"drar" i varandra.
Har den senaste tiden (första gången för kanske 2 veckor sedan) upptäckt ett konstigt beteende hos mina honor.
De håller liksom tag i varandra med tänderna och drar. Första gången jag såg det låg en av dom i röret och när en annan av råttorna närmade sig tog hon tag i nacken på henne och drog lite i skinnet liksom, det ser inte det minsta våldsamt eller hårdhänt ut, men varför gör dom så?
Har haft flertalet råttor och aldrig sett det här beteendet förut!
Misstänkte först att honan som drog i sina kompisar var lite grinig för att hon löpte, men plockade just ut allihopa för att dom skulle få springa av sig, och ser då en annan hona göra likadant.
Är som sagt inte aggressivt eller våldsamt alls, utan ser mest ut som att råttan som drar försöker flytta lite på den andra.
Nån som sett det här beteendet tidigare/vet vad det beror på?
Jag tror råttor gör så för att uppmärksamma varandra om saker. Lite som när vi tar tag i varandras armar eller så. De använder ju munnen till mycket mer än att bita i saker.
Kom genast att tänka på en bild som Kicki postade på r8forum för ett tag sedan. Paula som fotat dock. Underbar bild som visar precis det du pratar om!

Ja det måste ju vara något sådant, bilden illustrerade det bra!
Ser så himla galet ut bara, hah. Men senaste gången nu när de var ute nyss tror jag den ena försökte dra bort den andra från mitt nattduksbord, den kanske trodde hon skulle ramla av det eller försöka hjälpa henne därifrån av nån annan anledning.
Som du skriver, använder de ju munnen på helt andra sätt än människor, t.ex bär och flyttar saker med den, och jag hade också i tankarna att det är som när vi tar tag i ärmen på varandra för att dra undan eller bara få personens uppmärksamhet.
Tack för svar :)