Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1105 ggr
Korpglugg
0

Livslängd

Fler frågor…

Finns det några särskilda färger eller teckningar (eller annat) som brukar leda till att en råtta har kortare livslängd eller sämre hälsa på något sätt?

Gärna tips på om det finns några varianter som är extra friska.

SweGizmo
0

Förut vet jag att roans var kända för det, men det har tydligen blivit bättre tack vare utavling. om jag inte minns fel.

Jag hade iaf en roan som blev 2½ (hans bror blev 2 och 4 mån, också roan)år och han var ingen uppfödarråtta, han var snarare vad folk kallar "skräpråtta". så jag antar att raons blivit bättre.

Min blogg: SweGizmo.se

Korpglugg
0

Ok, tack för ditt svar. Jag läste det om roans någonstans, så det var det som fick mig att börja undra om det finns andra färger som är kända för att leva extra länge eller kort.

Jag hade själv en rödögd albino (för 20 år sedan) som blev 6 år. Men det var nog en slump kanske.

[veralera]
0

Min pojkväns första råtta dog för 2 dagar sen. Den var från en ÖVERDÅLIG djuraffär som bara köper in från de sämsta billigaste grossisterna (han visste det inte då), det var en roan och den blev över 3 år:) Så det har nog blivt utblandat…

Hans råtta bodde hos en släkting  till honom (pga att för 2 år sen bodde vi ett tag hos min mamma och då kunde vi ej ta med råttan, pga mammas skräck, sen trivdes han där så han fick stanna).

Så man kan tillägga att han levde 3 år TROTS en otroligt enorm övervikt (säkert uppemot 1,5 - 2 kilo…), lite för "bortskämd" hade han blivit…

zickan
0

Blue färgen har ju lite problem men inget jag direkt kan komma på som skulle ge mindre livstid än dålig avel. De har ju lätt för att få små ögon och graviditets problem om man avlar lite galet.

Sedan har du ju pearl+pearl. Men de brukar oftast dö innan de föds.

Så det hänger nog mer på hur linjen ser ut och hur man tänkt när man avlat.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

[veralera]
0

Vad är det du menar med galen avel när det gäller blått? Haha asså bara undrar är lite nyfiken:P

Är det för långt att skriva här eller så får ja googla upp det själv:P

zickan
0

Mer att man ska akta sig för att avla på för mycket blue med små ögon. Har man en blue/blue bärare med små ögon som man vill avla på bör man välja en partner med stora och bra ögon och fortsätta avla ut med stora bra ögon. Undvika att åka på väåldigt små ögon på sina blue ungar.  Samma med graviditets komplikationer osv. Välja äldre hanar och avla på så friska djur som möjligt.
Inte bra att bara avla på blue råttor. Bra att avla in typ en bra svart fast blue bärare. Brukar göra så man undviker ovanstående problem. Inte vanligt att de finns längre. Men bra att tänka på.

zickan
0

Mer att man ska akta sig för att avla på för mycket blue med små ögon. Har man en blue/blue bärare med små ögon som man vill avla på bör man välja en partner med stora och bra ögon och fortsätta avla ut med stora bra ögon. Undvika att åka på väåldigt små ögon på sina blue ungar.  Samma med graviditets komplikationer osv. Välja äldre hanar och avla på så friska djur som möjligt.
Inte bra att bara avla på blue råttor. Bra att avla in typ en bra svart fast blue bärare. Brukar göra så man undviker ovanstående problem. Inte vanligt att de finns längre. Men bra att tänka på.

[veralera]
0

Aha okej tack det var en bra beskrivning.

Det var ju så underbart med råttungar hemma så har tänkt jag ska börja föda upp så smått någon gång i framtiden:) Blå är en underbar färg… Men ja, inga bebisar ser dagens ljus hos mig förrän jag är ordentligt inlärd om allt som har med avel att göra:P Och färger! Gush vad allt är svårt, finns så mycket…

En snabb fråga förresten - blå "roan" (vet inte om det är roan, men ja själva roan teckningen typ, typ husky eller hur man ska säga) med rubinögon, vad kan det tänkas vara för färg? Har den nåt namn?

zickan
0

roan är en blekningsgen som finns på alla färger. Bleker färg och ögon. Kommer i husky som är att färgen går ned mycket på sidorna, samt stripe som är mer som ett streck över ryggraden.
Rätt svårt att klura ut vad en äldre roan kan ha varit som ung om man inte vet hur råttan såg ut när den var mindre. Jag har haft svart husky roan som blivit helt vit med röda ögon på ett halvår.

[veralera]
0

Okej, så det kan vara en blå roan helt enkelt?:P Den har inte blekts något hittils (är ju bara någon månad, men om man jämför med de andra roans som kom i kullen, så har de fått typ vita "stickelhår" eller hur man ska säga, det har inte denna… Den har helt jämn färg…)

Den är väldigt ljus blå. Hade en uppfödare här som sa att färgen var blå men hon hade aldrig i sitt liv sett någon sån liknande med röda ögon så hon visste inte…

(Jag snackar om en som kom i min kull alltså… En liten hane, kom en hona också men hon har flyttat)

Född i november alltså.

zickan
0

mh jo det kan vara en blue roan. Kan ju även vara typ powder blue roan. Dvs en ljusare modell på blue. Eller har din lille plutt redan börjat blekas :-D. Kan gå riktigt fort när det väl sätter igång.

[veralera]
0

Haha i know:P Hade en som jag inte vet om jag ska kalla blackroan, inte helt svar men betydligt mörkare än alla andra, här hemma, var heeeeelt mörk i flera veckor - tills en dag detta hände.

Jag vaknar - går ut till djuren, hittar en råttunge som sitter på golvet. Känner inte igen henne, tänker "wtf" och får i huvudet upp någon läskig historia om att en hona och en hane lyckats rymma och jag glömt bort dem (hade ju väldigt många att hålla reda på haha) och att de parar sig och jag har en hel kull med nya bebisar springades löst i lägenheten.

Givetvis var det ju inte så, utan det var hon som lyckats trycka sig ut genom gallret, och under natten har hon lyckats byta pälsfärg TOTALT.

Helt sjukt.

Ja men jag syftade mer på det faktum att han har rubinröda ögon:P Skit snyggt, om det är någon speciell färg som är så hade jag gärna fött upp sånna (H) <--gubbe med solglasögon på msn haha. men ja. Känns lite OT nu så, slänger in en bild på han i veckan i en ny tråd:P

Han är OTROLIGT fin…