Råttor iFokus

Råttor

Etikettoff-topic
Läst 1156 ggr
Heda
0

Nykommlingar!

Hämtade två små söta rått tjejer idag.

Har innan bara haft möss och hamstrar.

Är jätte glad över dem,och dem är så snälla.

Jag har lite fårgor som jag inte funnit något svar på här i forumet .

Är det okej att bada dem?eller är dem välldigt skygga mot vatten?

Sen undrar jag,är de så att honor luktar mer än hanar?

Jag tycker dem luktar så fruktansvärt,välldigt illa luktande urin,men det kanske är vanligt bland råtter,jag kanske vänjer mej.

tack så länge/Mvh/Emma

Stj3rnfallet
0

Jag brukar bara mina, men de är ju inte särskilt förtjusta i det :P
Och enligt mig så luktar hanar mer än honor, men hanar är oftast mysigare honor =) Men det är inte alltid så.
Var kommer råttorna ifrån? Lite nyfiken bara =)

Stj3rnfallet
0

oh, glömde; det bästa att använda till råttor och andra smådjur är Toa-lätt =) Håller lukten borta rätt bra faktiskt!

Heda
0

Det var en tjej som hade lagt ut dem på blocket,så jag köppte dem från henne.

Dem är jätte mysiga båda två,men den ena är lite skyggare men ingen av dem bitts,inte vad jag märkt än.

Hur ska jag göra om jag ska ha toa-lätt till dem?ska jag fixa en liten låda och när dem gjort båda behoven lägga det i lådan så dem vet att det är där dem ska pissa mm?

etteko
0

Hejsan. ToaLätt kan du ha som bottenmaterial i hela buren, det har jag till mina killar och det luktar inte mycket. Killar brukar generellt sätt lukta mer än honor och de revirmarkerar ofta mer också.

Till mina pojkar lägger jag en hel tidning i botten och sedan ett lager ToaLätt ovanpå. Jag har också en toalåda till dem med vanligt kattsand (gjort av lera) i som det gör sina behov i. Det är då lättare att byta och vill man inte att det ska lukta så kan man bara byta ut kattsanden i toalådan oftare.

Bada dem kan man göra, men inte för ofta för då kan de få torr hud och päls och det är inte särskilt bra. Bada dem i så fall i ljummer vatten och se till att de inte får vatten i öronen. Smörj gärna in tassarna och svansen efteråt med parfymfri babyolja (eller liknande). Om det gillar vatten eller inte är ganska individuellt. En av mina gillar att bada medan den andra bara vill doppa tassarna och sedan mysa i handuken :)

Varför de har illaluktande urin vet jag inte. Kanske kan vara ett tecken på någon sjukdom? Eller så är det bara så att de kanske hinner pissa mycket innan du byter och då luktar det ju mer.

Lycka till med tjejerna och lägg gärna upp bilder på dem :)

/Sara

Heda
0

Okej tack så mycket för era svar,det har hjälpt mej en hel del.

Det där med lukten är väl en vane sak…

har ju en lägenhet så vill ju inte at hela stället ska "lukta"..men ska testa med det du hade gjort.Med tidningspapper osv.

Digitalis
0

Om urinet luktar så illa är det något som är fel..

//frida

bRat-Bags
0

Kom ihåg att kolla fossingarna på dem om du byter botten material, så de inte får klumpfot! Själv har jag en tredjedel kattsand i buren och övriga spån. Fast kommer lätt mer ohyra som jag uppfattat det med spån. Men tog i regel för båda mina råttor(hona hane i olika burar) en-två veckor var att "gå på toa". I naturen har råtorna naturliga rum i marken, barnrum, sovrum, toa, skafferi mm. Så att ha en del för avföring i buren blir bara helt naturligt för dem, men de kommer fortfarande urinera överallt. Men sköljer du bara av hela buren och alla tillbehör när du städar så bör det inte vara några problem! Lycka till!

