Nyser
Behöver lite hjälp. Jag har en råtta här hemma som nyser hela tiden. Hon nyser så jag känner att det kommer blött på mig. Jag är jätte orolig att det ska smitta över på mina hamstrar, dom tål ju inte förkylningar osv. så bra. Vad kan man göra så att hon kan sluta, har även en annan som oxå nyser men inte lika mkt.
//Anna
vad har du för bottenströ?
har du skaffat nåt nytt till buren som kan göra så dom reagerar?
drar det runt buren?
har dom det nog varmt, har du filtar så dom håller sig varma med hjälp av det?
ny mat?
Jag fick hem dom bara för någon dag sedan. Så det är mkt nytt för dom. Men när jag hämtade dom så nös dom oxå. =/
OK, då kanske du skulle testa Roiboos te och se om det blir bättre? se även till att det är varmt. om det fortsätter bör du nog kontakta vetrinär
hej anna, de har varit hos vet och han sa att det inte var något allvarligt utan det kan vara en förkylning bara, det är inte värre än så i nuläget men blir det värre får du kanske åka. De kan ju smånysa lite och det kan komma och gå.
var det kallt när du hade de i bilen? för det kan ju förvärrat en liten förkylning menar jag.
Så kallt var det inte i bilen. Det var fortfarande varmt när vi komm tillbaka. Jag får la fortsätta ge dom Roiboos te och se om det funkar annars får jag ta dom till vet =/.
Men kan det smitta till mina hamstrar och till mig? Kan inte så jätte mkt om råttor och deras sjukdommar. För jag vet att man inte ska gulla för mkt med hamstrar när man själv är sjuk.
det kan nog inte smitta till dig från de men du kan smitta de om du är förkyld..
Nehe? man kan väl inte smitta sina råttor med sin förkylning :S
Det ända är väl att de kan smitta nästa person som tar i råttan :S
Mjo men det borde gå Människa till Råtta. Vet att Hamstrar kan bli sjuka om jag själv är sjuk. Vet dock inte om Råtta till hamster är något =/
det kan gå från människa till råtta.

Först tänker jag påpeka att man Inte ska låta sjuka, nej inte ens förkylda råttor resa. Varför kan ni fördjupa er i själva :P Var bara tvungen att påpeka att det inte är sunt eller snällt och kan resultera i lunginflammation som är dödligt om råttan inte får vård snabbt.
Ge råttorna lite kanjang i vattenflaskan men byt varje dag, ta en liten vattenflaska tex sådana för möss.
Vissa strängar av förkylningsvirus kan smitta till människa och omvänt, men inget som vi märkbart reagerar på. Hamstrar klarar sig dock.
när de reste var de inte jätteförkylda och då hade de fått teet.

#12 Det är lite det som är min poäng.. oavsett om de inte är jätteförkylda eller superförkylda ska de helt enkelt inte ut o resa för resan sänker även friska råttor o gör de mer mottagliga för baketerier o skit….. en redan sjuk råtta kan istället bli "dödsjuk" oavsett om den är lite eller mycket sjuk när den åker
Ja stress kan ju göra att förkylningen blir värre:P

Btw, det här med rooibos teet… hmm… hur frågar man det här fint…. finns det några som helst bevis för att det hjälper?? Ingen av mina vänner som är naturkostare inte ens de extrema dricker rooibos te som första alternativ vid förkylning….
Vill säga att dom nyser inte jätte mkt. Men hon nyser ju så att det skvätter som det kan göra med oss människor. Men jag är orolig för dom ska ju inte nysa alls ju. Dock började en nysa lite mer när den komm hem hit men hon har blivit bättre. Hon har sovit fått god mat Rooibos och kamomill te.
#15 Jag väljer Rooibos och Kamomill i första hand för dom har ingen koffein i sig. Ger även detta till hamstrar som inte mår bra, tex förskylda eller har sår osv. Kamomill är nog den bästa tycker jag. Hoppas det är något svar på din fråga :)