Långhårig
Vore det inte ascoolt med långhåriga råttor? Eller perser-råttor! Höh :'D
/Karoline.

men de finns ju långhåriga råttor:P

Men det finns ju :) Kanske inte med intryckt näsa men långhåriga finns :D
Jaså 0.0 *omg efter jag är*
Har nån en bild på långhåriga då?
Men ah perser vore tufft, erkänn ;o undra hur det skulle se ut! Helt knas!
/Karoline.

Ursh haha tror inte det skulle passa til deras ansikts form. Jag har ju en perser KATT hemma, och bara hon ser lustig ut. Men hon är söt 
Det har pratats en del om långhåriga råttor här på forumet förut.. sök på "harley" så får du upp lite resultat. :)

vad häftigt! Och om det skulle växa hela tiden så man var tvungen att klippa det och borsta det! ;)
Men det är väl ändå inte riktigt LÅNGhårigt.. Harley alltså. Dessutom så var det väl något med tumörer eller någon sådan skit med harleyråttor?
Harley var inte direkt långhåriga tycker jag. Menade mer som långhåriga marsvin/katter/hundar och så
/Karoline.

Harley rotter langhårede rotter. I hvertfald er der ikke andre langhårede rotter end dem.
Jeg har selv 4 af dem. og tager en med til udstilling i Stora Vår, hvis du kommer der, så kan du se den.
#9: HAr ud nån bild att visa? :o
Jag menar dock mer extremt långhåriga, som typ marsvin när håret släpar i marken höhö :P
/Karoline.

Undra hur hälsan skulle vara på dom? Om det för med sej defekter eller annat negativt eller liknande
Ursh tänk va jobbigt, bottenströ och kiss som fastnar, dom kanske till och med trampar på sin egna päls när dom ska klättra :)
≧◔◡◔≦

#12 Mjo, inte lär det vara särsilt effektivt ^^
#12: Det är ju likadant för marsvinen, förutom att dom inte klättrar..
/Karoline.

Jon Arbuckle, Siamese langhårs rotte
Oj :O Den där var ju asgo ju :D
Värsta pälsen.
#14 japp, har aldrig gillar långhåriga djur särskilt mycket…
≧◔◡◔≦
jag har bara sett långhåriga på utländska sidor. jag älskar långhåriga djur men där är nog mig gräns. Det känns så mysko med en långhårig råtta.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Nu har jeg fået mit første kuld med en langhårsrotte. 
Jeg har endnu ikke kigget unger, men kan høre de små pip fra reden. Det er sååå spændende.

Thihi.. vilken going.. :D <3

#20 GRATTIS….. 
20# Grattis! När dom blivit lite större så man ser pälsen måste vi få se kort :D

Ja, självklart! "skratt"

Jeg får lige at vide, at der er en DU i Gwennies kuld, og det betyder, at der også kommer DU i dette kuld. Hurra.

Sigge62. Föder du upp långhåriga?
Vet någon om dom har några medfödda defekter eller så?
Coolt, visste inte att det fanns! Fast det ser faktiskt lite skumt ut
Vi hade förresten en råtta som hette Harley när jag var liten. Hehe

Jeg er igang med at forsøge avl på long hair. jeg har lavet mit første kuld, men der har været komplikationer iform af indadvendte dievorter hos moren. Om det skyldes Long hair genet, vides endnu ikke.
Jeg sælger foreløbig ingen til avl, da jeg lige må vide mere om genet selv først, og om de er gode at avle på.

Hur har det gått med dom där eksemen/irritationen i huden som dom hade? är det utrett vad det beror på?

Ja, det ser ikke ud til at være eksem. Jeg tror de havde skab, dengang jeg fik dem. Ihvertfald har de fået en Ivomec kur over tre gange, og de har ikke småsår mere.
Men deres hud er sart overfor kløer, både når de selv kradser sig, eller hvis andre powergroomer dem lidt voldsomt, så jeg synes de jævnligt har nogle ridser, ligesom det også ses på Dobbeltrex og hårløs.

#30 och så blev du upprörd för att jag hade sagt att det såg ut som skabb…

#30 Men kan du utesluta att det handlar om kominationen tre hårtyper och/eller eksem?
Du har väl nyligen behandlat dem? Och tex i tråden om foderallergi nämns det att flera råttor fått skabb bendling men att problemen återkommit..
Är det inte lite tidigt att säga säkert?

#32 jo du har helt ret. Jag kan inte vide med sikkerhet, at det er skab, kun kan jag konstatere nu, at efter tre behandlinger har de ikke nogle sår mere, men om det kommer igen kan jag ikke vide.
Og så er der Ballade, som har tabt en del pels pludselig. Hvad det skyldes vet jag inte..nu har jeg fået kuld med hende, og ungerne er bærere af de to hårtyper og nogle er Velveteen. Senere når jeg parrer dem med longhair drengene, så vil jeg se, hvordan de longhair udvikler sig, og deraf vil jeg finde ud af mere om generne.
Jag har jo også en teori om, at jeg skal separere Long Hair, velveteen og Satin generne fra hinanden og se, om deres pels og hud bliver kraftigere, så de undgår sår.

Ja, det var det jag tänkte :) men det skulle ju vara superbra om det "bara" var skabb
*håller tummarna för det*

#34 Tack for tummarne.
OMG va söt vill ha <3

#16 Vad kul att se bild på Jon Arbuckle, han är ju Morfar till 2 av mina råttor :)