Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1844 ggr
CamillaS
0

Ren svans?

Är det viktigt för oss råttägare att hålla våra råttors svansar rena?
Jag hade en diskussion med en internet kompis om det.

Hon sa att råttorna svettas igenom svansen och bara där, så att på sommaren är det viktigt att de är rena.

Jag har hört att råttor kontrollerar sin kroppstemperatur med svansen men svettas dom med den också?

Zakaraa
0

*lämnar avtryck*

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Love-
0

jag har hört att dem håller tempraturen med den men vet inte om det är sant eller ej

Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
 Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism

CamillaS
0

#2 Jo det tror jag är sant. Men om dom svettas med den vet jag ej. :/

Kiyona
0

Alltså, borde mna inte märka det då, ifall de svettas med svansen? =/

Har valdrig jag märkt o_O

Men på mian gammlingar brukar jag hälpa till att tvätta svansen om det inte kan hålla rent den själv. Dumt att tvätta den om den redan är ren, eller?

Snöfall - Caught between what happened and what could never be

Gilla Snöfalls Djuringar på facebook!.

**Snöfalls Lejonhuvade Dvärgvädurar har upphört förtillfället men återkommer efter att alla studier är klara och körkort är fixat! **

**Mvh//Andrea **

Zakaraa
0

#4 är svansen ren finns det ju ingen anledning att vara där och "hjälpa till" så jag ser ingen mening med att trätta om dom sköter det själva

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

KickanW
0

Om man har det rent i buren brukar inte svansarna bli smutsiga.

mieeow
0

-lämna avtryck- :D

TienMu
0

Håller med #6 är man noga med rengöring i buren kan inte svansen bli så värst skitig…å att bada å skrubba svans gör jag aldrig…..råttors svans e känslig å fjället som sitter skyddar så man ska inte skrubba bort det…..e svansen för skitig så städa lite oftare så ska du se att råttan gör ren den själv….

Kiyona
0

#6 Jo det är sant men när de inte är i buiren så har ju äldre/sjuka här hos mig iallafall smutsat ner överallt xD Mina råttor Amos&Zeus var riktiga lort grisar, inte i pälsen först de blev äldre men att smutsa ner allting annat xD kleta ner mat och lägag mat överallt och trampa ner det över hela sängen å byrån, ååh aah xD Men de jag har nu är renliga/renligare o_O

Snöfall - Caught between what happened and what could never be

Gilla Snöfalls Djuringar på facebook!.

**Snöfalls Lejonhuvade Dvärgvädurar har upphört förtillfället men återkommer efter att alla studier är klara och körkort är fixat! **

**Mvh//Andrea **

Lancia
0

Givetvis har det att göra med hur rent det är i buren, men det är också väääldigt individuellt hur råttorna håller efter sina svansar. Dom flesta av mina grabbar är ganska duktiga på att hålla rent sina, men ev an dom är förfärlig. Man kräks nästan lite i sin egen mun när man ser hans svans. Inte bara det att den blir väldigt skitig, han håller inte efter döda fjäll heller eller nånting.

Angående svettning på svansen känner jag inte till nånting om, dock.

CamillaS
0

Svansen kan bli smutsig även om man har rent i buren med mat eller annat, har sett många smutsiga svansar här på rif. Se beror det på hur man själv tolkar att den är smutsig, tror nästan ingen råtta har en så ren svans i vanliga fall som efter ett bad.
Men frågan var nu iaf om råttan har en smutsig svans, kan den må dåligt av det på något sätt? just om den svettas med svansen, gör den det?

KickanW
0

Jag menade inte riktigt att råttor har glänsande blanka svansar om man håller rent i buren, utan jag tror inte att råttors svansar blir så pass smutsiga att det blir ett problem för dem så länge man håller rent i buren.

CamillaS
0

Aha missförstod dig då.

hus-musen
0

Jag har alltid tänkt mig att svansarna funkar som elefanternas öron.

Qui dormit, non peccat

TacoBelle
0

Ett litet tips är att regelbundet smörja in svansen med lite olivolja. Det löser upp smuts och råttan tvättar sen själv bort det. Dessutom håller det svansarna mjuka och smidiga.

CamillaS
0

#15 Tack för tipset om olivoljan. :)

nagini
0

jag har en råtta som har en otroligt skitig svans.. det känns som om jag har prövat allt.. smörjt in med mjukgörande kräm och sen dragit av med en handduk, smörjat in med olivolja.. men inget funkar :S

Förmänskliga inte djurens beteende. Fördjurliga dina egna

MangoMelon
0

När vi förbereder för utställning så kletar jag först in svansen med olivolja, låter det vara där en stund och så drar jag av den värsta skiten. Sen tar jag handdiskmedel, och skrubbar svansen med en mjuk tandborste. Efter att jag gjort det upprepar jag proceduren med olivoljan en gång och så torkar jag svansen torr. Allra sist smörjer jag in svansen med en fet oparfymerad bassalva, typ helosan eller liknande.

Så gör så gott som alla inför utställning, råttorna verkar inte misstycka och jag har alltid fått höra att mina råttor har rena svansar .. Och nej, de slickar inte i sig salvan, och inte heller fjällen lossnar.

Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se