Immunförsvar
Finns det något man kan göra för att stärka immunförsvaret lite extra hos en råtta ? :) Bara en fråga som slog mig.. =) Nån mat som är bra eller något ? Helt lost, det kanske är en jättedum fråga, men jag frågar iaf! =)

För att inte sänka bör du hålla jämn rumstemperatur, inte utsätta för kyla eller drag. ex.
Se till att de äter och håller vikten m.m. Det är som med oss, mår de bra så är immunförsvaret bra(tror jag iaf, är ingen expert).
C-vitamin! Det kan du ge hur mycket som helst.. Det är en vattenlöslig vitamin, därför är den inte farlig att få för mycket av. Får råttan i sig mer en den gör av med så kissar den bara ut resten av c-vitaminen.. :) Vitlök är bra att ge ibland, det innehåller inte bara c-vitamin utan även antioxidanter. Vitlök ska man inte ge för mycket av har jag läst, det blir starkt för magen. Men nån gång i veckan går alldeles utmärkt. :)
Annan mat med antioxidanter är bra, som t ex rött te (rooibos). Det är koffeinfritt och går alldeles utmärkt att ge till råttorna.
Jaha där ser man .. c-vitamin kunde man ju tänka sig iof, nu när du sa det, men det andra har jag aldrig ens tänkt på!:P Med teet.. menar du att bara koka upp det som vanligt (utan socker) ovh låta det bli kallt o sen låta dom dricka eller vad ? Dom kan väl inte äta själva "råa teet" i sig ? Eller ?
Vitlök lät läskigt ^^ Hur mkt tror du kan va lämpligt för en råtta då ? Om vi utgår från vitlöksklyftor.. :P Jag har två relativt små råttor (~220 gr) och två lite mer "normalstora" (~350gr) :)
Jaa teet ska kokas ;) kallna behöver det inte göra, jag brukar ge mina när det är fingervarmt.
Nej, det är inte så läskigt som det låter. Det mesta är farligt i för stora doser! Jag kan inte säga exakt hur mycket, bara att det ska vara "lagom". ;) En hel vitlöksklyfta kan man ju ha i en gryta när man lagar mat till människor, t ex, men i en råttportion så är det lite att ta i.
Ok :) Mer av en "smula" då hehe ;D E väl bättre å ta "för lite" än för mkt då antar jag =)
Tack så mkt för tipsen, kom gärna med fler :)