Råttor iFokus

Råttor

Etikettavel
Läst 1767 ggr
Absinthe
0

Knight + Sky

Eftersom folk undrar angående denna parningen så ska jag ta och berätta lite mer om den. Först och främst så vill jag börja med att säga att det är jag som föreslagit kullen. Och det är jag som sagt att Rosalie fått kopiera köpeavtalet på min hemsida, det är fler som har kopierat det så varför skulle jag inte dela med mig av det? =)

Åter till själva syftet.
Jag håller just nu på med råttor vars bakgrund ligger i Tacobelles korvkull, under tiden jag avlat så har det dykt upp några problem som jag vill dels bekräfta men även som jag vill bli av med. Men jag vill inte sluta med dessa råttor för både honan jag hade ifrån korvkullen och de avkommor jag sparat från mina kullar har varit så underbara, jag skulle inte vilja byta ut dem om jag så hade fått valet att få göra om och göra annorlunda. Men jag behöver mer att stå på för att komma vidare.  
Jag har letat efter planerade parningar eller kullar i Danmark en tid nu för att hitta släktingar till dessa så jag kan få en bredare grund att stå på för de råttor jag föder upp men inte fått något resultat ännu. Jag chansade vilt när jag frågade Rosalie om jag kunde få se stamtavlan på hennes hona. Och där fanns en del av stamtavlan som delas med korvkullen, tredje och fjärde ledet börjar släkten.
Jag såg att honan redan var parad, men det visade sig att hon gått tom, det kan hända. Jag föreslog att låna ut en hane för parning för mitt intresse att få avkommor ifrån kullen och samt att det blir en hel kull för utvärdering då parningen till viss del blir en linjeavelsparning. Förutsatt att honan var en bra hona.
Jag hade i tankarna att honan är "gammal" och jag var beredd på att avblåsa den tänkta parningen om honan hade verkat gammal eller på nåt annat sätt dålig inför denna parningen. Det var jag fullt medveten om hela tiden.
Valet av hane så velade jag lite fram och tillbaka först, jag funderade på Chunkey Monkey, men det är korvar ganska nära i släkten på honom och Knight har korvarna ett led längre bak än vad Chunkey har.
Knight är inte ett år ännu och det har dykt upp några fel i kullen han är ifrån, en hane är tjurig i flocken, en hane funkar inte alls och kommer att avlivas och en hane tappade övertänderna men de kom tillbaka och har inga problem efter det, men Knight skulle jag lita på i alla lägen, han är frisk och är nåt utav det lugnaste och mysigaste man kan hitta. Så varför skulle jag inte kunna använda honom två månader innan hans ettårsdag när jag verkligen känner att han är skitbra? Han har inte haft ett uns av problem varken i början av puberteten eller under tiden fram tills nu, introduceringar av yngre råttor går perfekt, dock inte provat med äldre hanar men jag skulle litat på att Knight inte skulle brytt sig nämnvärt om en ny flockmedlem var 2 dagar eller 2 år gammal. Och de som känner för att träffa Knight är hjärtligt välkomna hit och träffa honom när de vill. =)

Jag vill använda Knight för att han är en av de BRA i kullen. Att totalt rata de bra råttorna i en kull bara för att någon/några i en kull har blivit dåliga känner jag är lite väl drastiskt, men det är också min värdering, för då skulle inte många kunna föda upp. Problem finns i alla linjer och det kommer att dyka upp förr eller senare, jag har fått se problemen och vill göra nåt åt dem, och parningen mellan Knight och Sky kommer ge mig mer att stå på inför min kamp att förbättra dem tillsammans när de går hand i hand med Hugo då jag valde att avla Hugo med en korv.

Sky är en otroligt framåt och livsglad hona, hon är pigg och utforskar ny omgivning med stora steg. Vid intro med en av mina äldre honor så var det inga som helst problem, hon var tydlig i sitt kroppsspråk och även min hona som annars kan ta tag i nykomlingarna gjorde inte ett dugg. Det fanns inget ont att säga om Sky.

Folk kanske misstycker på att honan är så det skriker om det innan hon är för gammal, det är okej, men jag står för det. Skulle parningen inte ta sig så kommer honan inte att paras om.

