Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1800 ggr
Thilda
0

Förkylning?

Hur visar sig en förkyldning på råttor?

Jag tycker mina råttor smånyser och fnyser och på en utan dem är det som en liten vattendroppe eller snordroppe hänger vid nosen. De kom till mig igår och utsattes för kyla på vägen hit, kan det har orsakat detta och vad gör jag isf?

Tack för svar!

//Thilda

Ninja
0

Du kan ge dom rött te (det är koffeinfritt och helt okej att ge råttorna), c-vitaminrik mat, pressa vitlök i färskmaten, ge dom honungsvatten (vatten uppvärmt så att det är något varmare än fingervarmt, ha i hackad vitlök och honung och låt det dra en stund. Sila bort vitlöken och ge till råttorna. Obs, ta inte varmt vatten ur kran, utan värm det själv.)
Vänta någon vecka, blir de bättre så fortsätt med den kuren, blir de sämre så kanske du kan ge dom lite enchinagard eller kan-jang.. vänta en vecka till. Mår de inte bättre då så kanske de behöver antibiotika för att bli friska, det får du bara tag på genom veterinär.
Har de bra immunförsvar så bör de klara av en liten förkylning själva, men var uppmärksam ifall de inte blir bättre för då måste du kontakta veterinär så att infektionen inte blir kronisk. Nu när de har nedsatt immunförsvar så kan mycoplasma titta fram som en sekundär sjukdom.

Thilda
0

Okej!

Tack för det utförliga och givande svaret!

Men teet måste väl svalna och det gör väl inget om det blir rumstempererat? Ska de ha tillgång till en flaska med vatten också eller kan man bara ha te ett tag?

/Thilda

Grodan
0

så duktig Ninja! Skrattande

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

maddemusen
0

Tack för det fina rådet Ninja, fick några nya tips om rött te tex!!

Madeleine

rattmamman
0

Alltså: sköt om råttorna precis som om när du själv blir förkyld?! Verkar vettigt om man själv tror på huskurer och naturmedel, eftersom råttorna i princip kan äta det vi människor äter. Men hur verksamma är de egentligen? Själv har jag sällan lyckats bota ens den lindrigaste förkyldning med vitlök och rött te… (På mig själv alltså) Fast det är mysigt att bli ompysslad förstås!

maddemusen
0

Jag har kört med Kan-Jang, honungsvatten, slemlösande har jag ockcå provat på mina och på de råttisar som var lindrigt förkylda funkade det.

- Och så har jag behandlat andra med pencillin som Ninja skrev.

Baytril  i kombination med annat pencillin använde jag …Funkade bäst och att även ge några dagar efter att råttorna mådde bra, för det mesta 2 ggr/dag i 10 dagar, annars blev de ofta dåliga igen….

rattmamman
0

Jag har en fråga där. Jag har förstått att man bukar kombinera Baytril med Vibramycin. Men hur ger ni det? Båda på samma gång eller? Min veterinär vill absolut inte att jag ska kombinera dem, men säger att jag kan ge dem efter varandra. Fast så har jag inte uppfattat att man medicinerat råttorna när jag "lyssnat" här på forumet. Hur gör ni? Och två gånger per dag? Min veterinär orinerar Baytrilen och även Vibramycinet en gång per dag. Hur ska jag göra i fortsättningen? Jag vill gärna få råd, för jag tycker aldrig att jag helt lyckats bota mina råttor ens med pencillin - tyvärr. De har alltid blivit dåliga efter en tid igen, trots att jag jobbar på att ge dem näringsriktig kost osv.

bRat-Bags
0

Råttorna bör inte utsättas för större temperaturskillnader eller drag det är oftast vid dessa tillfällen immunförsvaret sjunker precis som för oss människor och man blir mer mottaglig för förkylningar och andra sjukdomar. Inte för att det har med hur man botar förkylning men om man inte vet det så är det ett tips efter råttorna blivit friska igen.

Min systers ena råtta blev jättesjuk då temperaturen i hennes lägenhet sjönk med 4 grader och hyresvärden inte höjde. Detta ledde till att någon form av sjukdom, vi vet fortfarande inte vad det var, bröt ut och senare avled han.

Kort och gott; HÅLL DEM VARMA! :)

Ninja
0

#5: Det går inte att få en förkylning att gå över fortare, man brukar alltid vara sjuk i omkring en vecka oavsett hur man gör. För vissa underlättar det dock med t ex kan-jang, andra inte. Men det är väl aldrig fel med en immunförsvars-boost oavsett.. :)

#8: Om den blev så pass sjuk att den dog så måste det nästan ha varit lunginflammation.. :( (om det var en luftvägssjukdom du menade då, men jag kan inte komma på någon annan sjukdom som kan orsakas av kyla)
Hur kallt blev det med 4 graders sänkning? Mina råttor har inte blivit sjuka av en sån skillnad *peppar peppar* fast å andra sidan så har de ju inte varit i en sån temperatur dygnet runt, bara nån kortare sväng. (vi har väldigt olika temperatur i hela huset)

bRat-Bags
0

När hon flyttade in var det kanske 20-21 så 16-17 grader blev det, blev så kallt(de har en undulat också) så de fick låna vår terassvärmare :P