Brutalteddy
0

Jag tycker personligen att All pet pine är bättre än toa-lätt. Jag använder iofs toa-lätt själv just nu, men jag har använt all pet pine oxå, och den tar bort lukten ännu bättre. Den enda nackdelen är att det luktar lite trä istället eftersom det är träpellets och inte papp.

zimzon
0

#6 Man kan inte riktigt säga att någonting är fel om urinet luktar illa. Alla tycker vi olika om lukten. Jag tycker att honornas urin luktar jätteilla, medan hanar inte luktar lika illa (även att jag bara har honor).

#8 All Pet Pine är inte bra att använda. Det är gjort av barrträd. Barrträd innehåller ett ämne som heter terpentin. Terpentin är cancerframkallande och irriterande för luftvägar och slemhinnor. Så det tycker jag att man absolut inte ska använda. Samma sak gäller kutterspån (+ att spån dammar). Råttorna kan bli riktigt sjuka av det eller få cancer. Och när man väl märker symptomen så kan det redan vara för sent att göra något åt det. Det absolut bästa tycker jag är Aspflis. Det luktar gott och är helt ofarligt. Jag behöver inte ens städa varje vecka när jag har det.

zimzon
0

#7 Varför har du råttorna ensamma? Råttor ska bo med minst en annan råtta av SAMMA kön enligt lag. De mår otroligt dåligt annars och blir oftast deprimerade (vilket kan vara svårt att se när man inte kan jämföra med hur råttor i flock beter sig).

Ohyran är det minsta problemet med spån. Det värsta är att spån dammar och innehåller terpentin (läs mitt förra inlägg för att se vad som är dåligt med det).

Heda
0

6#Fick hem mina råttor igår,och jag är verkligen inte van vid den här sortens lukt,så jag tror jag överreagerade lite granna.Idag känner jag inte alls samma starka doft,även fall jag tycker de luktar en hel del.

7#Okej tack för tipset.Hade vanligt spån till mina förra möss men tyckte de luktade illa så jag har nydligen bytt till något som heter Gnavz,(märket heter så)det är 100 % rent natur fibrer.Det dammar inte och innehåller inga naturtillsatser(står på påsen)

Jag tycker det fungerar bra med det,än så länge.

8#Okej trä luktar iallafall godare än "urin";)..

9#Men har du apsflis i hela buren?behöver man inte ha någon enskild toa till dem då?förlåt för mina dumma frågor men är lite ny innom detta område;D..

etteko
0

#11 En toalåda kan du ha vilket bottenmaterial du än använder, det blir bara lättare att rengöra :)

bRat-Bags
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#10 För det första skulle jag veta under vilken lag det är bestämt att de Måsste vara med minst en annan råtta av samma kön. För det andra klargör jag gärna om varför jag har mina råttor ensamma men kan ta några inlägg :) Blir lite ledsen när du låter som att jag inte bryr mig om mina djur, för det gör jag verkligen! Men skulle gärna läsa lagen så skriv gärna ner den!

Ska vi börja med Pys? *ler* Hon kom till mig vid sju/åtta veckors ålder. Det var min systers vän i Karlstad som då köpt henne på djuraffär för att ha till sin ensamma råtta som just blivit av med sin kompis. Men efter ca två veckor förstod hon att det var lönlöst, Pys bara bet och var elak mot stackars elsa. Och eftersom hon tydde vara aggressiv så skulle hon avlivas! Min syster då som hörde detta och visste hur gärna jag ville ha en råtta då hon skaffat tre små goa herrar(en flock :P) övertalade mina råtträdda föräldrar(syrran är fyra år äldre och bor inte hemma). Så kom Pys hem till mig. Vi har vart oskiljaktiga sens. Och tro mig den här lilla kickan har varit på många små råttkalas och aldrig hittat någon riktig vän, speciellt honor. Och småväxt som hon är gör inget hon skrämmer de mest robusta små mjölkpaket, speciellt sina "kusiner" Sandor, Lucifer och Tarzan(som tyvärr fick somna in förra veckan). Men hon lider inte av att vara ensam(!), jag är hemma väldigt mycket och hon har mig alltid till hands. Hon är ute minst två timmar per dag nuförtiden en med Samson(lillbrorsan som jag berättar mer om sen) och en själv. Fast idag har vi myst hela dagen så de har väl båda vart ute ca åtta timmar, ihop!