Jag tycker inte det är fel att arbeta med linjerna man håller på med och försöka hitta råttor, kullar eller kanske parningar som kan ge mer för att kanske kunna se tydligare vad som behöver jobbas med i linjen. För senast jag kollade så föder man upp just för att förbättra. =)
Och för att kunna förbättra måste man vara medveten och ha en bra grund att stå på, jag har valt att ha Hugo med en korv, det är därifrån jag måste jobba för att kunna förbättra. Som sagt är det sista skriket för honan, men hon chockade mig när jag träffade henne med att vara mer likt en ungråtta än en gammal råtta. Så jag är inte ett dugg orolig över att honan inte skulle klara kullen. Inte det minsta.

Så vad rättfärdigar en parning som denna? Med tanke på att honan inte är olovligt gammal så ser jag inget problem eftersom honan är i jättebra skick.
Vad är det som rättfärdigar en parning på råttor vars kullsyskon måste kastreras och som rosslar?
Eller vad rättfärdigar en parning där det finns förlossningsproblem?
Eller en parning på råttor som har syskon som bits?
Varför avla på en linje där det finns dokumenterade tumörer öht?
Eller en linje där det är satt avelsförbud pga svår dominans?

Etiska frågeställningar är svåra, men några av problemen jag räknat upp som dominans, tumörer eller rossel är problem som är väldigt vanliga bland våra råttor, det finns många tvivel inom avel som man måste tampas med dagligen. Valen vi gör påverkar djuren och det är VI som ska skämmas om det blir fel.
Jag står för denna parningen, och jag räknar inte med att alla ska gilla parningen. Men jag tycker att folk ska försöka respektera andras val utan att blåsa upp någonting till skyarna bara för att de kan och måste. Råttsverige kommer snart inte överleva all denna jakten på att sätta dit alla bovarna som gör fel. Vi gräver vår egen grav när vi uppför oss som dagisbarn som förutsätter att ingen fattar någonting och inte har tänkt på någonting.

Men vill ni flagga mig som oseriös, så gör det, för jag har ingenting att dölja, står fortfarande för parningen. En parning gjord för att jag vill komma någonstans med min uppfödning. Inte värre än många andra parningar man sett, dessutom är parningen genomtänkt, mer än man kan säga om många andra kullar. =)

Som sagt, jag står för det, ni måste inte hålla med mig. Ni får gärna kräka av er, men nu VET ni anledningen till parningen och behöver inte tissla och tassla bakom ryggen och ropa oseriöst när ni inte ens frågat om parningen personligen till mig. =)

zickan
0

Fast honan är ju inte för gammal?.. Jag hajjade till på det som skrivits i loves gb om att honan var 16 mån o det är ju lite gammalt. Men den som skrev det har ju räknat fel. Hon är ju helt inom ramarna för att avlas på.
Så det är ju inge större problem?
Sedan är ju allt under granskning efter allt som varit. Allt ifrågasätts så det får man ju ta. Men en sådan här tråd med bra förklaring ger ju svar till alla andras frågor :-)

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Love-
0

tycker också det e bra av Linda att ha skrivit denna tråden så man kanske slipper få massa skit på sig

Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
 Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism

Raattan
0

TS:

När du inte ens vet vad honan heter(enligt uppfödaren så heter hon inte Sky utan 2Shy)

Visar inte det hur mkt koll du har på honan och hanens bakgrund?

3 dagar är det så ni två håller er inom ramen på vad som är tillåtet att para en gammal hona.

zickan
0

Jaja.. lär väl bli mer dödad av detta. Men en bekant bad mig lägga in ett citat från henne. (nej hon har inge möjlighet att göra det själv)

"kan du snälla kommentera för min del att "Hur ofta kallar du dina råttor för deras hela namn, tex om du har en råtta som heter Royal of the penningless, skriver du ut det varenda en gång då? Råttor har smeknamn."

