Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 4452 ggr
Waka
0

bactrim.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

min råtta fick bacrim utskrivet för några dagar sedan.
har bara två dagar kvar att ge han.
men han verkligen hatar det.
önskar det fanns lättare sätt att ge han det på.
han vill inte änns ha favorit sakerna att äta när han har tagit medicin.
han flyr så fort han känner lukten av det.

han har visserligen blivit garanterat mycket bättre.
men jag drömmer till och med mardrömmar om det på nätterna "/
önskar det var lättare för han och för mig.
men det hjälper han så ja.

vetinte om det är rätt plats att ha tråden på men jag gissar!

// Lydia.

Take it or leave it!

Ljaede @ bilddagboken
http://ljaede.tumblr.com/
http://bangbangbang.blogg.se

elvissspringsteen1
0

varför äter han bactrim? vad är fel på honom?

Waka
0

kommer inte ihåg exakt vad dom sa.
han hade problem med luftvägarna och svårt att andas och sådana saker.
lät konstigt gjorde han också.
veterinären hörde "pip" i lungorna.

sedan han började med medicinen har han gått upp i vikt, slutat låta och nysa, och andas mycketmycket(och några mycket till) bättre än innan

// Lydia.

Take it or leave it!

Ljaede @ bilddagboken

elvissspringsteen1
0

okey hur mkt och hur ofta gav du honom?

Itchy
0

det är väl den som ska smaka banan ???

You can't spell Bitchy without Itchy

isafisa
0

Har gett det till gerbiler och det har varit mkt individuellt hur de tycker om den. Till en bebis spädde jag ut den med välling istället för vatten och då funkade det utmärkt! Vissa har gillat den ospädd också men det är ovanligt.

Men tipset från mig är att blanda den med en vätska som han tycker om, något som liksom kan ta bort fokuset på medicinen.

Itchy
0

när jag fick bactrim utskrivet till min första råtta så vägrade hon ta det…jag försökte till och med att blanda ut det med alla henens favoritsaker…

hon fick det mot snedskalle…men då jag inte fick i henne det alls så hjälpte det inte mkt :/

You can't spell Bitchy without Itchy

zyrsan
0

ibland har jag blandat ut medicin med flytande honung eller sylt…

Waka
0

#3 jag ger har morgon och kväll, och 0.2 ml tror jag det är?
det är iaf en sådan där jätte liten spruta.

#4 japp! den SKA smaka banan, det gör den inte riktigt, mer luktar det.

#5 okej, nu har jag ju bara en gång kvar ocg det är om några timmar.
jag försökte att ge han favorit saker men han totalratade dom, jag vet att han har lyckats sno cola av mig och älskade det.
så jag försökte för att se om han ville ha det (vet att dom itne ska ha det men skulle se om det gick att få han att svälja det han hade i munnen) men det ratade han också.
det enda han åt när han hade tagit medicinen en gång var beasås!

#6 okei "/ lät ju inte bra "/ jag får i han det men det blir att tvångshålla han.. känns inte kul.. men är skönt att det är sista gången.

#7 nästa gång (hoppas det inte blir någon nästa gång för någon råtta, peppar peppar ta i trä!) så ska jag försöka blanda med olika saker.

// Lydia.

Take it or leave it!

Ljaede @ bilddagboken

[arlington]
0

Vi var hos veterinären idag och fick Bactrim utskrivet eftersom vår gammelråtta fått en bakterieinfektion (vi misstänkte Mycoplasma och skabb och vi upptäckte igår en lätt snedskalle). Hade vi väntat tills på Måndag hade vi fått träffa smådjursexperten men det kändes ganska akut. Edit: (Ska ge henne 0,2 ml/dag i hela 20 dagar.)

Nåja, vi testade nyss att mosa en bit banan med en smula fetaost (tänkte det var lika bra att testa) men hon ville inte ha, så jag testade att lägga mig i sängen med henne och retas med maten. Drog undan maten varje gång hon kom nära vilket självklart gjorde att hon blev extremt intresserad, men hon ville ändå inte äta. Då provade jag att ta med fingret och locka henne och det slutade med att jag fick sitta och mata henne. Gick hur fint som helst och nu är hela dosen i hennes mage. :D

Ska ta och byta blandning imorgon så att hon inte tröttnar, tänkte att ju mer intressant och spännande det blir, desto lättare slinker det ner. :)

Är riktigt glad att jag hittade hit idag, det känns fint med ett sådant seriöst forum. :)

elvissspringsteen1
0

#9 hoppas att bactrim hjälper dig. det har aldrig funkat för mig varken på igelkott eller råtta med snuva. har alltid slutat med baytril. Så nu mer kräver jag baytril när jag är in.

