Knöl
Hej
Min ena honråtta har fått en tumör, alltså det kan handla om "en enkel" varböld eller cancer… Den sitter på halsen. Den har varit där några dagar och har växt. Det är som ett svart födelsemärke på den, som också har växt i storlek.
Är det någon som känner igen detta?
Och så behöver jag ta den till en veterinär, någon som kan rekommendera någon i Stockholmsområdet?
Hon är lite över 2 år.
Ingen som kan svara?!

det är inte ett svart födelsemärke utan troligtvis där varbölden kommer att spricka. Beroende på storlek så är det lätt att det blir ett stort infekterat sår så du kan behöva tomma den med hjälp av en veterinär om du inte gjort det förut.
Qui dormit, non peccat

glömde skriva ahlbergs, mycket bra vett.
Qui dormit, non peccat
Jag förstod att det inte var ett födelsemärke, men ja… :p Tack för svaret! Då känner jag mig ganska säker på att det är en varböld, hehe.
Jag tänkte vända mig till Roslagstulls djurklinik, men vet du hur mycket ett besök hos veterinären kan gå på?

#4 Jag gillar inte roslagstull, först och främst för att de är svindyra, (600-650 bara för ett besök och sen tillkommer mer om de måste göra något) och de är inte särskilt duktiga. Det finns en tjej som är bra dock men jag minns aldrig vad hon heter. Men hon brukar vara på bagarmossen ibland oxå. Men du kan ju prova och bilda din egen uppfattning! =)
Qui dormit, non peccat
Oj… Det var jävligt dyrt. Hur mycket kan det gå på hos Ahlbergs vet.praktik?

#6 Hos Ahlbergs så brukar jag betala 300-350 för ett besök och då har jag i regel mer än en råtta med mig.
Qui dormit, non peccat

När kom "födelsemärket"? Efter att knölen hade växt några dagar? Hade hon något litet sår innan bölden växte ut? Hur är hennes hälsa i övrigt? Som vanligt eller verkar hon lite hängig?
Jag hade en tumör på en råtta rätt nyligen, men som jag misstog för att vara en envis varböld just pga det svarta "födelsemärket" eller skorpan rättare sagt, som bildades mitt på den. Den sprack sock aldrig men det svarta området växte, tillslut började jag istället misstänka tumös med nekros (vävnadsdöd, dvs området började ruttna), åkt till veterinären och fick mina misstankar bekräftade, så vi opererade bort tumören.
Jag skriver inte detta för att skrämma dig, utan för att det kan vara bra att känna till. Jag var som sagt väldigt säker på att det var en varböld först.