Myckoplasma
Hej jag bara undrar om det är någon här på sajten som haft en råtta med myckoplasma som lyckats bli frisk igen?

Mycoplasma är en sjukdom som jag är van vid är en återkommande sjukdom på åtminstånde möss. Råttor är ju lika möss och kan då tänka mig att det är samma för dem. Med medicinering tar man bort det jobbiga fför dem, men det återkommer ofta efter en tid.
okej tack

Jag har behandlat två av mina råttor för mycoplasma, det är nu ca tre månader sen vi avslutade kurerna, och än så länge har inga nya symptom visat sig.
Vad jag har förstått så är mycoplasma inget man botar, utan sjukdomen finns kvar i råttan och kan bryta ut igen, ofta i samband med en förkylning, eller en period av dåligt imunförsvar, så har man en råtta som redan råkat ut för en mycoplasma infektion en gång är det extra viktigt att hålla koll på hälsan, inte minst därför att man vill undvika att behandla med antibiotika upprepade gånger.
oki tack så mycket:D

du har helt rätt Onyxea, Mycoplasman kan bryta ut när som helst när man minst anar det. Min äldsta mushona är nu sjuk igen i sin otur 1 vecka efter avslutad medicinering. Annars har det gått allt från 2 veckor upp till 2 månader innan det har brytit ut. Som tur är så har ingen annan av mina möss fått det. Hon bor inte med någon sedan 7 månader tillbax då hennes syster dog. Därav ingen annan smittad.

Det här myckoplasma, hur ser man tex att en råtta skulle ha detta då? Finns det någon symtom?
Blev nyfiken när jag läste och då min dotter har råttor så tänkte jag att det kunde vara bra att veta. / Carina
Mvh Carina
Sajtvärd på Arabiska fullblod iFokus och Irish Cob
Medarbetare på Tonåringar iFokus

Mycon hör du oftast…..
Råttan låter som en kaffebryggare och liknande vid andning.

Okey, Tack för hjälpen.
Mvh Carina
Sajtvärd på Arabiska fullblod iFokus och Irish Cob
Medarbetare på Tonåringar iFokus