Knottror...
Om ens råttor har knottror/pyttesmå vårtor i ansiktet- har de då förvandlats till Pomperipossa, eller är det någon hudåkomma..?

har du bilder?
Qui dormit, non peccat
Nej tyvärr. Men ungefär som en minimal liten knottra, ca 1/2 mm stor…

Kan ju vara en knottra precis som människor kan få, men det kan oxå vara ohyra/svamp. Utan bild eller liknande så är det svårt att få en uppfattning om det, lika bra du ringer en veterinär och kollar.
Qui dormit, non peccat
Finns det bilder här på svamp, så jag kan se hur det ser ut?
Tror inte det är ohyra, då råttan inte kliar sig eller verkar besvärad öh…

Är det en råtta utan päls? Sådanna råttor vet jag kan få små knottror i huden utan att vad jag vet, den är sjuk. Vill inte säga att din råtta har just det. Om du googlar på bilder på nakenråttor så kommer du kanske se att vissa av dem har små "knottror". Kanske är det samma som din har? Det vågar jag inte uttala mig om alls. Verkar din råtta dålig så åk till veterinären. Om du är osäker ring dem för rådfrågning som en första hjälp kanske?
Bifogar en dålig bild på en av mina råttor som har en knottra vid ögat. Han gäspar på bilden fast han ser ut att kvävas!
Om det är en sådann din har har jag hört av privatperson och inte en kunnig vet att det inte är något farligt.
Är du osäker så tycker jag att veterinären är det bästa att besöka för ett korrekt svar och diagnos.
Lycka till!
Hon är inte naken, har tunn päls, men knottran ser ut som på din bild ung, men inte röd eller så utan helt hudfärgad. Råttan är pigg och allt, inte det minsta dålig, kliar sig inte heller. Det troliga är att det är en "vanlig knottra"- och självklart skulle jag kontakta vet. om läget ändras. Tack för hjälp
Kom att tänka på en annan sak när jag såg bilden- det här med råttors tänder. Jag tycker att mina har rätt långa tänder i underkäken nämligen… Nån som vet hur de ska vara? Ingen av dem har problem att äta, och de får nötter med skal och annat att gnaga på dagligen.
Råttor liksom många andra däggdjur har helt naturligt knottror/vårtor i ansiktet. De är små och syns oftast inte under pälsen men brukar lättast synas på nakna eller ungar.
Kanske är det såna knottror du menar?
Bifogar bild på en råttunge med vårtan inringad
Ja precis, två såna i ansiktet :)
Vilken skillnad i storlek :) (söt hund)
# 9 i så fall så ska de sitta där