Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 934 ggr
Cindy S
0

Lukt?

Jag bor i en etta på 22 kvm. Ifall jag städar buren tillräckligt ofta borde väl inte stanken bli så illa att jag får betala för sanering eller flytta därför att lukten tar sig in i korridoren så att andra klagar? Det försöker mina föräldrar slå i mig, och de kan ju ha rätt.

Jag hade råttor för några år sedan, i en alldelse för liten bur (kommer inte ihåg ifall jag fick fel info eller helt enkelt var för ung för att förstå bättre) och jag städade buren några gånger i månaden, och man kunde definitivt känna lukten, och det kan ju vara så att det är därför mina föräldrar har fått för mig att råttor alltid luktar. Jag vet att de inte är luktfria, men så illa ska det väl inte vara att jag inte kan ha i 22 kvm ifall jag städar?

Någon som vet? Och måste man städa gallren mer än en gång i månaden, eller räcker det så+botten städning en gång i veckan (ifall jag kan få dem att gå på toa blir den tömd dagligen)?

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Lole
0

*avtryck* ;)

Kiyona
0

Visst luktrar det om man inte gör rent hos dem. Men gör man rent regelöbundet så bör det nog inte ukta.

jag har pojkar och gör rent minst 1ggr i veckan menoftast ligger det på 2-3ggr i veckan och detluktarinte. Ser bara till att göra rent innan det luktar.

Mina är int toa tränade men skulle tänka mig att det s,kulle var ett bar sätt att hålla det mer hygieniskt ^^

Tror definitivt inte att du skulle behöva betalaa för sanering ^^

Snöfall - Caught between what happened and what could never be

Gilla Snöfalls Djuringar på facebook!.

**Snöfalls Lejonhuvade Dvärgvädurar har upphört förtillfället men återkommer efter att alla studier är klara och körkort är fixat! **

**Mvh//Andrea **

Cis-j
0

Jag bor i en etta på 33 kvm, men rummet som råttorna är i delar flera sysselsättningar. jag både sover och har mitt vardagsrum där.
Ju oftare man städar, desto mindre luktar det helt enkelt. Jag brukar nog städa 1-2 gånger i veckan. Oftast byter jag bara ut i toaletten, byter hängmatta och så. I bottnen har jag tidningspapper som jag byter ungefär varannan gång, beroende på hur mycket mat och dylikt som de lyckats skräpa ner det med. Samtidigt som jag gör det brukar jag ta ut och göra rent alla hyllplan.

Gallret brukar jag torka av någon gång i månaden. Men ser jag att de är kladdiga om tassarna och kladdar på gallret så brukar jag försöka torka av det lite snabbt för det blir bara jättejobbigt om det torkar fast.

Men här hemma doftar det inget särskilt, bara man håller rent. Och mitt rum är väl på ungefär 20 kvm :)

Cindy S
0

Det låter ju inte så illa.

Ska skaffa hamster nu i vår, men det kan nog hända att det blir råttor med i höst. Jag har ju inte för mig så mycket på fritiden, så att städa några få gånger i veckan borde inte bli problem.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Lole
0

#4 Glöm bara inte att råttor dödar hamstrar.. Min kompis kompis hade råttor och hamstrar samtidigt. Råttan lyckades döda hamstern :(

Det är bara ett tips, så du inte låter dem träffa varandra också.. PANG, sen är det försent.. ;) Men jag tror du fixar det!! ;D

Cindy S
0

#5 Jag trodde hittills att det var större chans att guldhamstern skulle döda råttorna. :O

Får helt enkelt se till att guldhamsterburen är råttsäker.

Jessica Jones (2015-)

Allamej
0

Hamstrar är naturliga bytesdjur. Dom må kunna nypa till dig om du greppar dom över ryggen men en råtta är ett rovdjur.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

mikeiko
0

Jag tycker ofta att det kan lukta om man bara städar en gång i veckan, så oftare är att rekommendera. Så beror det ju lite på vilket bottenströ man använder också…själv använder jag Toalätt och tidningspapper och hushållspapper. Toalätt ska ju vara luktfritt men jag tycker att det snabbt luktar blött junkigt papper (pappersmassa).

Så är det ju också ofta råttor som gömmer undan mat som ligger och luktar väldigt snabbt…

Jag bor i en större etta, så jag kan ha mina råttor i köket, och känner bara av lukt de gånger jag jobbat mycket och städat endast 1 gång per vecka.

[r8ttor]
0

Jag städar en gång i veckan, och byter hängmattor oftare. Och det brukat inte lukta.

Mina råttor är inte toatränade.

Jag anvädner toa-lätt till mina.