Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 547 ggr
Mantissa
0

aggression?

Har 5 råttpojkar på 1-2 år som bor i grupp. En av dem har börjat visa dominans/agression mot sina burkamrater. Detta händer allt oftare och den drabbade pipet och flyr i buren. Han visar även allt mer ogillande mot att bli hanterad, han piper och springer undan, ibland vänder han sig mot handen men utan att bitas. Bör han få bo själv? Den största hanen i buren är han inte på så ofta. Ingen råtta är skadad hittills men jag har sett honom hålla i den flyende råttan i svansen ganske hårt. Att säga åt honom funkar bara tillfälligt.

Mantissa
0

Ingen som varit med om något liknande? Dominans/aggression, var drar man gränsen?

Pajjen
0

jag puttar tråden lite. Har "typ" samma problem. Fast mina två råttor biter mest :s och vet nte hur jag ska göra för att få bort det beteendet. plus att dom är väldigt rädda. :/

http://marslammet.blogg.se (Ett liv med ätstörningen Anorexia Nervosa och lite för mycket energi i en lite för liten kropp)

cosmonita
0

Mantissa: allt handlar om var man som ägare vill dra gränsen. Det låter som begynnande dominans det han håller på med. Du kan nog avvakta en stund till men om det inte går över snart så blir det bara värre. Om han visar än tydligare dominanstecken inom snar framtid så kan det vara bra att kastrera honom så att han ska slippa bo ensam resten av sitt liv. Du kan vänta lite till men var väldigt observant på hur han beter sig.

Mantissa
0

Det har lugnat ner sig i råttburen nu. Det är fortfarande en del protester, "fäktande", ryggkastande eller tvångstvättande men inga jakter eller panikskrik längre. Hoppas trenden håller i sig.