bRat-Bags
0

#10 Jag tror f.ö. även att cancerrisken inte får sån markant stor skillnad pga bottenmaterialet. Men det är alltid bra med alternativ! Köper du aspflis i djuraffären? Skadar inte att prova. :)

Så var det min Samson. Fullständigt namn. Left over Samson Acordeón. Left over för att han blev kvar då hans syskon sålts på en riktigt DÅLIG djuraffär som lämnat honom ensam! Samson för att han är en Samson och Acordeón för att det betyder dragspel på spanska och min far gillar dragspel så var lite fjäsk.

Grejer är såhär. jag bor i en liten håla och här finns en liten djuraffär. Djurkär som jag är har jag ända sen jag själv kunde gå alltid gått förbi och kollat på djuren som ligger där och ser så fina ut. Och sen jag fått pys har besöken blivit mer regelbundna  :) Så var det så att jag kom in en dag, kan det ha varit runt april/maj. Och såg en råtta! (Det här var fortfarande på den tiden då jag trodde Pys skulle klara att ha en kompis så jag var på jakt efter en hona, var mer intresserad av en uppfödare men så såg jag denna ensamma krake). Det var bara det att råttan låg helt stilla i ett hörn på buren, hela bottnen som jag tror var spån var klumpig och det var i princip piss och bajs klumpar över hela. Enda inredningen som fanns var en lila hängmatta, tror den hade den färgen från början för den var helt GUL! Jag blåste lite på den stackars vännen för att se så den inte var död, såg inte om den andades, så rörde den sig. fast då såg jag hur stor den var och självklart den lilla pungen så tänkte jag jahapp då var det kört… Han var väldigt fint. Men han satte sig på minnet, funderade på hur man kunde ha han ensam kvar och om han nånsin haft nån kompis, han såg ändå rätt vuxen ut. Var inne där kanske två gånger två veckorna som följde och han låg bara i hörnet, inget jag reflekterade över just då.  Så började jag gå på en annan djuraffär i grannstan som är lite större, det var en kompis kompis som jobbade där och stället verkade bättre, så jag tillbringade inte mycket tid på djuraffären här i byn. Men så en dag,kan det ha vart Pys sexmånadersdag eller nått, kan ha varit en namsdag(hon heter Fia Pia Pys Russ Russette Ahlin), iallafall så hade jag glömt att köpa nått så tänkte att jag svänger in och köper en påse nötter. och observera att det här var kanske två månader senare. Och vilken liten krake tror ni jag återigen hittar liggandes i hörnet bland avföringsklumparna under den "gula" hängmattan… Och då brast det och jag drog på mitt "spela intresserad fejs". :) Så jag ställde frågor. Och det visade sig att han hade kommit med fyra andra råttor, men de var grå, så de kunde inte vara syskon(Samson är grå över ryggen, eller blue som det mer känt kallas och vit över magen), här har vi en råttkunnig person tänkte jag! *ironisk* Iallafall två av hans bröder som jag gissar det var hade dött direkt vid leverans och hans andra brödar hade hon sålt. När jag frågade om jag fick hålla honom såg jag hur butikens ägarinna började vrida sig. Det visade sig iallafall att hon ALDRIG och jag skojar inte, ALDRIG hade haft honom utanför buren och här snackar vi en råtta på minst fyra månader! Och jag visste ju att han inte hade haft någon variation av inredning bara en pissdränkt hängmatta matskål och vattenflaska! Hon vågade inte stodda in handen och ta upp honom och det förstår jag för så fort hon nuddade hans morrhår bara så högg han! Och då menar jag inga nyp utan rejäla bandage hugg! Vi pratade och hon sa att hans "kompis"(bror gissar jag) som han kom med den ena var ännu värre,,, TJENA! Slutade med att hon sa att hon skulle nog avliva honom eller skicka tillbaka honom till uppfödningen. :/ Jag blev så ledsen för hans skull och tänkte att nej så här ska han inte behöva ha det! Så frågade att om jag fixade ett omplaceringshem om han kunde bli tamare så kunde jag ta med honom, ingen betalning alltså… Och tror ni då att hon var vänlig:) Joo det är klart absolut nej gratis