Reserverad tjej
Jag har hemma två tjejer som är ca 6 månader. Den ena är livlig och nyfiken, hon är inte jätte glad när hon plockas upp men hon är inte livrädd heller. Hon tar gärna mat ur handen på mig och sådär.
Däremot den andra, Sweetie, är väldigt rädd och nervös i min närvaro. Hon kommer inte fram självmant och vågar inte ta mat när jag är nära. Hon har varit uppe en gång men då låg hon i luvan med in syster hela tiden.
Min fråga nu är om ni mer råttvana personer ha något knep för att få båda dessa tjejer, men mest Sweetie, tama? Vad kan jag göra för att vinna förtroende?
Kan nämnas att Sweetie aldrig bits, provsmakar inte alls även om jag luktar mat om händerna. Hennes syster däremot kan tjuvnypa lite smått men inte i någon större utsträckning.
*puttar* behöver verkligen lite tips då jag inte vet hur jag ska hantera henne :(
Jag har en sån tjej, som från början jag fick henne varit väldigt skygg. Jag har nu insett att hon troligen alltid kommer vara sån, och nöjer mig med att hon har det bra med sina flocktjejer…
Men nån annan kanske har erfarenhet av skygg råtta som blivit avslappnad?