Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 647 ggr
minflock
0

Färskmatsutfodring

Jag har funderat mycket på detta men aldrig vågat fråga med risk för att bli dumförklarad. Men jag vill så gärna veta att nyfikenheten tar överhand. Tungan ute

Av det jag har lärt mig om råttor är att dem dagligen är i behov av färskmat. Jag ger mina färskmat som är noga sammansatt med vitaminer osv. Men jag har länge grunnat på varför?

Räcker det inte med ett näringsrikt Torrfoder? Vad är det i färskmaten som inte kan tillsättas i torrfodret?

Emmieline
0

tja, har du testat att enbart äta torr mat själv?=P man tröttnar på det^^ och färsk mat e iaf godast^^

Keno
0

#1 Det finns mycket djur som äter endast Torrfoder utan att tröttna, och faktiskt till och med föredrar det. Tror inte råttor skulle "tröttna" heller om de bara fick torr mat.

Däremot tror jag att det färskmat inte kan ersättas med Torrfoder i dagsläget när det inte verkar finnas något Torrfoder som är tillräckligt bra utformat för just råttor. Rätta mig om jag har fel.

minflock
0

#1 Jo det är helt sant det du säger! Men andra smådjur så som hamstrar, gerbiler m.m behöver inte tillskott av färskmat. Man kan ge dem detta men dom klarar sig på enbart Torrfoder.

Klart att färskmat är godast, men rent näringsmässigt. Vad är det som gör att man bör ge färskmat ur näringssynpunk? Vad är det i torrfodret som fattas för viktig näring som endast kan ges i färskmaten? Kött förstår jag, men detta går ju att blanda i hundmat för att få denna näring tillgodosedd.

[veralera]
0

Men de flesta djur som äter bara torr foder ska ju ändå ha något tillskott, varesig det är brödbitar eller en bit frukt.

Jag tror det mycket beror på att råttan är gjord för att äta en mer allmän kost, vildråttor äter kött och sånt också.

Tar vi tex en kanin så äter den ju bara gräs, blad, lite bär om den kommer över osv.

Råttans matcirkel påminner ju betydligt mer om människans än vad en kanins gör (även om vissa av oss envisas med att vara vegeterianer^^)

Emmieline
0

så klart man inte ska ta bort torrfodret^^ det e bara dumt^^ men lite varjation och andra saker är väl gott för alla^^ mina älsklingar hade mest Torrfoder. ^^ det är alltid bra att ge annat. när dom har "tröttnat" på nått i torrfodert så äter dom det inte/iaf gjorde mina det när jag hade xD) tills dom vill äta det igen eller så plockade dom ut det goodaste för att äta sen. men som sagt man gör hur man vill^^

hus-musen
0

Sen kan man gott fundera på saken om man vill enbart ge mat med oftast kemiskt förändrade ämnen och konserveringsmedel som det är i de flesta rena Torrfoder tyvärr. Finns många djur med foderallergi just pga olika medel i maten.

I mina ögon ska även råttor, gerbiler, möss och andra smådjur ha färskmat precis som hundar och katter. Bara för att de kan leva på Torrfoder så behöver de inte göra det.

Qui dormit, non peccat

KickanW
0

Att bara ge sina djur Torrfoder är det ju många som gör.

Min hund får bara Torrfoder t.ex. Hon lider knappast av det, eftersom hon inte vet om något annat.

Anledningen till att man inte gör så med råttor är väl mest för att det inte finns något bra Torrfoder till dem. Om det funnits ett perfekt Torrfoder kanske det varit en annan sak.

Dessutom så är ju mat en perfekt aktivering för råttor. Om man inte har möjlighet att umgås med dem/ha dem ute hela dagen så är det bra om de har lite spännande mat att syssla med. Ägg att skala, nötter att knäcka osv.

mikeiko
0

Jag tror starkt på variation till de flesta djur, jag menar, vi människor kan ju leva på helfabrikat och mikromat också, men det är ju inte särskilt nyttigt eller kul. Jag tror att vitaminer i färskmat alltid är bättre än vitaminberikat Torrfoder.