Mobbad råtta?
Hej!
Jag har två råttor som inte bråkar, men min stora hane Bacchus mobbar den mindre hanen Shakespear genom att ta hans mat, biter honom men inte så att det går hål och "rider" honom. Varför gör de så och finns det något man kan göra åt det eller bör man sära på dem?
Hoppas på svar
Mvh Rebecca
Rebecca
Medarbetare på Vinthundar iFokus

Din äldre hane är överdominant som det låter, det enda som ibland funkar då är kastrering. Hur länge har han haft det beteendet?
Qui dormit, non peccat
Eller så kan de också ha svårt att bestämma rangordningen. Bara för att en råtta "mobbar" en annan behöver det inte alltid betyda att den är överdominant, det kan bero på andra saker också.
#0 så länge som den yngre råttan inte blir trackasserad hela tiden, och att han får mat och så även om den äldre mobbar, så skulle jag faktiskt inte ingripa om det inte uppstår riktiga sår. Och enligt min erfarenhet så brukar de inte smyga sig fram genom att först mobba lite och sen en vacker dag bara anfalla och bita sår. Ska de bita så biter de genast. Hoppas det ordnar sig! :)
Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

#0 Hur gamla är hanarna?
#2 Det är inte ett ok beteende och jag hade inte accepterat det i min flock. Även om det bara är ibland så är det en stressituation som kan urarta i att han faktiskt hugger den andra hanen. Det är inte alltid de hugger på en gång utan det kan smyga sig fram lika gärna.
Qui dormit, non peccat