[arlington]
0

#10- Tack så mycket, hoppas verkligen att hon blir piggare. Har ingen erfarenhet av riktigt sjuka råttor eftersom de aldrig haft något mer än någon lätt förkylning. Ska komma ihåg att fråga efter Baytril om hon inte blir bättre. :)

elvissspringsteen1
0

ja gör det:D baytril eller Ibaflin, det är exakt samma sak men om apoteken inte skulle ha baytril:) ibaflin ger jag en gamling nu å han har blivit som ny:D

elvissspringsteen1
0

bactrim innehåller sulfa. sulfa har måånga biverkningar:/ nu behöver dom ju inte få det men det är inte den bästa medicinen. tror vet alltis skriver ut bactrim pga att det är så billigt oxå.

Colliehundar tål inte sulfa alls.

[arlington]
0

#13- Hu, det låter inte bra att de går efter det billigaste. :s Men är biverkningarna mycket fler än annan antibiotika? Får hoppas att gammelråttan inte får för mycket biverkningar då. Har vi tur så går det bra eftersom hon är väldigt pigg och kry i alla fall! :D

elvissspringsteen1
0

ja det behöver självklart inte gå illa hon kanske blir jättebra det är nog olika. men mina erfarenheter är att det alltid slutar med annat antibiotika pga att baytril å Ibaflin är starkare.

isafisa
0

Av gerbil-erfarenhet skriver de ofta ut bactrim just för att det inte är lika starkt, kan det vara lika tänk för råttor hos vissa veterinärer?

elvissspringsteen1
0

jo så är det nog. men det är inte ens starkt nog för att hjälpa många gånger.Bättre å ge den starkare direkt så blir djuret friskt. ist för att först ge bactrim i 20 dagar för att sedan ge baytril i 15dagar till. Det är nog bra mycket värre än den starkare varianten direkt:)

Terato
0

Orkade inte läsa igenom alla svar men ett tips är att blanda dosen bactrim med mandelmassa och ge honom.

Många gör så och det ska tydligen funka väldigt bra.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

elvissspringsteen1
0

jag använder sprutan direkt i munnen, det enda som funkar för mig:P då får dom i sig allt oxå:)

[arlington]
1

Jag tror allt att vår gammelråtta skulle gilla att få det med mandelmassa, haha! Tyvärr har hon blivit lite rundlagd på sistone (hon är snart 2,5 år), så hon får inga sådana godsaker. Som väl är nöjde hon sig ikväll med mosad banan och en smula fetaost, och fick i sig all medicin. Fetaost är säkert inte bra dock, men hon blev extra glad av att hitta en liten pyttesmula här och var i banankletet. Och en glad sötråtta är det finaste som finns! :)

elvissspringsteen1
0

klart gammeltanten ska ha lite ost;) det skadar inte med lite:)

[arlington]
0

Haha jaa, precis min åsikt! ;D Råkade visst skriva fel ålder, 2 år är hon och inget annat. :) Det är de två andra som är 1,5. :)

[arlington]
0

Gammelråttan är fortfarande inte bra, och så har hon gått ner och verkar ha väldiga svårigheter med att andas. Till råga på allt har hon fått en bula under örat på sidan där hon hade den lätta snedskallen och hostar lite läskigt emellanåt. Fick en tid imorgon hos djurkliniken, så jag hoppas vi kan låna en bil så vi kan fara dit. :(

Hon verkar lite off ibland och sitter på kojtaket och ser virrig ut, men är fortfarande hur kelig som helst och vaggar fortfarande runt på bus och upptäcktsfärder när de är ute ur buren. Dock verkar hon inte orka särskilt mycket utan vilar väldigt ofta.

Kanske bör tilläggas att vi snabbt slutade med att blanda ut medicinen, det tog för lång tid så vi sprutade det rätt in i gapet på henne. Vill man bli frisk får man lida pin, sade jag till henne (och en hel del annat för den delen, men det är inte så relevant).

MangoMelon
0

Det har varit mycket individuellt här hur råttorna gått med på att ta medicinen. Jag hade en kille som bara låg på rygg och höll om sprutan med framtassarna. Han hade absolut inga problem med den.

Men så en tjej med snedskalle blev alldeles hysterisk när hon kände lukten av medicinen. Så jag fick ta till hårdare metoder, jag sa som #23, vill man bli frisk så får man lida pin, så min kille tog helt sonika ett ordentligt grepp om henne med båda händerna, och så bände jag upp munnen och in i gapet med medicinen. Släppte inte henne förrän jag såg att hon smaskade och typ då svalde. Låter hemskt men hon måste ju få i sig medicinen, annars hade hon inte blivit frisk.

Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

[arlington]
0

Tyvärr blev det inte att vi for till djurkliniken eftersom vi inte kunde låna bilen. Och gammelråttan har blivit ännu sämre. Hon är i för dåligt skick för att orka med en till medicinkur tror vi, så vi har tagit det enormt tunga beslutet att avliva henne, vi fick en tid imorgon. Har gått väldigt fort det här, och jag sitter mest bara och gråter. Och så kommer tankarna att hennes döttrar inte kommer fatta vart hon tagit vägen.

Men det går helt enkelt inte låta henne må såhär. :'(