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Love-
0

#3 det är väl min hona jag får väl kalla henne för vad jag vill? om jag vill kalla henne för 2Shy eller sky eller 2sky är det väl upp till mig att göra det och har namnet något betydelse? Vad man kallar en råtta för har verkligen inte med att göra hur vidare man känner till deras bakgrund eller ej

Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/

Absinthe
0

Litet svar angående det med 2shy eller 2sky. Sök påt tut-zoos hemsida så ser ni att råttan döptes hemma hos henne till 2sky och inte 2shy. ^^,
Jag hade problem med att söka upp och kolla stammen bakom råttan när jag sökte efter stamtavlan på 2shy, för riktiga namnet är 2sky, det blev jag klok på då. Så det är släktforskat redan innan parningen togs vid också.
Men Raattan om du nu är så himla duktig på allt detta så kan du väl åtminstonde stå för vem du är? Jag menar så fler kan se upp till dig? =)

Jag står för allt detta för att låta tjatig, och jag har berättat här i en lång tråd för alla öppet om tanken med allting, mer ärlig och rättfram kan man inte vara. =)

Absinthe
0

Sorry, my mistake, hon heter 2shy i stamtavlan hos tut-zoo, men jag fick 2sky när jag började söka..
Där rörde jag till det nu.. ^^,

mikeiko
0

Knight och Sky låter som en schysstare kombo för kullnamn än Knight och Shy…Knight+Sky=Nightsky=namn på stjärnor/stjärntecken! ^-^

(Resten av diskussionen tänker jag inte lägga mig i, ville bara kommentera på titeln) :)

Katrin82
0

Ville bara skriva att jag har en hona här hemma efter 2Shys första kull. En  heeelst fantastiskt go och framåt tjej :)

Magda
0

#9 o jisses vilken vacker tjej! Kyss

fiffiluren
0

får man fråga vem som äger Sky nu och vars hon kommer ifrån? Hittade en grej som fick mig att fundera lite…

Love-
0

jag äger henne och hon kommer från en en dansk uppfödare

Dramatik
0

#9 Gud vilken vacker tjej, jag blev kär direkt =)

I övrigt tycker jag att Absinthe har givit en bra motivering till varför hon vill göra denna parningen.

Alla kan inte tycka likadant och det kommer alltid att finnas parningar där alla inte är eniga om det var bra eller inte.

Men denna parningen tycker jag faktiskt att absinthe gör av en bra anledning=)

Lancia
0

Som sagt är det sista skriket för honan, men hon chockade mig när jag träffade henne med att vara mer likt en ungråtta än en gammal råtta. Så jag är inte ett dugg orolig över att honan inte skulle klara kullen. Inte det minsta.

Rätta mig om jag har fel, men det är väl inte pga. om djuret beter sig som gammalt eller ungt man satt en övre gräns för honor vid parning utan pga stelnat bäcken?

Så vad rättfärdigar en parning som denna? Med tanke på att honan inte är olovligt gammal så ser jag inget problem eftersom honan är i jättebra skick. Vad är det som rättfärdigar en parning på råttor vars kullsyskon måste kastreras och som rosslar? Eller vad rättfärdigar en parning där det finns förlossningsproblem? Eller en parning på råttor som har syskon som bits? Varför avla på en linje där det finns dokumenterade tumörer öht? Eller en linje där det är satt avelsförbud pga svår dominans?

Etiska frågeställningar är svåra, men några av problemen jag räknat upp som dominans, tumörer eller rossel är problem som är väldigt vanliga bland våra råttor, det finns många tvivel inom avel som man måste tampas med dagligen.

Bara för att andra idiotparar med djur som inte är tiptop så är det väl ingen ursäkt till att du misann också ska få göra det, utan att folk ska få reagera. Jag måste säga att jag blev väldigt förvånad när jag insåg att du låg bakom detta, en hane med flera syskon som har problem, hanen är inte ens ett år, honan däremot är i absolut äldsta laget och väger inte ens 300 gr. Sedan att du, som alltid predikat om öppenhet, direkt sprang till en mod igår för att få tråden borttagen, fick både mig och flera andra att fundera på vad som egentligen sker.

Valen vi gör påverkar djuren och det är VI som ska skämmas om det blir fel.

Mycket riktigt att det är vi som får skämmas, men det är djuren som får ta smällen och lida.

Absinthe
0

Jag ville ha min chans att förklara varför parningen tog vid innan det spårade ur innan jag hade fått säga mitt. För folk är så tragiska att de inte kan gå direkt till en och fråga istället. Det skulle vara kul att bli inbjuden till en sån diskussion som ni brukar ha någon gång och få ta del av det istället för att få massa skit och antaganden uppbyggda bakom ryggen på en.

