Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 881 ggr
Engagera
0

Maja & Luna

Jag har en fråga ang. en av mina råttor, Luna's, beteende. :)

När de är ute ur buren händer det, numera väldigt ofta att hon lägger sig under soffan - och bara ligger där. Jag funderar på om hon helt enkelt blir trött eller nått och tycker det är skönt att ligga där för det är mörkt o svalt.

Men har era gjort så? Det känns lite "speciellt" när hon bara lägger sig sådär, hoppas det inte är något märkvärdigt.

Köpte dem några veckor gamla den 6 mars förra året. Inte ens ett år gamla, men kan de vara att hon "blivit äldre"?

VAASHii
0

Min max lägger sig ofta i fönsterkarmen och bara ligger där. Brukar få springa och ta bort honom därifrån tusen gånger ibland xD
^__^

Så jag tror inte det är något speciellt.. kanske bara en fix idé ^^

Thirre
0

Om hon lägger sig där efter att ha sprungit av sig så borde det bero på trötthet. Om hon lägger sig direkt kan det vara att hon helt enkelt inte känner sig motiverad att göra något när hon är ute, hon kanske inte vet vad hon skall göra. Som matte kan det då vara bra att vara med och aktivera för att få sin råtta röra på sig och njuta litet mer av utetiden.

Det kan också bero på att hon har blivit äldre, att de är lugnare och blir tröttare snabbare, men det brukas inte märkas av förrän de blir över 1,5 i alla fall, närmare två. Men det är klart, det är olika för olika råttor och hur det har sett ut tidigare i deras rörelsemönster och beteende.

Att lägga sig under en soffa kan kännas tryggt och säkert för en råtta, där har de koll på vad som händer och det är inget som kan komma uppifrån. En tanke som slog mig nu, och som jag bara leker med litet, är att det kanske är en del av deras överlevnadsinstinkt från det vilda. De är bytesdjur och fåglar tar dem, även andra djur, ovanfrån och då kan det vara tryggt att ha "tak över huvudet".

Mina råttor brukar välja att lägga sig på lite olika platser och gärna där det är litet trångt. Då jag har två flockar brukar jag släppa in den flock som är ute när de lägger sig ner för att vila till fördel för den andre flocken så att den kan få komma ut.

Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

Engagera
0

Har själv tänkt i de banorna. Att det är säkert och rätt så skönt att ligga där ^^

Alltså Maja är och har alltid varit mer "aktiv" och påhittig när de är ute. Luna är lite mera reserverad och lugn.

Jag har funderat på att bygga någon klätter-ställning åt dem eller nått så att de har lite mera att göra när de är ute.

Jag tränar dom faktiskt till att bada och lär dem små tricks - så lite aktiverar jag dem iaf med. :)

tack för svaren!

Engagera
0

Kom på en till sak. Jag har sönderrivna tidningar i burbottnen. Maja lägger dem i matskålen där jag har torrfodret. Varför? Tycker hon inte om torrfodret? :P Gör någon annans råtta så? :)

VAASHii
0

Jag tror det är att de vill gömma maten så ingen ska ta den från dem!
Mina gör så hela tiden! :D:D

Engagera
0

haha ok :P de måste vara det då :P thx

Engagera
0

I guess it's kind of cozy under the sofa :D

Nicciz
0

#7 Ser supermysigt ut.. kan lätt ta med mig en filt o en påse chips o göra henne sällskap XD

Engagera
0

Jag la mig så nära jag kunde komma en gång, då så började hon "fnys-knastra" eller vad man ska säga. Sen gick hon fram till mig, gav mig en puss och drog lite i mitt hår. Sen la hon sig igen xD jättesöt!