gratis… Jojo. Så var det hem till råträdda föräldrarna igen. Men då var det så att de skulle utomlands i två veckor så jag sa det att han är här när ni inte är det och när ni kommer hem är han borta! :) "ja hämta han då om det är så viki´tigt" skrek väl mor lite ilsket. Och jag som då oftast inte brukar göra sånt då hämtade boxen och fyra dar senare hämtade jag honom. När jag kom dit(tog med mig en kompis för att ha nån att fastställa vad som verkligen gällde för att slippa några anklagelser eller så sen) så skulle hon i djuraffären ta upp honom och det var här jag förstod att han aldrig blivit behandlad. Morhår=hugg hugg. Så hon gick och hämtade SKYDDSHANDSKAR! Och fick kämpa rejält för han flög genom buren och till slut fick vi ner han i min box(som jag sen knappt vågade röra). Och jag tänkte VAD HAR JAG GETT MIG IN PÅ. När hon tog av sig handskarna var det mycket blod, mycket. Min kompis hade stora ögon och tjejen i hennes klass som talat om att skaffa råtta som jag hade på G som ägare till han fick ju självklart höra skräckhistorier sen. Hade honom i lugnan ro i en dag, satt och talade tel för det mesta bredvid buren och andra dan ställde jag buren på sängen och öppnade, men han ville inte ut. Tredjedan ställde jag på sängen tog bort buröverdelen och när han gått bort även underdelen det var denna dag tjejen kommit för att se på honom, men hon ville ha PYS och ingen vanlig"råtta" så Samson var hon egentligen inte så intresserad av(många som gillar pys gillar egentligen inte råttor). Men grejen var att när jag sat på andra sidan sängen och han var lös där och de andra stod på andra sidan och vi talade med varandra så kom han fram till mig, la sig i knäet och mös. Jag blev så lycklig! Jag kunde inte få fram ord, jag var så rädd för honom men så lycklig för att han för första gången fick känna kärlek och att han trots sitt hårda liv vågade ta den! De andra som redan tycker jag är konstig med min andra råtta som jag har med mig överallt och har jag inte det så talar jag jämt om henne, de gick och jag satt där med Samson i knäet och tänkte att det här kommer gå bra… ca fyra veckor senare lärde han sig skillnad på hand och mat och så fick han träffa pys för första gången. hon gjorde precis som vanligt och bet honom och hoppade på honom på ettonormalt sett, men han bara duckade(han är 3 ggr så stor som henne), han lät henne hållas och sen dess har de vart ute varje dag ihop utom en helg när jag var i sthlm hos min nygifta bror. Och de gillar varandra. Just nu som jag skriver ligger de bakom mig på sängen och.. haha DE LIGGER BREDVID VARANDRA! Vad roligt, det har de aldrig gjort förr! Det går så bra att jag överväger kastrera honom och sätta dem i samma bur. Och nej hon blir inte så stressad av det, han är närmast assexuell och har endast en gång närmat sig henne på "det viset"… Samson har nu varit här lite längre än två veckor… närmare fyra fem månader :P Men har inte hjärta att lämna bort min bebis och pys skulle sakna sin illaluktande lillebrorsa. Efter åtta veckor blev han nästan rumsren också, det är bara pölarna som sak hållas i buren nu. F.ö. har jag även haft en annan ägare till han, gick i fem dagar sen fick jag hämta hem honom. Han var hos min syster och sina kusiner, Sandor, Tarzan och Lucifer… Problemet var att han ville inte bråka om rang, äta, dricka, eller göra något, han bara låg i ett rör. Och jag ska inte ljuga innerst inne hoppades jag att det inte skulle funka, grät floder efter jag lämnat honom där, man kan ju inte lämna sin BEBIS! Så kom jag dit iaf och han kom ut så tog vi ut dem på sängen och han la sig hos mig, gav mig en puss(som jag lärt han) och la sig och möööös. Sen dess är han MIN bara MIN. Ska göra ett sista försök med kastreringen för Pys skull, funkar inte det köper jag en råttbebis till Samsons sällskap för han är ännu inte över året så borde funka. Problemet är bara Mamma och pappa, de vill inte ha en endaste råtta till här.

