kallt vatten..
okej.. det här är en grej jag har tänkt på väldigt länge..
Frågan poppar upp i mitt huvud varje gång jag byter vatten till råttorna..
har tänkt att fråga här, men har aldrig lixom blivit så.
Min kompis, som är guldhamsteruppfödare, sa att guldhamstrar kan bli förkylda om de får för kallt vatten, å att de måste ha svalt, men inte kallt vatten.
gäller det samma råttor? eller kan man ha iskallt?
Förmänskliga inte djurens beteende. Fördjurliga dina egna
Jag har också tänkte lite på det där.. Lämnar ett avtryck här så jag också kanske kan få ett svar :)
Borde ju vara samma som för oss människor- att man inte ska dricka iskallt vatten, utan svalt eller rumstemprerat…
ja det verkar ju ganska logiskt.. Jag brukar försöka ha det lite svalare än rumstemperatur, men inte för kallt, ifall det inte skulle vara bra för dem..
Jag häller upp svalt, det blir ju fort rumstemprerat. De verkar ju gilla att dricka det rumstemprerat iaf :)
jo det mesta brukar råttor väl föredra rumstempererat? typ mat och sådant också? :)
Tror det, de brukar få maten rumstempad också…
Mina verkar tycka att maten är godast när den är lite ljummen, det är iaf då de äter som mest av den. Kan ju iofs ha att göra med att den doftar mer om den är något varmare än rumstempererad. :)
Jag lärde mig att man inte ska ge iskallt vatten till några djur, det var dock för typ 15 år sen eller mer, så jag minns inte riktigt anledningen. Men jag har kört på det iaf.

jag har in kallt vatten, det blir varmt så fort. Jag själv dricker alltid iskallt vatten med is. Aldrig krankallt.
Eftersom att kallt vatten kan bli en chock för magen för människor så tror jag inte att man ska ge det till något djur, precis som Verra skriver. Det är inte bra för någon att dricka iskallt vatten egentligen, även om vi inte känner av det på någon sätt.