Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 696 ggr
[MissCaandy]
0

Vetrinär eller ej?

Igår avlivade vi Dumle som har rosslat sen han var liten och antibiotika hjälpte inte på honom.
Rosslet hade blivit så illa att han inte orkade någonting för att det var för ansträngande.

Nu har hans burkamrat också rosslat i ca 2 månader. Jag var helt säker på att det var förkyldning eftersom han bodde kallt där vi bodde innan.
Men nu har det gått ca 2 månader och han kan väl ha fått mycoplastma av Dumle? Antibiotika hjälper för stunden men sjukdomen kommer ju tillbaka när behandlingen är slut..

Ska jag ta han till vetrinären för 700kr och sen gå dit igen (för första antibiotikakuren hjälper inte, utan man måste ha 2 tillsammans för att det ska hjälpa, för stunden) för ca 900kr ?

Terato
0

Jag är ingen expert på det här med rossel men jag tror att du kanske ska kika på lite andra behandlingar. Prova att ringa en annan veterinär och be om råd.

Det kan kanske vara så att han får fel antibiotikapreparat, eller i fel dos. Ibland kan kombinationsmedicineringar ge bra resultat.

Tänk också på att han inte ska äta mjölkprodukter i samband med intag av antibiotikan. Jag missade den punkten förut och det är som så att kalciumet tar ner antibiotikans effekt.

Egentligen vore det väl kanske bäst att göra ett prov på honom så att du kan få fastställt vad han har för virus/bakterie så att man kan sätta in bästa möjliga medicinering som är anpassat för just dom bakterierna/virusarna. Ibland kan mycoplasma slå ut i samband med andra bakterier och virus nämligen. Det skulle i så fall kunna förklara också varför det kommer tillbaka hela tiden. Du kanske enbart behandlar mycoplasman men inte de andra eventuella bakterierna/virusarna.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

[MissCaandy]
0

Man får ju baytril (vanlig antibiotika) först, om inte det fungerar får man 2 andra kombinerade med varandra.

Närmsta vetrinären som kan något om gnagare ligger 1,5 timmar med kollektivtrafiken, sl.

Kan man inte få dom 2 kombinerade på en gång bara eftersom jag vet att det är rossel? Så man slipper åka in 2 gånger tänker jag på..

Terato
0

Ja, eller så ringer du en annan veterinär och frågar om medicinering, skriver upp exakt dosering på en lapp och tar med till din lokala veterinär.

Jag ringde Djurdoktorn i Uppsala och pratade med deras veterinär där som är duktig på råttor och gjorde så. Smartast är nog att vända sig till en veterinär som behandlat många råttor. Den som Nicciz brukar gå till på Ahlbergs bör ju ha en del kunskap vid det här laget.

Eller varför inte Per Eksell som bor i närheten av wintermynta?

Det ska finnas nån tråd som heter nåt om veterinärer där det står lite tips om vilka man kan vända sig till.

teratos.r8or.se

[MissCaandy]
0

Jag ska vaccinera illrarna imorgon så jag tar med med Bruce då och säger att jag vill ha medicin som garanterat fungerar mot rossel på en gång.. Ska försöka iaf.

Terato
0

Jo, men som sagt.. Det finns ingen medicin som garanterat fungerar på all typ av rossel om man inte vet vad man har för bakterier och virus. Finns miljarders där ute. Rossel är ju inte bara en sjukdom.

Vad man brukar göra är ju att prova ett bredspektrumantibiotika i första hand. Men då du redan har provat det kanske du måste ta prover eller testa någon annan kombo? Prover kan också vara svårt iof, eftersom man måste veta vad man ska testa för..

Det är svårt, sånt här.. Och jag kan inte mycket alls m sjukdomar. Men det jag vill säga är att det ibland kan vara svårt att pricka rätt, helt enkelt och att det finns lite olika metoder att ta reda på bästa medicinering att prova.

teratos.r8or.se

Terato
0

Alltså, ofta måste du som råttägare själv aktivt ta reda på en massa saker omkring din råttas sjukdom eftersom veterinärerna sällan kan så mycket. Och då kan det vara bra att rådgöra med fler veterinärer.

teratos.r8or.se

[MissCaandy]
0

Ska försöka diskutera med dom imorgon så gott det går