Utställningsfråga
Har en liten fråga och orkar inte maila nån utställningsansvarig just nu xD
Har en råtta som fått ett cert och ett A pris som junior, och nu ska ställas ut som senior och har alltså chans att få titeln Champion, OM den skulle få både A pris och Cert dvs. Det står på hemsidan:
Champion (Ch): Två A-pris i Pet Class och två certifikat i Standardklass utdelade av två domare.
Betyder det då att på nästa utställning får ingen av domarna vara samma, eller att det måste vara en ny domare?
Ena domaren på kommande utställning är nämligen samma som på den utställningen hon fick cert på, den i Standard. Pet domarna däremot är två olika.
Hoppas ni förstår min virriga fråga och att nån kanske vet :P Har aldrig anmält nån råtta för titel förut nämligen

Cert och A pris ska delas ut av olika domare

Om standard domaren är samma som gav Cert får du alltså ingen Ch på just den utställningen

Hur många finns det som dömer i de olika klasserna? Tycker att det oftast är samma personer som är domare.
Qui dormit, non peccat
Ok, då förstår jag :P Hoppas det blir nästnästa utställning då :P
#3 Det finns väl typ bara 4 standarddomare eller nåt sånt tror jag :S

Så sant, så sant. Finns fyra standarddomare varav två inte brukar döma utanför Stockholm.
Dock kan din råtta, FrejaGna, bli Grand Champion på studs om den skulle få två cert av samma domare och på utställningen efter får ett till av en annan domare. Tilläggas kan att råttan måste ta minst ett A-pris och ett cert som senior för att få titeln. Alltså inte två cert som junior..
Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..
Jo det verkar lite jobbigt med att det är så få domare. Men man får hoppas på kanske någon finsk domare till stora vår. Lite synd att det är samma igen. Blir inge champion här heller då.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
#6 Japp, hennes förra utställning var hon junior men nu är hon senior, så hoppas på att det går bra för henne nu då ;)
Tack för svaren iaf!
#6 vad menar du?

#9 Vad jag menar om vad?
Enklare att svara om man får någon ledtråd på vad som efterfrågas… Jag gissar på att det handlar om titlarna men exakt frågar du efter?
Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..
Hur kan en råtta bli Ch på studs om man har två cert från samma domare och kan få ett på nästa?

#11 Jag skrev att råttan kan bli Grand Champion på direkten om den får ett tredje cert av en annan domare eftersom man bara behöver tre cert från två domare för att få det. I och med att den råtta som vi diskuterar kan få två cert av samma domare nu och kanske ett i framtiden av en annan domare kommer den att hoppa över momentet Champion eftersom den blir en Grand Champion direkt.

Fattade inte heller vad du menade i #6 Thirre, men nu hänger jag med! ;)