Söker råtthane
Hej!
Finns det någon råttuppfödare här som har någon hane på undefär 2 månaders ålder till salu?
Som ni kanske har sett i mitt andra inlägg så håller den nya råttan som vi köpte på att käka sönder på den lille 2 månaders råttan som bara vill ha en kompis att leka med.
Pma om ni vill ha mer information.
Var finns du?.. Jag har en ca 2 måns hane här. mink eubk dumbo. jätte söt, go mycket energi. van att bo i stor flock.
Köpte honom billigt på västerås zoo då han var undernärd liten skit full med ohyra. frisk parvel nu och växt på sig bra
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Jag bor i Helsingborg.
Han låter intressant.
Är han fri från all ohyra nu då? Det måste du vara säker på för det är inte kul att få med sig det till flocken.
Vad bra att du räddade honom, men är zooaffären pålitlig?
Jag menar i djuraffärer här så är dom väldigt hemska med hur dom hanterar råttorna, dom lägger i hanar till honorna och honorna kan vara från 1-5 månaders ålder och man ser 1månads gammal råtta bli höggravid på kull på kull..
+ att det är så stor risk att det blir inavel för barnen parar sig därefter med varandra..
Så är lite rädd att det kan vara något liknande med din råtta som du räddade, fast det kanske inte är samma sak med zoo affärer som med djuraffärer?
Eller?
Eller stryk det med zooaffär och djuraffär. :P
Trodde först du mena en zooaffär med typ apor och sånt som man kan kolla på.. my bad ^^
Nu vet jag inte själv och har inte träffat råttan i fråga, men jag kan inte tänka mig att Zickan skulle sälja en undernärd råtta med ohyra, så säger hon att han är till salu är han nog i gott skick :)
Risken här med att köpa från zoo (samma sak som djuraffär :)) är mestadels när man köper honor - som du säger är det lätt att få med en dräktig hona hem. Sedan finns det ju alltid chansen att de får tumörer eller andra sjukdomar - men det KAN du lika gärna få även om du köper från en uppfödare. Personligen tycker jag inte att man ska köpa råttor från zoo alls, eftersom man då stödjer deras hantering av djuren, men i det här fallet så är "skadan redan skedd" så att säga.
Mina två första råttor var från råtthjälpen, de hade räddat råttor som bott i en stor flock, honor och hanar blandat, i en liten bur. De råttorna levde längre än vad en av mina uppfödarråttor gjorde - både de "dåliga" råttorna och uppfödarråttan dog av tumörer.
Min blogg; http://www.nattstad.se/Varganess
västerås tyvärr. hitta transport på djurtransport iFokus kan ju fungera. Annars blir det svårt.
nej jag har haft honom i över en månad här. Finns inge ohyra på honom. Behandlad med stronghold. Jag har även varit på utställning däremellan och inte haft nått på mina djur som bor med lillkillen.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Oj då blev det lite svårare.
Har varken råd att ta mig dit eller betala någon för resan hit..
-
Finns det ingen här i skåne som har en ca 2månaders råtta?