Bakbenstics?
Är det någon här som har erfarenhet kring tics i bakbenen på bakbenssvaga råttor? 2/2 av mina bakbenssvaga herrar har ticsat. Har bara pratat med en uppfödare om detta, som inte hade upplevt det själv, men samtidigt tyckte att det inte låter som nånting konstigt. Man vet ju att gamla människor tex ofta drabbas av nervryckningar och blir allmänt skakis i sina leder.
Jag själv tror att detta är ett naturligt ålderstecken, men som sagt så kan det ju lika gärna vara så att det är någon form av nervskada och att jag har haft oturen att fått det på båda mina gamlingar. (Herrarna gick inte i samma flock och hade inte symptomen under samma tid) Upplever dessutom att benen bara ryckt när dom varit avslappnade, och inte påverkat råttan i övrigt.
Inte dom bästa filmerna, ryckningarna brukar oftast vara kraftigare än såhär:
[](<object width=)

Fan, får inte in film nummer två.
sover dom när det blir sådär? Ticsar det hela tiden? Eller bara ibland?
Det första jag kom att tänka på är att min kisse rycker exakt sådär när han drömmer, så du tror inte att det kan vara nåt sånt? Att de drömmer om att kunna använda benen ordentligt vilket resulterar i att det rycker i dom, eller nåt? Men jag vet inte, bara min gissning.
Jag har sett sovande råttor rycka i benen då och då, inte bakbenssvaga eller så utan råttor, oavsett ålder :)
Du kanske känt det själv, just när man är på väg att somna så får man ibland toktics i diverse lemmar.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Det rycker alltså hela tiden så fort dom är avslappnade i bakbenen, oavsett om dom sover eller ej. Alltså inga "drömmar-ryck" eller "somna in-ryck". :)
Och jag har enbart sett detta på mina gamla bakbenssvaga. (Sett små drömma-ryck på mina andra råttor, men dessa tics jag syftar på med inlägget är alltså konstanta. Vaket- som sovande tillstånd.)
Hundar kan ju få försvagade bakben/bakdelar som äldre.
Enligt veterinären så kan det bero på pålagringar och förträngningar i ryggraden, och då påverkas ju nerverna.
Jag har sett flera sådana äldre hundar med svaga bakben, skaka en del.

jag håller med #5 inte ovanligt att man ser det på bakbenssvaga djur, just de där ryckningarna. Människor får ju dem oxå.
Qui dormit, non peccat