Men du sak veta att vi trivs här, alla tre, ensamma var och en för sig men ändå alltid tillsammans! :) 

Nu hoppas jag du förstår hur jag kan ha mina älsklingar "ensamma", eller bredvidvarandra med galler emellan. Förstår om du inte gillar sättet, men ibland finns inga andra sätt.

MVH Linnea

Ps På den bifogade bilden ser man storleksskillnaden även fast pys är lite bakom Samson. :) Samson är såklart den ljusa. Ds

etteko
0

#14 Oj, vilken bakgrund han har. Jag tror att det är en bra idé att kastrera honom så får de båda sällskap.

bRat-Bags
0

#15 Ja, jag ska ringa en veterinär och kolla, vet inte hur säkert det är med kastrering för så små djur då han antagligen måste gå under narkos och ser ju hellre att de är i varsin bur än att jag inte ser dem alls :P

etteko
0

#16 Så vitt jag har hört är det rätt vanligt med kastrering på råttor? Jag tror inte det ska vara några större problem :) Men ring en veterinär och kolla, hoppas det löser sig!

bRat-Bags
0

#16 Det gör det säkert :) God natt sov gott!

bRat-Bags
0

haha #17 menade jag såklart :P *ler*

Terato
0

Gud vilken fin historia bRat-Bags!

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

zimzon
0

13# Gå in på djurskyddsmyndighetens hemsida och läs L80. Där står det att alla gnagare utom hamstrar ska bo minst två av samma kön tillsammans om det inte finns särkilda anledningar. Anledningarna kan vara tex aggressivitet eller sjukdom. Är det en hane som är aggressiv bör man testa att kastrera. Är en råtta ensam pga sjukdom bör den få komma in i en flock när den är frisk.

Gå gärna in på http://r8forum.kanske.net och fråga vad folk där tycker om både ensamråttor och spån. Det finns många kunniga råttägare och uppfödare där som kan svara dig. Och även om du inte tror mig så kanske du tror mer på det om du skulle få 20 likadana svar där.

Jag är säker på att cancerrisken ökar med spån. Terpentin är cancerframkallande, så är det. Det finns någon sida på egelska som förklarar det hela väldigt bra, men tyvärr kommer jag inte ihåg addressen (någon annan kanske har den?). Jag har märkt stor skillnad på när mössen på min skola hade spån, då fick nästan alla cancer innan de ens var 1½ år gamla. Nu när de har torv har vi flera möss som är över 2 år och endast en har fått cancer (och hon levde även på "spån-tiden").

Jag har köpt aspflis från www.pwss.nu men man kan också be djuraffären beställa hem aspflis åt en. En säck på 100 liter brukar ligga på runt 400-500 kr. Men i längden blir det billigare eftersom att man inte behöver använda lika mycket och inte behöver städa lika ofta.

bRat-Bags
0

#20 Tack :)

#21 Okej tack :) Fick faktiskt brev från självaste statsministern idag kring det där med djurskyddsmyndigheten :P  Han var på vår skola för nån vecka sen(1-2)och  vi fick tala med honom men eftersom det var om skolan och vi bara hade en kort stund så hade jag ett brev som jag lämnade till honom istället. Och ära till honom för han skickade svar. Så idag är jag glad :) De tyckte Samson var söt i tomteluva *hihi*

Over and out!

bRat-Bags
0

Tänkte bara avsluta min lilla historia här ovan med "skönheten och odjuret"..

Samson och Pys flyttade ihop dan före dopparedan 2006, så levde de lyckliga i alla sina dar…