Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 316 ggr
Tosca
0

Ensamråtta

Som jag skrev under rubriken "Bildlek" så gick min lille Kassler ifrån mig igår, strax under två år gammal, antagligen på grund av en hjärnblödning. Nu är min lille Fender ensam, han har växt upp med Kassler och Hoppetossen (också avliden, dog för 3 månader sedan) men nu är han den siste "gammelråttan" kvar. Frågan är nu, skall jag sätta ihop honom med mina yngre råttor? Hos mig bor också Rockall (11veckor gammal, har varit i karantän 5 v, trevlig kille men alfahane bland småråttisarna), Léon (10 v gammal, karantän 2v, sprallig men inte så kontaktsökande) och Nixon (7v gammal, karantän 1 v, gosig, lugn och inte så mycket av en fighter).

Vad tror ni är bäst för Fender, att ingen råtta flyttar in till honom, att en råtta flyttar in eller att hela gänget flyttar in? Som sagt har de inte varit i karantän vidare länge, men jag har varit med om att en äldre råtta har sympatidött en vecka efter sin kompis och jag vill absolut inte begrava en råtta till den här veckan.. Fender verkar också ha tappat lite av sin glöd, han verkar vara ledsen (kanske bara jag som inbillar mig det eftersom jag är det) och går och lägger sig på platser i buren där han inte brukar sova. Värt att nämna är också att Fender har problem med övre luftvägarna (bronkiterna) som inte behandlas medmedecin eftersom vet. menar på att det snarare stjälper än hjälper (förlora tarmfloran etc.)

Mvh

Johanna och råttisarna

Fotograf, styrman, råttmor och illustratör
Portfolio på Flickr

Grodan
0

Jag tycker du kan sätta in den råttan till honom som du hållt avskilt längst, dvs Rockall. Eg ser jag gärna att de sitter 6 veckor avskilt men för att Fender inte ska vara ensam kan du göra ett undantag - visserligen med en liten risk om smitta…

Sedan när de andra två suttit avskilt i sina resp. 6 v kan de få flytta in de med…

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

bRat-Bags
0

Vad gammal är Fender?

Tosca
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fender är strax under två år, väldigt snäll och lugn och han har fungerat bra ihop med sina råttkompisar när de levde. Just nu är han inte så kontaktsökande när jag kommer till buren, han bara vänder på sig och somnar om, men som sagt, han har aldrig visat något aggressivt beteende och är trots sin ålder och sin milda övervikt pigg och utforskande när han kommer ut ur buren.

Fender (vit) och Kassler på bilden.

Fotograf, styrman, råttmor och illustratör
Portfolio på Flickr

bRat-Bags
0

Jättefina :)