter och är glad, men nästa dag var de blodigt igen på tassarna och runt nosen. Jag funderar på om de kan komma ifrån munnen tänderna kanske är för långa? Men båda två har lika långa tänder vad jag kan se iaf.
Hon mår bra och jag ser inga tecken på sjukdom så vad kan det vara?
Mycket tacksam för hjälp!
It's hard not to be a menace to society
When half the population is happy on their knees..
Medarbetare på Avenged Sevenfold
Råttors tårar, snor och saliv blir rött i kontakt med luft. Förkylda råttor blir alltså röda om nosen och i ögonen. Kan det vara det eller var det tjockt, riktigt blod?
Jo men hon verkar inte förkyld hon nyser inte och jag kan inte se att hon är snorig, men det verkar komma ifrån munnen för hon har blod på tänderna (tror jag) hon gillar inte att bli tittad i munnen.
Det ser alltså precis ut som torkat blod =(

Om det skulle komma från munnen så skulle du se sår isåfall. Jag tror som KickanW, det är porfyri pga nedsatt immunförsvar.
Qui dormit, non peccat
jag har hört att råttorna kan snora lite när dom sover och att de då kan vara rött runt nosen när de vaknar. och även på tassarna beroende på hur de sover. Mina killar är det varje morgon (oftast brukar man inte hinna se de för de tvättas bort) Han har haft de på tassarna oxå.. trode han fått nått rivsår, men när ja tvätta rent var det ingenting. Så jag tror inte det är något att vara orolig för.
Men det är alltså massa torkat blod på tassarna, jag kan inte se några andra tecken på förkylning mer än att hon fnyser lite =/

#5 Anledningen till att vi är tvivlande till att det är blod är för att porfyri ser ut som blod och många tar fel på det. Dessutom om det verkligen varit blod så hade inte råttan varit pigg och lekfull utan snarare allvarligt sjuk alternativt döende. Samt om det kommer från munnen så hade råttan haft svårt att äta och du hade sett sår eller liknande om det varit pga tänderna. Enligt din beskrivning så framstår råttorna som pigga och glada damer båda två.
Råttan behöver inte vara förkyld, det räcker med nedsatt immunförsvar för att porfyrin ska öka. Att tassarna är röda är för att den tvättar sig med tassarna och smetar ut, det ser alltså värre ut än vad det är. Väldigt vanligt såhär på slutet av vinteråret att både djur och människor blir småkrassliga.
Men om du är osäker så ta råttorna till veterinären så får de titta på dem helt enkelt och göra en friskkontroll. Det är ju det bästa om du är osäker.
Qui dormit, non peccat
Jo hon verkar ju lika pigg som alltid, det är nog snor då.
Skönt att det inte är något allvarligare jag blev så himla nervös när jag såg henne helt blodröd på tassarma =(