Woops!
Köpte en ny hane.
Och den var tydligen så smart att den kunde öppna buren till honorna.
När jag gick in till rummet och kollade in till honornas bur så såg jag hanråttan föröka sig med dom!
Aj aj aj aj aj…
Vad gör man när man verkligen inte har plats för flera råttkullar?

Hoppas på att det inte tar sig på någon av dem… av parningarna. Finns inte så mycket mer att göra.
Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..
Men om de nu skulle göra det, så blir det ungefär 100 ungar.
Man kan ju inte behålla alla, det är ju plågsamt för dom i en bur med 100+ råttor.
Finns det inga alternativ?

Hur gammal är hanen? Om det är en bebiis kan du ha tur.
I vilket fall så bör du börja väga honorna och sätta lås på båda burarna för att undvika att det sker fler olyckor.
Ha även koll på om honorna brunstar om, i så fall kan du andas ut.
Annars om dom skulle visa sig att dom är dräktiga får du ta ett beslut då utifrån deras vikt, ålder och lämplighet.
Jag är nog en av få som är emot att kulla vid tjuvparning då jag anser att naturen sköter om den biten, om det behövs.
Sen om det är rätt eller inte är en annan fråga.
Hanen är 4 månader.
Man får väll hålla tummarna, annars får man försöka lösa det på något vis.
Då är han troligtvis könsmogen, för de blir väl det väldigt tidigt? *vet inte riktigt*
Stackars dig Rogerrat. :/
Jag skriver precis som i din andra tråd - Var bor du? Jag kan tänka mig att hjälpa dig om du bor i närheten (Stockholm eller Gävleborg).
Jag skulle också kunna hjälpa till om det behövs. Bor i Göteborg

#5 de blir könsmogna vid 4½-5 veckor så en 4 månaders är mycket könsmogen.
Bättre lås på burarna och en hel del tur är vad du behöver just nu. Han kanske han para en hona eller tillomed två, men inte 10 honor så hundra ungar behöver du inte oroa dig för, men kanske 20 st om pojken varit flitig.
Qui dormit, non peccat
Bor i skåne. Ganska långt ifrån tyvärr.