Intressekoll
Jag har inte funnit någon lämplig hane till Trolla och funderar nu på om jag skall göra en repris, Trolla + Jordrök. De fick bara sex ungar förra gången och alla är underbara.
Först och främst, finns det några som är intresserade av ungar härifrån isf?
Att para om samma djur kan vara både bra och dåligt känner jag, man får en större bredd att utvärdera men man riskerar även att utöka antalet mindre bra råttor om det senare visar sig inte alls ha varit en bra kombination. Just nu finner jag dock denna kull den bästa jag har fått..
Ni får gärna diskutera/filosofiera med mig om detta, vad som är bra/dåligt med att genomföra en likadan kull. Och om det finns något intresse.
Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..
Om jag får fråga då, eftersom jag inte varit insatt i deras förra kull
, vad är föräldrarna för färger och hårlag och vad bär dem på, och vad blev det i kullen? :)
Jag har PM:at dig och lämnar ett avtryck här för att kunna följa :)

#1 Det finns en hel tråd om den förra kullen, den heter "Hoppas det går vägen denna gång". Om jag inte minns fel.. Det var något fel på sidan i detta nuet när jag skulle länka, annars hade jag gjort det.
Trolla, Trollbunden, är en cinnamon vars föräldrar heter Ladugårdens Bid´Daum och Ladugårdens Mare Nectaris. Shannaras Jordrök, s/ba eubk, har Granathens Thomsonii och Sanders Horcrux som föräldrar.
I den förra kullen blev det sex stycken i färgerna agouti, chocolate agouti, amber och champagne.
Känns konstigt om du har missat denna kull då det känns som om jag tjatade sönder RiF med dem.. De nämndes både här och där, har ett par egna trådar och några syskon har fått trådar skapade om dem av sina nya ägare. Sedan nämnde jag dem överallt mer eller mindre.
Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

Jag lade ihop namnen till en liten digital stamtavla med lite översikt som man kan kika på om man är nyfiken:
http://teratospedigrees.webs.com/andrastamtavlor.htm
Jordrök + Trolla
Trollbunden
Far: Ladugårdens Bid´Daum, champagne, 0447/07
Farfar: Sanders Higher Dimensions, caramel, 0142/06
Farfarsfar: Sanders New York Rangers, s/cc, R479-05
Farfarsmor: Sanders High Speed, car, R989-05
Farmor: Ladugårdens Saphira, s/blue, 0013/07
Farmorsfar: Zaya´s Episkey, s/bl, 0141/06
Farmorsmor: Ladugårdens Drochnathair, s/cc, 0105/06
Mor: Ladugårdens Mare Nectaris, cinnamon, 0476/08
Morfar: Ladugårdens Fly to the Moon, ci ut., 0055/07
Morfarsfar: Brisby´s Hungry like a wolf, p, 0174/05
Morfarsmor: Alvedansen, ci, 0170/06
Mormor: Vagabonds Tähkähelmikkä, topaz rex, E1853/07
Mormorsfar: Vagabond´s Joukahainen, ci x, R946-06
Mormorsmor: Heniäpellon, ci, R731-07
Shannaras Jordrök
Far: Granathens Thomsonii, s/ba ir mm, 0082/07
Farfar: Granathens Cryptocoryne Crispatula, ag x, 0127/05
Farfarsfar: Kärleken Väntar, cc ag eubk, 0415/03
Farfarsmor: Ladugårdens Minas Anor, ci x, 0384/04
Farmor: Joutsenlaulun Halloumi, ch ir, 0014/06
Farmorsfar: Joutsenlaulun Ua Ua, amber ca, R412-05
Farmorsmor: Asterixin Homeitiö, amber, R798-05
Mor: Sanders Horcrux, mi hd, 0080/07
Morfar: Sanders Heracles, mi hd, R1036-06
Morfarsfar: Sanders Batman, ba hd
Morfarsmor: Alias Art of U, bl hd x, R266-06
Mormor: Sanders Dark Mark, ba hd
Mormorsfar: Sanders Draco Malfoy, ice ca, R1210-05
Mormorsmor: Sanders Sugarcube ba hd
Älskar mina stora små vänner..
blir det cccag eller ci är det intressant hitåt.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Vad gullig du är Terato! Uppskattar det mycket! Jag kan lägga till några fler led bakom flera av dem om det skulle komma på tapeten.

Ja, jag var ju själv väldigt nyfiken på parningen sist(och är nu med) så då ville jag göra en liten översikt för min egen skull men jag tänkte att det kanske kunde komma till använding för fler. :)
Det är skitbra att ha en stamtavlesida på t.ex. freewebs där man kan lägga in stamtavlor och länka till. De är ju enkla att kopiera in hit också. Fick idén av Nicciz och har haft mkt användning av det.
Älskar mina stora små vänner..
#7 Kolla här: http://setters.applegrove.net/setters/register.php?Char=B
Jättebra site där man får fram stamtavlor genom att bara klicka sig runt på namnen i stamtavlorna som man får upp genom att välja en hund i listan..
Nåtog sådant skulle vara fint, men är nog mycket jobb. Någon måste underhålla det också.

Jag har inte släppt tankar om att använda någon annan hane men det enda jag har här hemma är släkt med Trolla på något vis. I natt när jag försökte sova funderade jag på om jag skulle göra en kusinparning och använda en ur min äldsta kull, en agoutikille. Han är halvbror till Jordrök då det har samma far och kusin till Trolla då deras mödrar är syskon.
Gosh! Vad detta är svårt!

Om jag skulle para Granathens Dick Wilden, agouti, med Trollbunden, cinnamon, så skulle det förmodligen slå på cinnamon pearl om jag inte är helt ute och cyklar. Jag är inte så duktig på cinnamon pearl och pearl och har ingen aning om hur slagkraftigt det är.
oh, jisses. svårt..

*lämnar ett avtryck för att följa :)

Vägde Trolla igår och det är verkligen dags för mig att ta ett beslut om, när och med vem jag skall para henne då hon vägde 468 gram.. Hon har aldrig varit under 420 sedan hon fick förra kullen. Har dåliga erfarenheter med för stora honor, fertilitet och förmåga att klämma fram dem. Nu är hon dock andraföderska vilket borde underlätta.

Japp, nu skall det strax paras här hemma då jag har pratat med uppfödare som ligger bakom på Trollas och Jordröks stamtavlor.