Noskvalster?
Hej. Min lilla Neytiri, ca 1 år gammal, har fått noskvalster. Är det farligt? Är det något jag kan göra åt det?
För hon "pyser" och piper hela tiden, och nyser rätt ofta. Ungefär som är vi människor är förkylda. Men hon är glad och pigg, så det är inget som stör henne, men jag tänkte ändå..
Tack för svar!
Vad jag vet så kan noskvalster endast drabba hundar. Haft hund med noskvalster o katterna drabbades då ej av det ej heller de andra djur jag hade då Laikka hade noskvalster, som var konstaterat av veterinär hon hade, fick medicin som skulle tas 1 ggr i veckan i 3 veckor.
Råttan kan vara förkyld, ge robioos te *ej med koffein* låt en vitlöks klyfta dra i teet. Ge Kan Jang litegran i botten i vatten flaskan med vatten i. Ge nyttig mat, ärtor, majs, grönsaker, barnmat, den mat du äter av.
Kan vara mycoplasma oxå låter hon som en kaffebryggare?
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
okej!
ja, hon påminner något av en kaffebryggare faktiskt. :(
#2 Uppsök veterinär för få medicinering för mycco..
#3 Okej. Det ska jag!
Mycoplasma bär dom flesta råttor på redan, men det bryter inte ut på alla.
Men tyckr du borde ta henne till veterinären för en medicinering (speciellt om hon låter som en kaffebryggare)

Vad är Mycoplasma och vad ger det för symtom?
Mvh Carina
Sajtvärd på Arabiska fullblod iFokus och Irish Cob
Medarbetare på Tonåringar iFokus
#6 Finns mycket att läsa om mycoplasma, använd dig av sök funktionen. Denna tråd handlar om noskvalster.
Jag tog henne till veterinären, och tydligen så var det att honvar allergisk, mot vad visste vi inte, för hon hadeäven fått rött "klet" runt ena ögat. Hon hade även blivit förkyld pga hon hade stått för nära ett fönster.
Hon fick antibiotikabehandling i 7 dagar, och det hjälpte verkligen! Lilla Neytiri är fullt frisk och hoppar runt glatt!
Bjuder på en liten bild på sötnosen.
Tror snarare att det var en förkylning en att hon var allergisk mot någonting. :/
Ja råttors snor och ögonsekret blir rött i kontakt med luft.
Men vad bra då iaf att hon är bra igen. :)
När en av mina råttor blir förkyld så smittar hon de andra direkt så att alla blir förkylda (utom Molly, hon blir nästan aldrig förkyld) Visade inte den andra råttan/råttorna några tecken på förkylning?
#10 Jag har endast Neytiri. :) eftersom att hon inte gillar råttsällskap så värst, en riktig diva ;)