Råttor iFokus

Råttor

Etikettgenetik-utseende
Läst 1412 ggr
[oboybabe]
0

Färg

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ett jäkla tjatande på mig nu känner jag haha. Är super kass på färger så undra lite om jag har rätt eller har någon som hänger med mer på färger en annan åsikt om jag säger Agouti och Topaz hooded?

Tack för svar.

[oboybabe]
0

Ricko
0

Inte särskilt bra på färger jag heller, men iaf den första tycker jag ser ut som en Agouti.

// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

[oboybabe]
0

jo den e jag nästan 100 på det är den andra jag e lite mer osäker på, har kollat upp länkar osv med färger men så många som e så snarlika.

fiffiluren
0

ser ut att kunna vara lite grått i pälsen på agoutisen, så det kanske till och med är en blue agouti, men det kan vara ljuset/mörkret som gör det också.

den andra råttan är lik den här i färgen och den är enligt sidan topaz, så jag tror du har rätt i dina misstankar, men får hoppas att det kommer in nån med bättre färgöga, jag är fortfarande "in training"

[oboybabe]
0

Samma här.. Det är den hemsidan jag har lagt in i favoriter :) Jag har haft råtter väldigt länge med något års uppehåll ibland men det händer nya saker hela tiden, nya lagar osv. Men det är inte förens nu jag har börjat intressera mig för färger och teckningar. Men man är ju kass på det just nu men börjar bli bättre.

Här är en till bild på råttan som jag tror e agouti  :)

tildabelle
0

Den första ser ut som en Agouti (eller Cinnamon?). Den andra tycker jag ser ut som en Silver Fawn.

Den första ser jag inte teckningen på. Den andra är en hooded.

/Alexandra

tildabelle
0

Nu när jag ser den nya bilden så tycker jag att det ser ut som en Agouti =)

/Alexandra

fiffiluren
0

silverfawn/amber är ju vanligare än topaz (eller har jag fel?), men jag tycker den råttan är lite för mörk för att vara amber, hur är det med ögonen? Vilken färg har dom? Röda, rubin, svarta? Det är också en faktor som avgör vilken färg råttan har. Topaz har mörkt rubinfärgade ögon och amber har röda.

Agoutisen är ju en agouti, men jag är fortfarande inte helt säker på att den "bara" är agouti, tror det lutar lite åt blue agouti faktiskt, kanske…

fiffiluren
0

Sen finns det ju något som heter cinnamon agouti också, kanske också kan vara ett alternativ?

[oboybabe]
0

Cinnamon agouti tror jag inte men som sagt jag är jätte kass på färger :)

Han e rödögd ..Lägger upp en bättre bild på ansiktet.

fiffiluren
0

Då är han nog amber/silverfawn och inte topaz.

Agoutisen hade det inte vart fel å se i bättre ljus, typ under en lampa eller om du väntar tills i morrn och fotar vid ett fönster. Och försök få en bra bild som inte är suddig. det blir lättare att se då :)

[oboybabe]
0

Haha ja jo jag försöker med dom e små och livliga och vill inte vara still alls :)

fiffiluren
0

förstår det :) Det brukar vara lite för mycket spring i benen på dom där yngre varianterna :)

[oboybabe]
0

Hmmm får se om denna bättre annars blir det bilder imorn..

fiffiluren
0

#14 på den bilden ser den mer ut som en cinnamon… Mysko…

[oboybabe]
0

Har gammelman här hemma som är cinnamon och dom är inte ett dugg lika haha om jag har fått rätt uppgifter där med iofs haha.. Tror jag blir tokig. *snurr snurr*

fiffiluren
0

det stämmer nog,  men som sagt, hoppas det kommer in nån annan färgkunnig människa och hjälper till snart, för det här var klurigt…

[oboybabe]
0

Haha ja du det kan man verkligen säga :) Jag är alldeles snurrig i bollen.

Dramatik
0

Jag tycker den bruna ser ut som en cinnanmon och den andra är en amberGlad

[oboybabe]
0

Jo fast om den e cinnamon va e gammelman då? Haha jag blir knäpp i bollen av det här :) Just nu är hjärnan virrvarr av alla dessa färger ..

Nicciz
0

#0 Är en agouti, en ung agouti i utveckling som skulle må superbra av lite extra gröt ;)

#1 Är en silverfawn

Thirre
0

Jag går emot Nicciz och säger att det är en cinnamon men mörk sådan, som jag tycker att det ser ut på de två första korten. Den andre är en amber/silverfawn.

Nackdelen är att de är rexade och tickade varianter är litet svårare att se på för lekmannaögon. Rexade råttor har inte lika mycket täckhår i samma utsträckning som släta och med det försvinner en del av färgen på tickade då de har flera färgband på ett strå och täckhåren brukar vara de mörkare.

Gammelman är en cinnamon och en sjysst sådan.

Jag skall inte säga för mycket.. har som inriktning tickad och då agouti, chocolate agouti och en del cinnamon även om det inte är tanken och jag har haft svårt att färgbestämma mina egna bebisar här hemma. Dock har jag andra blekgener som ligger bakom och gör mina agoutisar lite skumma.. och i en kull där det endast föddes agouti av de tickade så var det tre-fyra nyanser av agouti.. I den senaste kullen fick jag två nyanser av agouti..

Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

[oboybabe]
0

Tack så mycket.. Jo det är ju det som kör ihop det för mig mad alla nyanser :) Det är fruktansvärt mycket att hålla koll på.  Tack för alla svar.

[oboybabe]
0

Här lägger jag in ett kort som e taget idag på båda småttingarna.