Idiotparningar, ja, jag vet en del väldigt respekterade uppfödare som gjort idiotparningar, bara för att det kanske gick bra första gången med nöd och näppe, men går åt helvete en andra gång. Jag säger inte att det ger mig tillåtelse att göra en parning eller ej, men att folk reagerar för alla hinder de ser just nu men aldrig innan?

Men det är ändå en parning och jag står för den. Ni får skälla på mig hur mycket ni vill förklara hur oseriös och dum i huvudet jag är, jag är ju ändå här och säger att jag gjort parningen, jag har övervägt parningen och jag har vändit och vridit på det med för och nackdelar.
Jag ser det som en chans att få mer av den linjen jag vill veta och jag vill det för att jag vill förbättra det jag har, men det är visst enligt er fel att vilja det, för så länge det är fel i en kull så ska man inte avla på den?

Allvarligt jag tycker folk börjar gå för långt nu med sina jakter på det perfekta råttsverige, så länge de följer pekpinnen som de håller i så är folk nöjda, men är det någon som avviker, då är det katastrof. Många av de som fått oerhörd skit i öppet forum har jag pratat med efteråt och de är villiga att lyssna och lära sig så länge man håller en god ton. Flagga mig oseriös, det gör inget för det finns ingen perfekt seriös uppfödare, alla är på ett eller annat plan mer eller mindre perfekta. Gör tveksamma val, har testparningar som de inte berättar om öppet för att inte få skit. Dubbelmoralen är hög hos de flesta uppfödare. 

Jag har sagt mitt här, jag har åtminstonde fått chansen att berätta om parningen nu. Och jag vet att jag inte har allas medhåll. Det är okej för mig. Jag har fått veta precis det jag behöver. =)

Men jag vill tacka er! Från djupet av mitt hjärta vill jag tacka er för att ni påminner mig om varför jag gör detta. Kyss

HextremO
0

Jag tycker det är jätte starkt att du gått ut med alla för och nackdelar med den här parningen.

För att vinna måste man sattsa. Ibland kanske man måste göra galna saker för att komma någonstanns.

Du har mitt fulla stöd !

hus-musen
0

Så länge du har tänkt igenom parningen, vägt fördelar mot nackdelar, och funderat ordentligt på riskerna med en så pass gammal hona och en så ung hane och framför allt står för vad du gör även om det visar sig att det sket sig i slutändan så respekterar jag dig. Jag behöver inte hålla med det du skriver men som sagt är det sällan folk är ärliga och står för det dem gör. Är honan lämplig så kör på, men skulle hon eller ungarna tex dö så får du stå för det oxå.

Qui dormit, non peccat

Nicciz
0

Jag förstår inte grundproblematiken riktigt. Det är många fler än Absinthe som parat i sista rycket, framför allt även jag. Men ingen har någonsin varit på mig om detta?? Känns mer som om grundtråden var något personligt.

Jag vet inte vem som ska ha kullen hos sig, men det hoppas jag är Absinthe eftersom det är Loves första kull och komplikationer är vanligare om de är äldre. Det är väl det enda jag har att tycka, förutom att jag inte förstår varför du vill dubbla just korvarna när du är medveten om de problem som finns. Men som jag sa till dig, alla chansar och sålänge man tror på det själv spelar det ingen större roll vad andra säger, huvudsaken är att man står för vad man gör och tar sitt ansvar

Angående den andra biten om att ifrågasättas, så är ju inte det här något nytt och något vi alla får ta förr eller senare. Det är bara att stå för vad man gör och vara ärlig så vinner man loppet.

Fridoliin
0

Jag tycker det låter jättebra, go for it och lycka till med den framtida kullen :D

/Frida

Medarbetare på Sång.ifokus.

Stå på dig, annars gör någon annan det.

Verra
0

Jag tycker det är bra att du är öppen och ärlig, det är något man alltid vinner på!
Det kommer alltid finnas dem som snackar skit för att dem inte har något bättre för sig.

Jag tänker inte säga något om parningen, för du är inte ensam om att ta kullar på äldre honor och linjer med div problem. Däremot är det sällsynt med sådan ärlighet!